Analiză Business Club: CFR Marfă, privatizare cu final încă așteptat

Data publicării:
gfr

„A fost o privatizare cu pistolul la tâmplă, dar asta nu înseamnă că am încălcat cu ceva legislația română sau orice tip de principii privind privatizarea”, a spus Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor.

A fost evident un pistol ținut de FMI și e bine că a fost, căci erau toate șansele ca vânzarea să nu se facă. Și nimic nu garantează finalizarea privatizării.

Țeava se îndreaptă acum spre tâmpla altui actor din aceasta piesă, câștigătorul Gruia Stoica, proprietarul Grupului Feroviar Român.

Privatizarea CFR Marfa este o tranzacție de 302 milioane de euro

Pe lângă prețul plătit pentru 51% din CFR Marfă, Grupul Feroviar Român și-a asumat datorii comerciale de 100 de milioane de euro, căci cele la stat au fost șterse. E o sumă mare, dar are avantajul că poate fi eșalonată pe mai mulți ani. Ceea ce nu se poate spune despre prețul pe acțiuni, 202 milioane de euro. Termenul de plată este de două luni de la semnarea contractului. E o sumă uriașă, chiar și marile grupuri aprobă cu greu finanțări mari, iar acum este o perioadă ceva mai dificilă pe piețele financiare cu restrângere a lichidități.

Sarcina va fi îngreunată de timpul scurt, iar o sumă de această mărime se obține de obicei dintr-un credit sindicalizat, care presupune proceduri greoaie.

Dacă sau când banii vor fi vărsați în conturile statului, deja au destinația deja trasată: se duc în buget pentru a mai acoperi din deficit, adică în consum. S-a tot vorbit de un fond de investiții al statului care să fie alimentat din privatizări, dar e doar o idee.

În varianta cealaltă, neplata, Gruia Stoica va pierde 28 de milioane de euro sub formă de garanții depuse. E o gălăgie de bani pentru orice companie, dar se pot recupera în diverse forme, dată fiind colaborarea de durată dintre Grupul Feroviar Român și CFR Marfă.

În sarcina cîștigătorului există și investiții de 200 de milioane de euro, însă acestea pot fi obținute din credite și un potențial profit viitor al companie cumpărate.

Cum se poate evita monopolul GFR

Finalizarea acestei privatizări va avea dificultăți și de ordin legislativ. Grampet, compania mamă a GFR, și posibil a CFR Marfă, va controla trei sferturi din transportul feroviar de marfă.

„O să vedem care ar fi cotele de piaţă care ar rezulta pe pieţele relevante, dacă ele sunt acceptabile sau nu, dacă se pot găsi eventuale soluţii pentru a remedia situaţiile unde ar putea să existe efecte anticoncurenţiale”, a afirmat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Acordul trebuie obținut nu doar de la Consiliul Concurenței din România ci și de la Bruxelles, iar dacă se consideră că e un jucător prea mare, atunci se pot impune vânzari de active sau chiar anularea privatizării, iar în acest din urmă caz statul român e acoperit. A făcut privatizarea dar a fost anulată de Comisia Europeană, finanțator internațional al României ca și FMI. Iar în această variantă nici Grupul Feroviar Român nu pierde garanția, căci cauza anulării ar fi exterioară.

Citiți și:

Care sunt următorii pași în privatizarea CFR Marfă

Vânzarea CFR Marfă, sub lupa Concurenţei: GFR ar putea deține monopolul

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate