Cum scăpăm de superstiția „Vineri 13”. Ziua „cu ghinion” afectează zeci de milioane de oameni, dar accidentele rutiere sunt mai puține

vineri 13

800 de milioane de dolari. Atâți bani se pierd la nivel global în zilele de vineri, 13. Cercetătorii unui institut pentru fobii din Statele Unite susțin că de vină sunt superstițiile legate de ghinion în anumite date.

Conform sudiului, antreprenorii nu călătoresc cu avionul într-o zi de vineri, 13, își amână întâlnirile de afaceri și își gestionează companiile diferit față de restul zilelor.

Superstițiile sunt atât de puternice, încât această zi ar afecta între 17 și 24 de milioane de oameni, doar în Statele Unite.

Numărul 13 este atât de temut, încât 80% din clădirile de birouri evită al 13-lea etaj, în multe aeroporturi nu există poarta 13, iar în spitale cu greu găsești camera numărul 13.

Pe de altă parte, o companie de asigurări din Olanda susține că într-o zi de vineri 13 sunt mai puține accidente rutiere, pentru că șoferii circulă mult mai atent decât într-o vineri obișnuită.

Mihaela Săhlean, psiholog: O falsă definiție a unei situații ce invocă un anumit deznodământ, sau un anumit comportament va determina ca aceasta să se împlinească și în acest fel, definirea acelei situații, a acelui deznodământ, a acelui comportament devin reale. Adică o atare predicție, datorită potrivirii contextuale, ajunge să schimbe comportamentul unora, modificând niște situații.

Pe scurt, orice profeție acceptată ca realitate, va ajunge să fie împlinită tocmai datorită acestei acceptări. Așa se și explică.

Putem vorbi și de un comportament gregar. Aici am putea vorbi de modul în care indivizii dintr-un anumit grup pot acționa împreună similar, fără o direcție planificată.

Se aplică frecvent comportamentului colectiv, adică „a crede pentru că și ceilalți cred asta”, a face ceva, pentru că ceilalți fac”. Toate aceste sunt forme de anulare a decizie personale prin copierea unei decizii ce aparține unui grup. Grupul având o autoritate mai mare decât un individ, mizând pe inteligența colectivă: „așa se zice”, așa se face”.

Din punct de vedere psihologic este absolut fals. Mulțimea se poate înșela la fel ca o singură persoană. Argumentul cantitativ cade.

Dacă li s-ar explica foarte logic mitul profeției autoîmplinite, faptul că dacă tu îți proiectezi ceva și crezi în acea realitate, poți să o transformi în realitate, evident că la nivel logic ar înțelege.

Sunt oameni care nu vor să dea bani în ziua de luni. Unii patroni spun că îi dau de sâmbătă, sau marți. Există aceste idei, ele vehiculate prin contur în mintea unora.

Depinde ce crezi. E posibil într-o zi de 13 să câștigi și în foarte multe zile de 13 să pierzi. Atunci, celelalte, cantitativ, ar modifica o percepție, cea singura în care ai câștigat.

Nu ar trebui gândirea, voința, decizia personală să fie anulată de o decizie de grup, dar în mintea celor mai mulți oameni cantitativul sau numericul contează. Dacă mai mulți oameni traversează pe roșu, nu înseamnă că sunt într-o culpă mai mică pentru că sunt mai mulți. Mintea umană gândește de multe ori în felul acesta.

Editor web: Liviu Cojan

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate