Exclusiv Psihologul Daniel David, despre pericolul comunicării vaccinării dintr-o singură sursă: Oamenii vor reacționa cu un comportament opus

daniel david
Psihologul Daniel David. Foto: Facebook / UBB

Psihologul Daniel David a vorbit la Digi24 despre pericolul unei campanii de comunicare a vaccinării care  poate conduce la efecte opuse celor dorite, respectiv îndepărtarea și mai mult a oamenilor pe care autoritățile vor să-i convingă să se vaccineze. El spune că sursele de comunicare trebuie să fie diversificate și adaptate profilului celor cărora li se adresează. 

Daniel David afirmă că proporția mare de români care nu sunt deciși în privința vaccinării (40%, conform sondajelor) poate fi micșorată printr-o campanie de comunicare eficientă, țintită pe categorii sociale.

„Era bine dacă campania de pregătire a vaccinării începea cu mai mult timp în urmă, începea diferențiat. Trebuie să vedem acel 40% (indeciși - n.r.) ce înseamnă ca profil, ca grupuri. Aveam nevoie de o campanie diferențiată pentru fiecare grup. (...) Trebuie văzut profilul acelor oameni. Dacă ai identificat profilul acelor populații - nu este un singur profil, sunt grupuri diferite - și după aceea scoți în față vectori care vin din grupurile respective, pe care ei îi apreciază - de exemplu, ei s-ar putea să nu aprecieze discursul rațional al unui medic, dar s-ar putea să reacționeze la un discurs emoțional al unui preot sau al unui influencer, dacă fac parte din grupuri mai tinere. Asta trebuie făcut dacă vrei să-i convingi. Dacă vrei să ieși în față să le prezinți avantaje, dezavantaje, sigur, sună bine teoretic, dar n-o să-i convingi decât pe cei care deja sunt convinși. Dar nu ăsta-i mecanismul psihologic. Mintea umană nu funcționează așa”, a declarat Daniel David. 

Tinerii - cei mai puțin dispuși să se vaccineze

Unul dintre sondajele pe tema gradului de acceptare a vaccinării arată că tinerii sunt printre cei care resping cel mai tare acest lucru. Daniel David spune că stretegia de comunicare se poate adapta după profilul lor. 

„Și pe mine m-a surprins. Trebuie văzut care tineri. M-ar interesa să văd nivelul de educație, de unde provin - rural/urban -, fiindcă în funcție de asta îți poți da seama de ce influențe pot să blocheze dorința de a fi vaccinați. De exemplu (...), tinerii care au un nivel mediu de educație, care provin din zone rurale, dar și din zone urbane, nivelul mediu de educație îi face să fie mai predispuși la teorii ale conspirației, care nu numai că ignoră virusul, dar vin și cu teorii alternative sau se opun vaccinului. 

Și atunci, dacă asta este populația, vii cu altă zonă de influență. N-are rost să mergi să le spui uite riscurile și beneficiile vaccinului, pentru că o să te asculte și o să spună că tu reprezinți factorul care vrea să influențeze oamenii să ia un vaccin care să le facă rău”, a mai spus psihologul. 

Cine îi convinge pe bunici

În privința vârstnicilor, Daniel David arată că este probabil ca ei să reacționeze la alt fel de stimul, potrivit pentru categoria lor. 

„S-ar putea ca unii vârstnici să nu reacționeze bine la presiunea nepoților și copiilor, dar să reacționeze bine la acțiunea preotului din sat, la acțiunea altor vârstnici la care ei se raportează ca model social și cultural și pe să-i promovăm pentru a convinge aceste populații. Nu există o rețetă unică, ci rețeta trebuie să fie diferențiată în funcție de profilul psiho-cultural al populațiilor care se opun vaccinării”, a mai arătat Daniel David.

Mecanisme de respingere

Psihologul a detaliat de ce românii par să nu mai răspundă la mesajele și apelurilor autorităților. 

„Când ești expus sistematic unui stimul anxiogen, dacă expunrerea este de lungă durată, treptat reacția de răspuns se reduce. Este un mecanism banal în psihologie. Ce trebuie să facă ca să menții ridicat nivelul de îngrijorare - nu de frică - în populație: schimbă sursa care transmite informația. Dacă sursa e tot guvernul și tot comitetul ăla național, atunci oamenii nu mai reacționează. Dar dacă încercau să transmită informații de acest tip pe diverse canale, influenceri, biserică, alte zone, atunci ai fi reușit să controlezi mai bine comportamentul social. Așa, oamenii s-au desensibilizat și vedem această lipsă de frică”, a spus Daniel David.

Psihologul a explicat care sunt greșelile de comunicare care trebuie evitate.

„Să nu mergem cu rețeta unică, autoritățile și medicii care ne spun avantaje, dezavantaje, și să forțăm acest lucru populației care nu răspunde la acest model. Dimpotrivă, dacă simt această presiune, ei vor reacționa cu un comportament opus și se va generaliza”.

De asemenea, nici tratarea cu ironie nu este o abordare bună,pentru că obține efectul contrar celui dorit.

„Nu este un ton bun, nu faci decât să-i antagonizezi pe ceilalți, care au dubii sau se opun, și apare fenomenul pe care noi îl numim în psihologie reactanță psihologică: oamenii se opun chiar unor comportamente care ar putea să le aducă beneficii”, a mai arătat Daniel David.

Editor : Bogdan Pacurar

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate