Sari la conținut

Timpul, mai important decât siguranța în trafic

De parcă n-ar fi destul că şoselele aglomerate îi pun la grea încercare pe şoferi, mulţi sunt inconştienţi şi încalcă fără nicio ruşine cele mai elementare norme de circulaţie. Nu ţin cont nici de indicatoarele, nici de liniile continue de pe drumurile naţionale. De aici şi până la tragedii nu mai e mult. Tragedii pe care specialiştii în condus defensiv ne învaţă cum să le evităm. Trebuie doar să respectăm câteva reguli de aur.

Vacanţa de Paşte îi pune la grea încercare pe şoferi. Pe lângă cozile imense de la ieşirile din oraşe, şoferii se mai confruntă şi cu o altă problemă: Codul Rutier. Obişnuiţi cu traficul din marile oraşe, mulţi şoferi nu ţin cont de indicatoarele sau de liniile continue de pe drumurile naţionale. De aici şi până la o adevărată tragedie mai este un singur pas. O tragedie care poate să fie evitată însă, dacă respectăm câteva reguli de aur

Un șofer pe care îl puteți vedea în materialul video ţine neapărat să depăşească un camion. Într-un final reuşeşte, cu toate că indicatoarele rutiere, marcajele de pe asfalt şi curba deosebit de periculoasă în care se află îi interziceau o astfel de manevră.

Sorin Ene, trainer în conducere defensivă: Majoritatea conduc cu mâna stângă la ora 12. Este foarte ușor să aduci mașina, să o destabilizezi. O depășire întotdeauna se calculează și se gândește înainte de a efectua manevra. Nu recomand bruscarea direcției.

Combinate cu oboseala şi diverse probleme tehnice ale maşinii, astfel de manevre pot duce la adevărate tragedii.

Sorin Ene: În primul rând trebuie să fii foarte, foarte bine odihit. Nu trebuie să avem muzica tare în mașină. Este acea stare de bucurie, după cum spuneam. O jumătate de oră, o oră. După care, din experiența mea vă spun, te ia oboseala. E nevoie și de o revizie amănunțită pentru că venim după perioada rece, după iarnă, unde mașinile sunt puse la grea încercare.

Poliţiştii sunt însă pe fază: au pregătit radare şi sute de agenţi pe şosele pentru şoferii care se grăbesc să-şi înceapă vacanţa.

Marian Măndescu, Direcția Rutieră: Vom acționa cu aproximativ 1.400 polițiști rutieri zilnic. Vom folosi peste 300 de aparate radar în fiecare zi.

Lucruri ce-i sperie pe majoritatea şoferilor, mai ales dacă observă radarul în ultimul moment.

Sorin Ene: Uitați, avem aparat radar în mișcare. Avem 50 km la oră. Ce se întâmpla dacă aveam 80-90? Vedeți mașina din spatele nostru, care nu păstrează o distanță regulamentară, frânăm brusc și... La o viteza de 50 km la oră, undeva la 40 de metri să avem distanța față de vehiculul din față.

În perioada sărbătorilor, mulţi români au maşinile pline cu pachete şi diverse cumpărături. Ceea ce nu ştiu ei este că fiecare kilogram în plus face maşina mai greu de controlat.

Sorin Ene: De multe ori am văzut că se supraîncarcă mașinile în așa fel încât încarcă până în partea superioară a mașinii. Este o greutate suplimentară care de foarte multe ori nu este corect amplasată în mașină, ceea ce destabilizează mașina în situații de depășire.

Zilele acestea, traficul va fi supravegheat şi din aer de către poliţişti, care îşi vor anunţa colegii de la sol dacă cineva încalcă regulile.