Sari la conținut

BUSINESS CLUB. Transformarea consumatorului român

Transformarea consumatorului român a fost influenţată de mai mulţi factori. Criza l-a învăţat să fie mai chibzuit, iar internetul a schimbat radical modul în care îşi face cumpărăturile. Schimbarea obiceiurilor de consum poate fi văzută în structura cheltuielilor gospodăriilor.

De exemplu, dacă în 2008, înainte ca România să fie lovită de criză, cheltuielile de întreţinere a locuinţei reprezentau aproape 19% din total, anul trecut au ajuns la doar 16%. Nu este doar o chestiune de tarife ale furnizorilor de energie. Populaţia a devenit mult mai atentă la electronicele şi electrocasnicele pe care le cumpără. Au început să aleagă frigidere, televizoare sau aparate de aer condiţionat din clasele energetice A, care sunt ceva mai scumpe, dar care consumă mai puţin curent. Şi, în acelaşi timp, multe case au fost dotate cu centrale termice, care au scăpat locatarii de pierderile sistemelor centralizate.

Schimbări au apărut şi în alimentaţia populaţiei. Procentual, mâncarea a rămas în ultimii ani undeva la 40% din totalul consumului unei gospodării. Însă în ziua de azi, consumatorii tind să mănânce mai sănătos, dar şi mai ieftin. Un studiu BRAT realizat la începutul anului trecut arăta că 55% dintre români se uită pe etichetă după E-uri şi sunt dispuşi să dea mai mulţi bani pe alimentele sănătoase. Cei atenţi la ce mănâncă sunt cu 10% mai mulţi în prezent decât în 2006. Iar unii specialişti pun pe seama consumului mai sănătos scăderea vânzărilor de sucuri carbogazoase din ultimii ani.

Desigur, a existat şi un impact al crizei asupra consumului, care se va mai resimţi o perioadă de acum încolo. O parte importantă din populaţie încearcă să cumpere mâncare mai ieftină. Jucătorii din industria alimentară spun că de la începutul crizei consumul de carne a scăzut cu 25%, iar statisticile INS arătau o creştere a consumului de legume.

Însă, mai presus de criză, consumatorul român a fost influenţat de extinderea comerţului modern în România sub toate formele sale. În acest moment, hipermarketurile şi supermarketurile generează peste jumătate din comerţul cu bunuri de larg consum din ţară. Încă din 2013, cei de la GFK remarcau impactul marilor magazine asupra consumatorului român. Înconjurat de magazine, consumatorul este mult mai greu de loializat şi mult mai mobil. Caută în aceeaşi rundă de cumpărături produse diferite în magazine diferite. Îşi poate cumpăra alimentele dintr-un supermarket şi produsele de îngrijire a casei din alt supermarket, aflat la doar câteva sute de metri distanţă. Caută cel mai bun raport calitate-preţ, fiind ajutat şi de informaţiile pe care le obţine foarte uşor de pe internet.

Însă impactul internetului asupra consumatorului român este mult mai mare de atât. Internetul a adus în România o formă directă de comerţ, prin platforme precum Okazii, OLX sau tocmai.ro. În acelaşi timp, internetul a simplificat vânzarea de electronice şi electrocasnice, o piaţă care a ajuns la două miliarde de euro anul trecut, susţinută de magazinele on-line şi livrările prin curier. Şi ar putea fi abia începutul. Produsele disponibile pe internet sunt din ce în ce mai variate. Pot fi comandate inclusiv alimente şi haine. Se schimbă totodată şi modul în care populaţia achită aceste produse: plăţile cu cardul cresc încet, dar sigur.

Etichete: video , supermarket , consumator , lanturi de magazine , obiceiuri consum , cheltuieli romani

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale