Experiment. Cum se comportă șoferii români când nu știu că sunt monitorizați

Data publicării:
masini trafic

Şoferii români sunt mai prudenţi decât ar trebui, dar numai atunci când ştiu că prin preajmă se află un radar sau un agent de la Rutieră. În astfel de situaţii, circulă chiar şi cu jumătate din viteza legală. De pildă, 40 de kilometri pe oră, în loc de 80. Când nu mai sunt monitorizaţi, aceiaşi şoferi calcă pedala de acceleraţie suficient cât să rămână fără permis.

La început, fără să avem o vestă reflectorizantă, fără să atragem atenţia prea mult, media pe câteva maşini, câte au trecut pe aici, probabil undeva în jur de 20-30, a fost la 95-97 km/h. Acum, de ceva timp încoace, de când stăm cu vesta pe noi, vedem valori înregistrate în timp real 64-68 km/h”, spune Emil Gătej, cercetător.

Emil Gătej e cercetător în domeniul siguranţei rutiere la Universitatea Danubius din Constanţa. Timp de cinci săptămâni a analizat comportamentul şoferilor, pe un tronson de drum naţional, unde limita de viteză era de 70 de kilometri pe oră.

Media de viteză pe care am descoperit-o a fost de 43 de kilometri-oră pe un tronson limitat la 70 de kilometri pe oră. Am lăsat dispozitivul dar de data asta ascuns, el era montat pe un stâlp, fără nimeni prin preajmă acelaşi număr de autovehicule, media de viteză 95”, explică Emil Gătej, cercetător.

Studiul arată că în special şoferii de TIR au depăşit viteza legală.

În general profilul de personalitate al şoferului român este acela al şoferului care fuge de lege, se ascunde, dacă ştie că e radar”, afirmă Emil Gătej, cercetător.

Poliţiştii de la Rutieră confirmă concluzia.

Când se circulă în prezenţa unui echipaj al Poliţiei, viteza de deplasare scade sau respectă normele privind purtarea centurii de siguranţă sau folosirea telefonului mobil”, spune Marian Măndescu, Direcţia Rutieră, IGPR.

Prezenţa poliţiştilor are însă efecte diferite în rândul şoferilor.

Viteza rămâne principala cauză a accidentelor rutiere în România. În fiecare zi cel puţin cinci oameni mor în astfel de tragedii, iar alţi peste 20 sunt grav răniţi. Asta ne clasează ca ţară pe primul loc în Europa la capitolul „morţi pe şosele”.

În acest moment, preşedintele Klaus Iohannis trebuie să decidă dacă promulgă sau nu o lege care prevede că radarele trebuie presemnalizate cu cel puţin 500 de metri înainte ca şoferii să intre în raza lor de acţiune. Modificarea la Codul Rutier e contestată vehement de poliţişti.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri