Umberto Eco: E invazia imbecililor. Internetul l-a promovat pe idiotul satului; Marian Preda: Viitorul nu este atât de tragic

Data publicării:
umberto eco

„Reţelele de socializare au oferit dreptul la opinie unor legiuni de imbelici care până acum îşi exprimau părerea doar în baruri, în faţa unui pahar de vin, fără să facă vreun rău comunităţii. Camarazii lor îi reduceau imediat la tăcere. Dar acum au acelaşi drept la cuvânt precum un laureat al premiului Nobel”, a declarat Umberto Eco.

El şi-a argumentat opinia în faţa studenţilor universităţii din Torino, unde fusese invitat pentru a primi titlul de Doctor Honoris Causa în „Comunicare şi Mass-Media”.

Umberto Eco i-a sfătuit pe jurnaliști „să filtreze cu o echipă de specialiști informațiile de pe internet, pentru că nimeni nu este în stare să priceapă astăzi dacă un site este credibil sau nu”, scrie gazetaromaneasca.com.

Marian Preda: Democratizarea comunicării are efecte pozitive în final

Marian Preda, decanul Facultății de Sociologie a Universității București, a comentat la „Jurnalul de Seară” de la Digi24 fenomenul semnalat de semiologul italian.

Democratizarea comunicării este parte din procesul mai larg de globalizare, este de părere Marian Preda. „Dacă ne uităm cu atenție, în rețelele de socializare s-au dezvoltat softuri de analiză de rețea. Cei care beau o bere într-un bar și spuneau opiniile lor mai puțin competente au o deschidere, un număr de persoane care le și văd contul de Facebook mult mai mic. Rețelele lor personale sunt mici. În timp ce alții pot să convingă mult mai multă lume”, a arătat Marian Preda.

El spune că democratizarea comunicării s-a făcut chiar mai devreme de apariția rețelelor de socializare. În 1989, atunci când s-a democratizat în România comunicarea prin televiziune, potrivit unor calcule, dacă fiecare român ar fi vorbit atunci 10 minute, l-ar fi ajuns rândul să vorbească din nou după vreo 450 de ani. Și cu toate astea, erau unii care vorbeau ore în șir nespunând prea multe lucruri, a arătat Marian Preda. „Sigur că există anumite abuzuri, dar nu cred că rețelele de socializare sunt cea mai mare problemă. Se dezvoltă deja mecanisme de filtrare a mesajelor”, spune sociologul.

„Sigur că pot să existe și consecințe negative și am avut de curând în România exemplul acesta al unor opinii care au contrariat pe cei mai mulți în legătură cu violul acela din județul Vaslui. Inițial, toți s-au gândit că nu e posibil ca oamenii din comunitate, vecinii lor, să le ia apărarea tocmai agresorilor. Pe de altă parte, același sistem de comunicare, televiziunile, rețelele de socializare au dat prilejul celorlalți, celor mulți, celor competenți, să aibă ceva de spus și astfel s-a creat un val de contracarare a acestor opinii nepotrivite pentru societatea modernă. Deci, iată că democratizarea asta a comunicării începută cu radioul, continuată cu televiziunea și după aceea cu rețelele de socializare are efecte mai degrabă pozitive în final. Dar, repet: trebuie să existe filtre”, a spus profesorul Marian Preda, care se declară mai degrabă îngrijorat de posibilitatea promovării anumitor mesaje prin publicitate.

„Viitorul nu este atât de tragic, dar necesită și o adaptare continuă și a fiecăruia dintre noi și a tehnologiei la noile realități”, a conchis decanul Facultății de Sociologie a Universității București.

Urmăriți-i comentariile complete în materialul video de mai sus.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate