Sari la conținut

ANALIZĂ. Autostrada greu de început

Victor Ponta nu a renunţat la ideea unui pact politic asumat de toate partidele pentru construirea autostrăzii Comarnic-Braşov. Şi cum acesta n-a venit, a dat de înţeles că cea de-a treia încercare a statului de a găsi un constructor care să asfalteze pe banii lui cei peste 50 de kilometri de autostradă a cam eşuat.

„E clar, din punctul meu de vedere, că soluţia iniţală, parteneriatul public privat, pe care eu în continuare o consideram cea mai bună pentru că era realistă, nu poate fi realizat în lipsa unui consens politic, altfel păţim ca şi cu Bechtel-ul, adică o începem noi şi vin ceilalţi şi o opresc”, a spus premierul Victor Ponta.

În urmă cu doar o zi, ministrul Ioan Rus nu părea să fie la curent cu planurile premierului şi dădea asigurări că autostrada se va face, ba mai mult, că lucrările vor începe anul acesta.

„Autostrada Comarnic - Braşov o vom începe în acest an, suntem în negocieri cu Banca Europeană de Investiţii, cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, cu bugetul statului, cu tehnicieni care au diverse variante de soluţionare. Ce pot să spun este că în acest an această autostradă va începe. Suntem în negocieri strategice, adică o facem din fonduri europene sau ca şi concesiune”, a spus ministrul Transporturilor.

Francezii de la Vinci, grecii de la Aktor şi austriecii de la Alpine estimau că cei 53 de kilometri de autostradă vor costa 1,8 miliarde de euro. Conform Master Planului pentru Transporturi, şoseaua rapidă ar fi mai ieftină dacă s-ar face din bani europeni.

La începutul anului, oficialii români dădeau ca sigură semnarea contractului şi avansau luna aprilie ca termen pentru începerea lucrărilor. Contractul, însă, nu a mai fost semnat. Motivul? Costurile mari ale proiectului. La finalul celor 30 de ani de concesiune factura s-ar fi ridicat la 8,45 de miliarde de euro. Suma ar fi inclus nu doar costurile de construcţie, ci şi pe cele de întreţinere şi operare.

Construcţia efectivă ar costa 1,8 miliarde de euro pentru cei 53 de kilometri. Dacă s-ar folosi fonduri europene, costul ar fi de un miliard de euro. Dispar comisioane bancare și costuri colaterale.

A trecut însă mai bine de un an şi jumătate de când s-a semnat un acord de principiu cu Vinci, Aktor şi Alpine. E timp pierdut. E a treia anulare, după 2004 și 2010, și de fiecare dată era vorba de Vinci.

Constructorii s-au dus să caute finanţare pentru că o concesiune asta presupune, asigurarea banilor pentru lucrări. Şi din surse guvernamentale ştim că nu au găsit finanţare. Băncile, care păreau interesate - chiar şi Deutsche Bank ciulise urechile la un moment dat -, nu s-au mai aruncat să finanţeze când au văzut cifrele în detaliu.

Acum ştim din Master Plan de acele 8,4 miliarde de euro, dar înainte de a fi făcute publice, estimările erau pe la jumătate. E un proiect prea scump, iar asemenea costuri sunt greu de justificat. Şi tocmai pentru că sunt cifre mari nu prea e înghesuială la finanţare. Opoziţia ar fi mai degrabă din zona finanţatorilor.

Nu mai e criza datoriei guvernamentale în Europa, cum era acum cinci ani, dar nici bancherii nu dau bani degeaba şi pe ochi frumoşi. La final rămânem cu timpul pierdut. E bine totuși că nu se dau miliardele alea multe pentru 53 de kilometri de drum. Și poate că în final se va concentra și Guvernul pe proiectul Pitești-Sibiu. 

Etichete: autostrada , video , parteneriat public-privat , Comarnic - Braşov , pitesti sibiu , cost autostrada , concesiune autostrada

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale