Sari la conținut

ANALIZĂ BUSINESS CLUB. Hipermarketurile ar putea fi închise sâmbăta şi duminica

Dacă propunerea ar fi pusă în practică, până la 40 la sută din încasările hipermarketurilor şi supermarketurilor s-ar evapora. Oamenii ar fi obligaţi să meargă să cumpere din pieţe sau de la chioşcuri, acolo unde evaziunea fiscală este în floare.

Se pierd încasări la buget şi locuri de muncă din magazinele mari, cele care de altfel au creat mii de locuri de muncă în perioada crizei. Efectele ar fi în lanţ. De pierdut vor avea nu numai comercianţii, ci şi transportatorii şi producătorii care ar fi nevoiţi să strângă rândurile. Şi în 2010 a fost o propunere similară - să se închidă hipermarketurile duminica, dar a fost respinsă. În Grecia, magazinele au fost închise duminica zeci de ani. Restricţia a fost ridicată abia anul trecut, ca măsură de creştere a consumului.

Deputatul PNL Marin Anton este cel care a avansat ideea închiderii marilor magazine în timpul weekendului. Liberalul vrea ca supermarketurile şi hipermarketurilor să fie închise de sâmbata de la ora două după-amiaza până luni dimineaţa. Comercianţii cu lanţuri mari de magazine nici nu vor să audă de o asemenea propunere care le-ar diminua considerabil încasările.

„E o cultură în România, clienţii să-şi facă cumpărăturile sâmbăta şi duminica. Pentru noi e cifra de afaceri de 30-40 la sută din totalul săptămânii şi o alocare de personal de 15-18%, cu toate consecinţele care decurg de aici”, a declarat Delia Nica, director executiv al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale.

Efecte negative în lanț

Transportatorii vor avea mai puţină marfă de livrat, iar presiunea va creşte la furnizori care vor trebui să-şi ajusteze producţie şi numărul de angajaţi. Va fi o mai mare presiune pe preţuri.

Într-un an, românii lasă la casele de marcat ale magazinelor moderne circa 8 miliarde de euro. Cele 160 de hipermarketuri din ţară iau jumătate din această sumă, adică 4 miliarde de euro. Marile lanţuri sunt controlate de germanii de la Kaufland şi de francezii de la Carrefour, Auchan şi Cora. Potrivit unui studiu din 2012 suma medie cheltuită în acest tip de magazine este de 170 de lei pe vizită, pentru că lumea îşi face grosul cumpărăturilor din marile magazine, iar de la chioşcurile din colţ cumpără produse de consum rapid, precum pâinea sau apa. Ca urmare, bonul mediu de casă dintr-un magazin alimentar obişnuit este de aproape 7 ori mai mică.

Chiar dacă au încasări mult mai reduse, alimentarele de cartier câştigă la capitolul vizite. Un consumator merge de 4 ori pe săptămână la magazinul din colţ, pe când supermarketurile şi hipermarketurile au o medie de o vizită pe săptămână. Este vorba, de cele mai multe ori, de vizita de la sfârşit de săptămână, când se face aprovizionarea pe mai multe zile.

Mutarea clienţilor din magazinele mari, cu marfă fiscalizată, spre pieţele agroalimentare şi micile magazine, presupune şi riscuri. În unele pieţe, circa 90 la sută din vânzări sunt nefiscalizate. Asta înseamnă că pentru majoritatea produselor comercializate acolo nu se plătesc taxe şi impozite, bani care ar fi trebuit să intre la buget.

30. 000 de vizitatori pe zi

Un hipermarket din Bucureşti poate avea şi 30 de mii de vizitatori pe zi, potrivit informaţiilor firmei de consultanţă imobiliară CB Richard Ellis. În provincie, traficul este mai redus, de 10 mii de persoane pe zi.

Mall-urile au toate un supermarket sau un hipermarket în interior. Magazinul este considerat o ancoră, un punct de atracţie de vizitatori. Cam 80-90 la sută dintre clienţii care ajung într-un centru comercial fac cumpărături şi din hipermarket. Asta înseamnă încasări mai mari atât pentru comerciant, dar şi pentru proprietarul mall-ului, care face bani din închirierea spaţiilor comerciale.

Cel mai mare mall din Bucureşti atrage un trafic mediu de 75 de mii de persoane în timpul weekendului. În restul zilelor, numărul de vizitatori este cu 20 de mii mai redus.

Iniţiatorul acestui proiect de închidere a magazinelor în weekend, Marin Anton, este vicepreşedintele Comisiei de Agricultură din Camera Deputatilor. El spune că, prin această iniţiativă, vrea să pună producătorii pe picior de egalitate cu supermarketurile.

Marin Anton a fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor şi are o avere estimată de revista Forbes la 10 milioane de euro. El deţine 200 de hectare de teren agricole. Marin Anton are în proprietate şapte imobile şi că a dat un împrumut de peste jumătate de milion de euro. Cu ani în urmă a fost administrator la Rafo Onești, acolo unde s-au dat tunuri mari în economie.

Etichete: hipermarket , business club , magazine , program , Comert , comercianți , consum

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale