Analiză Business Club: CFR Marfă, privatizare cu final încă așteptat

Data publicării:
gfr

„A fost o privatizare cu pistolul la tâmplă, dar asta nu înseamnă că am încălcat cu ceva legislația română sau orice tip de principii privind privatizarea”, a spus Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.

A fost evident un pistol ținut de FMI și e bine că a fost, căci erau toate șansele ca vânzarea să nu se facă. Și nimic nu garantează finalizarea privatizării.

Țeava se îndreaptă acum spre tâmpla altui actor din aceasta piesă, câștigătorul Gruia Stoica, proprietarul Grupului Feroviar Român.

Privatizarea CFR Marfa este o tranzacție de 302 milioane de euro

Pe lângă prețul plătit pentru 51% din CFR Marfă, Grupul Feroviar Român și-a asumat datorii comerciale de 100 de milioane de euro, căci cele la stat au fost șterse. E o sumă mare, dar are avantajul că poate fi eșalonată pe mai mulți ani. Ceea ce nu se poate spune despre prețul pe acțiuni, 202 milioane de euro. Termenul de plată este de două luni de la semnarea contractului. E o sumă uriașă, chiar și marile grupuri aprobă cu greu finanțări mari, iar acum este o perioadă ceva mai dificilă pe piețele financiare cu restrângere a lichidități.

Sarcina va fi îngreunată de timpul scurt, iar o sumă de această mărime se obține de obicei dintr-un credit sindicalizat, care presupune proceduri greoaie.

Dacă sau când banii vor fi vărsați în conturile statului, deja au destinația deja trasată: se duc în buget pentru a mai acoperi din deficit, adică în consum. S-a tot vorbit de un fond de investiții al statului care să fie alimentat din privatizări, dar e doar o idee.

În varianta cealaltă, neplata, Gruia Stoica va pierde 28 de milioane de euro sub formă de garanții depuse. E o gălăgie de bani pentru orice companie, dar se pot recupera în diverse forme, dată fiind colaborarea de durată dintre Grupul Feroviar Român și CFR Marfă.

În sarcina cîștigătorului există și investiții de 200 de milioane de euro, însă acestea pot fi obținute din credite și un potențial profit viitor al companie cumpărate.

Cum se poate evita monopolul GFR

Finalizarea acestei privatizări va avea dificultăți și de ordin legislativ. Grampet, compania mamă a GFR, și posibil a CFR Marfă, va controla trei sferturi din transportul feroviar de marfă.

„O să vedem care ar fi cotele de piaţă care ar rezulta pe pieţele relevante, dacă ele sunt acceptabile sau nu, dacă se pot găsi eventuale soluţii pentru a remedia situaţiile unde ar putea să existe efecte anticoncurenţiale”, a afirmat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Acordul trebuie obținut nu doar de la Consiliul Concurenței din România ci și de la Bruxelles, iar dacă se consideră că e un jucător prea mare, atunci se pot impune vânzari de active sau chiar anularea privatizării, iar în acest din urmă caz statul român e acoperit. A făcut privatizarea dar a fost anulată de Comisia Europeană, finanțator internațional al României ca și FMI. Iar în această variantă nici Grupul Feroviar Român nu pierde garanția, căci cauza anulării ar fi exterioară.

Citiți și:

Care sunt următorii pași în privatizarea CFR Marfă

Vânzarea CFR Marfă, sub lupa Concurenţei: GFR ar putea deține monopolul

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri