Sari la conținut

Băuturi „cu amprentă”, greu de falsificat

Băutura are propria ei amprentă, similară cu ADN-ul uman. Ea poate fi identificată prin intermediul unor proceduri ştiinţifice, pe care le-au pus la punct fizicienii din Cluj-Napoca. Ei lucrează la acest proiect împreună cu fermieri şi agricultori din Transilvania, pe care îi ajută să aibă produse originale certificate şi să identifice falsurile de pe piaţă.

Alina Magdaş, şef departament: Practic, fiecare plantă înmagazinează în ea amprenta locului în care a crescut. Eu dacă analizez un vin acum şi peste zece ani, această amprentă izotopică rămâne neschimbată. Este un ADN al băuturilor.

Producătorii au fost plimbaţi prin laboratoarele Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Izotopice şi Moleculare, iar cercetătorii le-au explicat cum pot să-i ajute pentru a avea o marfă mai bună. Spre exemplu, un domn produce ţuică din fructe după o reţetă moştenită din generaţie în generaţie. Acum vrea să se asigure că produsul lui nu va fi copiat.

Silviu Zetea, producător băuturi tradiţioanale distilate: Aici am venit tocmai pe această idee de identificare izotopică a originii produselor, cum pot eu să adaptez la ceea ce fac. Toţi au impresia că sunt băuturi banale făcute aşa, în mod empiric, la focul vatrei şi că nu încape loc de cercetare, să ştiţi că încape.

Metoda de analiză a fost dezvoltată prima oară în România la institutul din Cluj-Napoca. Mai este folosită doar la Râmnicu Vâlcea. Producătorii de vinuri colaborează deja de ani buni cu cercetătorii.

Ioan Buia, directorul complexului de vinificaţie Jidvei: Colaborări care au dus la succes, atât în creşterea calităţii produsului, controlului şi nu în ultimul rând în a face ca produsul nostru să fie recunsocut şi confirmat pe piaţa mondială.

Peste 30 de producători din agricultură au venit la întâlnirea cu fizicienii. Totul face parte dintr-un proiect european câştigat de cei de la institutul din Cluj-Napoca. Specialiştii şi producătorii vor ca rezultatele cercetărilor să poată fi aplicate în practică.

Silviu Zetea, producător băuturi tradiţioanale distilate: O cercetare care nu se aplică e fără valoare, doar ca o performanţă a cercetătorului.

Claudiu Filip, director de proiect: Utilizăm metode, aşa numitele izotopice pentru amprentarea produselor. Asta ce înseamnă? A certifica originea, provenienţa şi regiunea geografică din care e produsul sau materia primă. În cazul vinurilor materia primă, strugurele. Pentru a împiedica etichetarea frauduloasă.

Proiectul european are o valoare de aproximativ 15 milioane de lei şi se va desfăşura pe o perioadă de cinci ani.