Sari la conținut
News Alert

De ce a crescut prețul untului

Scumpirea untului în România, despre care s-a tot vorbit și pentru care s-au găsit diverși „vinovați”, mai mult sau mai puțin corporatiști, se înscrie de fapt într-o tendință mondială, arată Business Club. Preferinţele consumatorilor pentru produsele cu cât mai multă grăsime îi relansează pe producătorii de unt premium. Mai ales că majorarea preţurilor revine, anul acesta, pe fondul unei aprovizionări globale mai stricte. Consumatorii nu numai că mănâncă mai mult unt, ci sunt şi dispuşi să plătească mai mult pentru o calitate superioară, trend care se extinde la nivel global. Este, de altfel, un avantaj care nu face decât să ofere câştiguri extraordinare producătorilor de mărci premium.

Cererea de unt, smântână și alte produse din lapte, bogate în grăsimi, a crescut, după ce atitudinea consumatorilor faţă de acest aliment, considerat odată ca fiind nesănătos, a devenit una mai favorabilă.

O cerere mai mare, care nu este susţinută de o producţie pe măsură, s-a reflectat în preţuri, care au atins un nivel record anul trecut, pe fondul deficitului din Europa.

De la un stoc de 2 milioane de tone de unt la mijlocul anilor 80, stocurile globale s-au diminuat la o ofertă de mai puțin de 12 zile, arată o analiză Departamentului pentru Agricultură din Statele Unite. Şi cuplate cu o cerere puternică, stocurile în scădere mențin prețurile ridicate.

O tonă de unt se vindea anul trecut cu aproximativ 6.500 de euro la nivel european, mai mult decât dublu faţă de 2016, spre exemplu, când tona se comercializa cu aproximativ 3.000 de euro.

Este chiar un subiect care a devenit o dramă internaţională. Să ne amintim ciza de unt din Franţa, când rafturile magazinelor erau aproape goale, iar acolo unde să găseau câteva pachete de unt preţul era foarte mare.

Totul se explică printr-o creştere a cererii şi o scădere a ofertei. Dacă în 2014 şi 2015 era un excedent de lactate, mulţi fermieri, speriaţi de preţurile mici, fie au sacrificat din vaci, fie au dat faliment. Începând din 2016, producţia de lapte a scăzut, costurile agricultorilor au crescut, iar distribuitorii au încercat să ţină preţurile jos. Ca urmare, producătorii de unt au început să vândă mai mult la export, în special în Asia, unde cererea a crescut mult în ultimii 10 ani.

Cu un preţ pe pieţele europene mai mult decât dublu, untul s-a scumpit şi în magazinele din România, fie că vorbim despre branduri locale sau de produse de import.
Am început anul cu o creştere de 0,61% a preţului la unt, după ce în 2017, untul s-a scumpit cu aproape 23 de procente.

Toată această situaţie a fost generată de o neconcordanţă între producţia în scădere şi creşterea cererii din piaţă, care s-a reflectat într-un preț foarte mare la raft.

În prezent, majoritatea cumpărătorilor de unt sunt pe cale să întârzie comenzile până în primăvară, când se aşteaptă ca producția europeană de lapte să îşi revină. De asemenea, va fi momentul în care se așteaptă ca livrările mai mari să atenueze prețurile.

Per total, estimările sunt optimiste. Având în vedere producţia în creştere de lapte cu un conţinut mai mare de grăsime, vânzările globale de unt vor ajunge anul acesta la peste 19 miliarde de dolari, în creştere cu aproape 3 procente, potrivit Comisiei Europene. Iar cel mai mult vor avea de câştigat producătorii de unt premium, din moment ce clienţii se îndreaptă către produse cu concentraţie mai mare de grăsime.

Etichete: unt , scumpire unt , cat costa untul , productie unt , cerere unt , unt gras

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale