Analiză Business Club: Hipermarketurile, în criza vârstei mijlocii

hipermarketuri

Carrefour a inventat practic conceptul de hipermarket în 1963, într-o localitate aflată la 20 de kilometri de Paris. Era cel mai mare magazin din întreaga ţară, cu o suprafaţă de 2.500 de metri pătraţi. Cumpărătorii au dat buzna în cel mai modern magazin al momentului. Era pentru prima dată când clienţii găseau, într-un singur loc, tot ce aveau nevoie, de la alimente, haine, cosmetice şi până la carburanţi.

Industria auto era atunci pe val - fiecare familia vest-europeană îşi permitea o maşină, iar preţurile la benzină erau mici. Aşa că vizita săptămânală la hipermarket s-a transformat într-un obicei. Şi a evaluat apoi într-un consumerism scăpat de sub control.

Acum hipermarketurile suferă, au îmbătrânit, s-au înmulţit peste măsură, au devenit tot mai mari, s-au luptat pentru preţurile mici, dar consumatorii nu se mai lasă convinşi cu uşurinţă. Hipermarketurile suferă de criza vârstei mijlocii, aşa cum însuşi şeful Carrefour, George Plassat, recunoaşte. Consumatorii au mult mai multe opţiuni în afară de hipermarketurile aflate în afara oraşului, iar mulţi dintre ei preferă magazinele mici, de cartier. Sunt aproape de casă, au produse mai puţine, dar de strictă necesitate, deci tentaţiile sunt mai puţine, scrie Financial Times.

Competiţia s-a înăsprit, magazinele cu preţuri mici, precum Lidl, fură din clienţii hipermarketurilor. Carrefour a încercat să se reinventeze - a lansat acum câţiva ani conceptul Planet, prin care magazinele au fost reorganizate, dar rebrandingul nu a funcţionat. Carrefour nu a putut contracara scăderea consumului şi migrarea clienţilor către formatele mai mici.

În România au trecut de la cumpărăturile din piaţă şi din alimentară abia la cele din hipermarket abia la începutul anilor 2000, apoi a fost o explozie de branduri. La 12 ani de la primul hipermarket, mai bine de jumătate dintre consumatori se aprovizionează din marile magazine, iar procentul se duce spre 80% în Capitală şi în marile oraşe.

Deşi mai tinere, hipermarketurile din România dau şi ele semne de oboseală. Anii de dominaţie ale hipermarketurilor par să apună, formatele clasice de hipermarketuri pierd din clienţi, consumatorii se orientează spre discount şi spre magazinele mai mici de cartier. Marii comercianţi au simţit această mutaţie şi au vrut să speculeze momentul - au dus lupta pe teritoriul multiformat şi au început să deschidă magazine mai mici, dar bine plasate, pentru a atrage clienţi.

Carrefour a mizat pe expansiunea reţelei de supermarketuri Carrefour Market şi Carrefour Express. Mega Image a intrat şi mai adând în interiorul cartierelor prin extinderea reţelei Shop&Go. Iar germanii de la Metro au intrat indirect pe segmentul magazinelor mici, cu franciza La Doi Paşi.

Însă, în piaţa românească, hipermarketurile mai au şansă la o a doua tinereţe. Spre deosebire de occident, li s-a permis extinderea în interiorul oraşelor, de sine stătător, sau în interiorul centrelor comerciale.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate