Sari la conținut

România, o ţară rămasă fără forţă. Paradoxul din industria auto

 

Când au apărut primele companii străine în România, au venit pentru că ofeream forţă de muncă ieftină şi bună. Aşa era acum un deceniu când salariul minim pe economie era 390 de lei. Acum, suma înseamnă jumătate din taxele pe care le plăteşte o firmă pentru un salariu minim, iar lefurile sunt departe de dorinţele angajaţilor. Peste trei milioane de români au plecat în ultimii zece ani să caute traiul decent în altă ţară. Puţinii specialişti rămaşi ajung la vârsta pensionării, iar tinerii nu mai vor să fie sudori ori zidari. Vor diplome de la facultăţi de renume şi, după şcoală, vor fi fie proprii lor patroni. În aceste condiţii, România rămâne o ţară fără forţă. Fără forţă de muncă!

În România sunt sute de furnizori pentru piaţa auto din lume, dar avem numai două fabrici producătoare de maşini. Producem de la piese la tapiţerie la cabluri pentru nume mari ale industriei, dar când companiile caută un loc pentru o nouă uzină se opresc în Ungaria. Una dintre cauze este infrastructura proastă.

Orice zi în plus pe drumul de la furnizor la client înseamnă bani şi, de cele mai multe ori, aceştia se scad din fondul destinat salariilor. Interesant este că în România poţi să îţi faci singur o maşină, de la zero. În schimb, ţara importă anual maşini în echipamente de transport în valoare de aproape 30 de miliarde de euro.

Ligia Munteanu, jurnalist Digi24:Această maşină este vândută de producător cu peste 20 de mii de euro. Componentele ei pot fi adunate în totalitate din România. Costă însă de 10 ori mai puţin decât maşina finită.

Bara faţă vine de la nemţii de la Kirchhoff. La fel şi bara spate, plus planşa de bord.

Plafonul e făcut la Salonta, în Bihor, unde sunt prezenţi americanii de la Inteva.

Motorul poate veni de la Dacia sau de la Ford. Asta dacă vreţi să fie gata asamblat, altfel toate piesele componente se găsesc la fabricile de componente din România.

Ne mutăm în interior. Grupul german Draexlmaier poate furniza şi el bordul maşinii. Îl fabrică la Codlea, lângă Braşov.

La Sfântu Gheorghe se fac centuri de siguranţă şi volanul maşinii. Sunt produse de suedezii de la Autoliv. Gigantul TRW Automotive produce airbaguri la Roman, în Neamţ. De la Iaşi putem să cumpărăm scaunele auto. Sunt făcute de americanii de la Lear Corporation.

Instalaţia electrică o găsim la Ploieşti, unde au investit japonezii de la Yazaki. Un alt concern german, Bosch poate asigura partea electronică, prin componentele fabricate la Jucu, în Cluj.

Cutia de viteze putem să o comandăm la Sebeş, în Alba, tot de la Daimler.

Ca să punem maşina în mişcare ne trebuie şi nişte roţi. Continental, Michelin şi Pirelli sunt cei trei mari producători de anvelope din România”.


În România sunt aproximativ 600 de furnizori pentru piața auto din întreaga lume și doar două fabrici producătoare - la Craiova și Mioveni. Industria s-a dezvoltat iniţial datorită uzinelor Dacia şi Ford. Apoi, România a început să exporte cât mai multe componente pentru nume mari din industria auto europeană.

Gabriel Grozoni este un tânăr inginer proiectant din județul Hunedoara, cu trei ani de experiență profesională. Este unul dintre puţinii ingineri care, în ciuda oportunităților din străinătate, a ales să rămână în țară.

„În momentul de față, aici fac proiectare, proiectăm dispozitive de testare pentru carcasele de automobile și avem un departament destul de mare în Timișoara, unde în fiecare zi avem noi provocări în munca noastră”, spune Gabriel. „Oportunitățile care sunt în ziua de astăzi și faptul că poți să îți găsești un drum foarte simplu și la noi în țară” sunt motivele pentru care Gabriel spune că a rămas în țară.

„România cred că e în locul în care ar trebui să fii, dacă ești tânăr acum. Poți să dai o tură, să te duci un pic (afară), dar aici e locul de oportunitate, de socializare, aici se vede dacă ești bun, ai oportunități să faci ceva. Acolo, ești...”, spune Adrian Mitroi, profesor de finanțe comportamentale.

Când drumul de la noi nu mai este la fel de motivant, alegi să treci graniţa. Acolo unde vei vedea cum munca foştilor colegi de acasă prinde forma finală, bună de vânzare. Florin Burdea a ales să accepte un post într-o multinațională din Germania, acum cinci ani.

„A fost clar curiozitatea și dorința de a experimenta, dorința de a trăi alte experiențe”, spune Florin Burdea.

Printre colegii români ai lui Florin, părerile sunt împărțite. „Există nemulțumiri să spunem legate de - aș numi eu - containerul țară, nu neapărat de mediul profesional, ci de mediul din afara profesiei. Și consideră că au acum un altfel de mediu, în care se simt mai împliniți sau pur și simplu mai favorizați, să spunem”, explică Florin.

„Este foarte greu să recrutezi personal și mai ales personal calificat. Practic ne străduim ca angajații să aibă toate condițiile asigurate la locul de muncă si să se simtă cât mai bine. Avem și alte elemente de retenție, dar putem să spunem că nu ne confruntăm cu o fluctuație foarte mare”, spune Dan Popovici, managing director într-o firmă multinațională.

„Nevoia de a supravieţui în străinătate nu există. Mai ales în Vest. Când întrebi un muncitor, se gândeşte ce maşină îmi cumpăr la anul, piscină... Iar aici situația este: dom’ne ce trebuie să îi pun copilului pe masă”, explică Sorin Petcu, antreprenor.

Mai mult, avansul tehnologic va face ca şase joburi din zece să fie în pericol de a dispărea. Este cea mai mare pondere din Europa, iar riscurile vin după ani şi ani de subfinanţare a educaţiei. Banii au fost şi puţini, şi inutil cheltuiţi, iar acum, toate lipsurile învăţământului sunt moştenite de angajatori. Pe piaţa muncii este o diferenţă uriaşă între ce se cere şi ce se oferă. Aproape jumătate dintre românii activi pe piaţa muncii nu au terminat cele zece clase obligatorii.

Valoarea adăugată creată de angajatul român într-o oră de muncă este la un sfert din media europeană. Decalajul se simte mai ales în sectorul auto, unde roboţii puţini şi liniile de asamblare vechi aduse din străinătate fac ca procesul de producţie să fie îngreunat. Rezultatul? Muncitorul din industria auto românească creează pe ora muncită doar 16% din valoarea adăugată produsă de muncitorul european.

Etichete: piata muncii romania , forta de munca Romania , romania industria auto , componente auto romania

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale