Sari la conținut

2016, anul consumului. Românii au lăsat banii în supermarketuri și mall-uri

Alimentat de creşterile salariale, reducerea TVA la 20% şi importurile ieftine, consumul a crescut cu aproape 10 procente în ultimul an. Deşi este cel mai mare avans din toata Uniunea Europeană, analiştii avertizează că o creştere a economiei bazată doar pe cheltuielile populaţiei nu este una sustenabilă. Este nevoie de investiţii pe termen lung.

Dupa un an galopant, consumul şi-a arătat limitele abia în a doua parte a lui 2016. În luna septembrie a crescut cu doar 9,7% - sub recordurile doborâte rând pe rând pe parcusul anului. Alimentele au avut vânzări mai mari cu peste 6 procente, iar alte produse au înregistrat un avans de 9,6%.

Au pus umărul şi retailerii. Au deschis noi unităţi în 2016. Un an care a marcat o premieră pe piaţa locală: 2 reţele de supermarketuri au trecut pragul de 500 de magazine în toată ţara. Asta a dus la o consolidare a comerţului modern care reprezintă peste jumătate din piaţa produselor alimentare, estimată la 14,4 miliarde de euro. Fiecare magazin de la colţul blocului a fost încărcat cu alimente. Un pariu câştigat de retaileri.

E o meteahnă mai veche a românilor, parte este moştenire a comunismului. Românii, privaţi atunci de tot felul de lucruri, au trecut în panta celalaltă, pe partea cealaltă a baricadei, în sensul că acum consumă tot ce au în case ca resursă, ba mai mult se şi împrumută pentru a face acest lucru. Faptul că suntem nişte oameni săraci, cu venituri modeste şi atunci e normal cumva ca pentru lucruri care în alte țări reprezintă bunuri uzuale de multe ori devin un lux”, spune Cristian Păun, economist.

Şi dezvoltatorii de centre comerciale au avut un an bun. Au fost inaugurate trei mall-uri în Capitală, iar comercianţii par că au găsit soluţia pentru a-i ţine cât mai mult pe clienţi în interiorul magazinului.

Să faci clientul să petreacă timp la mall, să se simtă bine, să își dorească să vină aici, să meargă la cumpărături și să se distreze, să bea o cafea, să iasă pe terasă și să admire peisajul”, spune Ingo Nissen, directorul unui dezvoltator imobiliar.

Braşovul, Timişoara şi Piatra Neamţ sunt alte oraşe aflate pe harta dezvoltatorilor. O tendinţă ce se va păstra. 2017 va fi anul mall-urilor din provincie.

Retailerii au înregistrat creşteri semnificative, de 2 cifre. Mulți au avut creşteri de 15 la sută, se reflectă într-un apetit mai mare pentru deschidere în ţară”, spune Liana Dumitru, reprezentanta unei companii de consultanţă imobiliare.

De altfel, în ultimii doi ani, au testat piaţa autohtonă 80 de noi retaileri, care au deschis 170 de magazine în centre comerciale din toată ţara.

Cu mai mulţi bani în buzunar după reducerea TVA la produsele nealimentare, românii nu au pus deoparte diferenţa. Au cheltuit de cinci ori mai mult pe smartphone-uri şi de două ori mai mult pe electrocasnice în primul semestru faţă de acum patru ani. Şi au vânat produsele la promoţie.

„Veniturile clienților din România sunt undeva la nivelul de jos al UE, clientul reacționeaza mai bine când sunt promoții, comerțul în România pe partea de electro-IT nu este ca în Vest, unde evoluția e de +/-2,3%, la noi sunt creșteri de 20 la sută”, spune Daniel Mirea, director în cadrul unei firme de electronice.

Din păcate, companiile din ţară nu au putut ţine pasul cu cererea din acest an. Aşa că am importat masiv produse ieftine şi am trimis indirect bani peste graniţe. Un scenariu care se poate întoarce împotriva noastră, spun economiştii.

E creștere de consum de aproape 10% în termeni reali, care creează deja dezechilibre, în sensul că alimentează importurile, economia se dezechilibrează după reducerile foarte agresive de TVA operate până acum”, afirmă Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal.

Întrebarea este de fapt: bugetul nostru construit pe un ritm de creştere ridicat ia în calcul toate riscurile la adresa încetinirii economiei europene?”, spune Claudiu Cazacu, specialist în pieţe financiare.

Pentru anul viitor, prognozele instituţiilor financiare internaţionale indică o creştere economică sub 4% pentru România. Cei mai optimişti sunt specialiştii de la Fondul Monetar Internaţional, iar cei mai sceptici sunt experţii Comisiei Europene.

Evoluţia consumului

ian. 2013: 2,8%

mart. 2014: 13,6%

mart. 2015: 0,3%

febr. 2016: 21,8%

aug. 2016: 12,6 %

sept. 2016: 9,7%

Cu cât va creşte economia României (2017)

FMI - 3,8%

BERD - 3,7%

CE - 3,6%

Sursa: Digi24 TV

Etichete: crestere economica Romania , economie romania 2016 , consum romania 2016

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale