Un proiect USR înăsprește obligațiile proprietarilor de mașini puțin folosite și a celor înmatriculate în străinătate

parcare masini bucuresti

Șapte parlamentari USR au depus, în procedură de urgență la Senat, un proiect care scurtează de la un an la șase luni perioada în care vehiculele abandonate pot sta în parcările publice. Inițiativa prevede includerea autoturismelor înmatriculate în străinătate în categoria „vehicule fără stăpân”, potrivit Mediafax.

Propunerea legislativă modifică Legea 421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale.

Noțiunea de „vehicul fără stăpân” va fi definită astfel: „vehiculul de orice categorie, fără plăcuță de înmatriculare sau alte marcaje oficiale, ori înmatriculat în străinătate, staționat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale, de cel puțin 6 luni, al cărui proprietar sau deținător legal este necunoscut”, potrivit proiectului de lege.

Totodată, termenul de vehicul abandonat va fi definit, conform inițiativei legislative, ca: „vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale de cel puțin 6 luni, al cărui proprietar sau deținător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice că acesta nu corespunde circulației pe drumurile publice, conform rigorilor impuse de lege”.

Proprietarul, somat ca în cinci  zile să ridice vehiculul

În forma în vigoare a legii perioada în care un „vehicul fără stăpân” sau unul abandonat poate fi staționat pe domeniul public este de cel puțin un an.

De asemenea, proiectul introduce obligația de a prezenta dovada achitării taxelor auto, a amenzilor și dovada efectuării Inspecției Tehnice Periodice (ITP) de către proprietar sau deținătorul legal în termen de cinci zile de la primirea somației.

„În cazul vehiculului abandonat, primarul, la propunerea agenților constatatori prevăzuți la art. 3, îl somează pe proprietarul sau deținătorul legal al acestuia, prin poștă și/sau curierat rapid, prin scrisoare recomandată cu aviz de primire, ca în termen de 5 zile de la primire să ridice vehiculul aflat în locul special amenajat în care a fost depozitat”, se arată în proiectul de lege.

Articolul 3 al legii în vigoare prevede că: „Pentru vehiculele în privința cărora există indicii temeinice că ar fi fără stăpân sau că ar fi abandonate, aflate pe domeniul public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale, agenții constatatori din aparatul propriu al consiliului local, împuterniciți de primar, precum și agenții aparținând organelor de poliție vor întocmi procese-verbale de constatare”.

La 10 de zile după ce a fost comunicată somația proprietarului, primăria va avea dreptul să vândă autoturismul sau să îl caseze

Propunerea legislativă mai introduce obligativitatea pentru autorități de a înmâna sau, în cazuri excepționale, de a afișa la adresa de domiciliu a proprietarului somația. Argumentul pentru această modificare este că scrisoarea recomandată nu ajunge mereu la proprietar, ori pentru că acesta nu mai locuiește la adresa de domiciliu, ori din alte motive.

Proiectul mai introduce și posibilitatea ca primăria care ridică mașina, la 10 de zile după ce a fost comunicată somația proprietarului, să vândă autoturismul, nu doar să îl trimită la unitatea de colectare a deșeurilor, cum prevede legea în prezent.

„Dacă proprietarul sau deținătorul legal al vehiculului abandonat nu răspunde somației primite sau nu face dovada calității de proprietar, a plății taxelor și impozitelor la zi sau a altor taxe prevăzute de lege, după expirarea unui termen de 10 zile de la data comunicării somației adresate proprietarului sau deținătorului legal, vehiculul trece de drept în proprietatea unității administrativ-teritoriale din raza căreia a fost ridicat, liber de orice sarcini, prin dispoziție a primarului și urmeaza a fi valorificat prin vânzare în condițiile legii sau predat unei unități de colectare și valorificare a deșeurilor, în funcție de starea vehiculului”, menționează articolul 10, alineatul 1, din inițiativa legislativă.

Amendă de până la 2.000 de lei dacă proprietarul nu-și ridică mașina în maxim 5 zile

Proiectul de lege mai prevede amenzi între 1.000 și 2.000 de lei pentru proprietarii mașinilor care primesc somație și care în maxim cinci zile nu ridică vehiculul de pe domeniul public sau privat al statului sau al unității administrativ teritoriale.

Inițiatorii de la USR argumentează că sunt mulți proprietari de mașini care le lasă pe domeniul public și ani de zile, iar unii dintre ei susțin că dacă au achitat taxele auto pot lăsa în continuare autovehiculele parcate, cu toate că acestea sunt într-o stare avansată de degradare.

„Prima dificultate constă în faptul că există proprietari care nu utilizează vehiculele perioade îndelungate (de ordinul anilor de zile). Aceștia nu doresc să rezolve problema și declară că vehiculul nu este abandonat, nedorind să renunțe la el, deși, de cele mai multe ori, acesta este impracticabil circulației, ocupă spațiu în parcări sau pe străzi și creează astfel obstacole în fluența traficului rutier și pietonal. De asemenea, sunt proprietari care susțin că au taxele auto achitate și consideră că au dreptul să țină vehiculul parcat pe domeniul public, chiar dacă acesta se află într-o stare avansată de degradare”, arată parlamentarii USR în expunerea de motive a proiectului de lege.

Sunt vizate și mașinile înmatriculate în străinătate

Aceștia mai arată că propietarii autoturismelor înmatriculate în străinătate nu pot fi identificați ușor. Drept urmare, autovehiculele acestora continuă să rămână pe domeniul public. Mai este și cazul în care proprietarul care locuiește la altă adresă decât cea de domiciliu și chiar dacă primește somație să facă ceva cu mașina abandonată, documentele sunt returnate.

„În cazul vehiculelor cu numere străine, proprietarii nu sunt cunoscuți și nu pot fi identificați, fapt pentru care acestea rămân în continuare pe domeniul public. Nu în ultimul rând, există vehicule ai căror proprietari au adresa de domiciliu în alte localități, li se comunică prin poștă somația sau dispoziția primarului, dar somațiile sunt returnate, fiind necesară afișarea sau înmânarea acestor documente, iar Poliția sau Poliția Locală din localitatea respectivă nu sunt obligate legale să ofere sprijin în acest sens. Din cauza acestor lacune legislative, în foarte multe orașe din România rămân mii de vehicule abandonate care ocupă spații de parcare ce ar putea fi folosite de alte vehicule ce participă activ la mobilitatea cetățenilor”, conform expunerii de motive.

Sursa citată indică faptul că numai în Capitală sunt circa 3.000 de autoturisme abandonate identificate, însă neridicate de autorități.

„Doar în București se află aproximativ 3 000 de mașini abandonate identificate, dar încă neridicate de autorități din varii motive. Și în Brașov, conform autorităților locale, există aproximativ 300 de autovehicule abandonate încă neridicate, iar în Galați, doar anul acesta, printr-un acord făcut între Poliția Locală și Primărie au început să se ridice vehiculele abandonate pe domeniul public al statului”, conchide sursa menționată.

Inițiativa legislativă este semnată de șapte parlamentari USR, fiind depusă la Senat, în procedură de urgență, iar decizională este Camera Deputaților.

Editor web: Liviu Cojan

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate