Analiză Business Club| Proprietate ieftină sau impozit prea mic

Data publicării:
blocuri captura-1

„Trebuie să spunem deschis că în următorii doi ani, anul acesta și în 2017, așa cum stau lucrurile cu perspectivele bugetului național, nu există perspectiva unor transferuri semnificative de la bugetul central sau a noi surse de venituri. Principalele surse de creștere a veniturilor la autoritățile locale sunt regândirea sistemului de taxe și impozite locale, mai ales a impozitului pe proprietate. A treia soluție ar fi regândirea sistemului de impozite și taxe locale, mai ales a impozitului pe proprietate - poate analizăm trecerea la un sistem de impozitare bazat pe valoarea de piață a imobilelor și nu pe baza amplasării lor”, a declarat Dacian Cioloș.

Deocamdată nimeni nu și-a asumat responsabilitatea unei astfel de reforme a sistemului de impozite din România. Dimpotrivă, au fost introduse diverse marje pentru a pasa responsabilitatea la nivel local, fără o schimbare în care proprietatea să fie taxată la valoarea sa reală, nu după valoarea impozabilă.

În București, capitală europeană, sau într-un alt oraș mare al României, impozitul la un apartament de două camere este de 25-30 de euro pe an. Dacă împărțim această sumă la cele 12 luni ale anului vor rezulta 10-12 lei pe lună.

Ridicarea nivelului de impozitare pe proprietate este o tendinţă europeană, pentru că prin toată Europa sunt reduse, este mai degrabă o taxare semnificativă în sistemul anglo-saxon, dar chiar dacă nu ar fi, tot ar trebui luată în considerare pentru că în România este prea redus.

Sistemul de taxare din România este bazat în cea mai mare parte pe contribuţii sociale şi taxare indirectă, TVA şi accize. Cetățeanul român, cel puțin cel de la oraș, ar înţelege că trebuie să plătească cu 30-40 sau chiar 50% mai mult la casă şi maşină dacă i se va explica că atunci nu vor mai trebui să plece bani de la bugetul central, strânşi din TVA sau din impozitul pe venit pentru a acoperi cine ştie ce găuri făcute la nivel local. Chiar şi la nivel de Bucureşti se fac proiecte cu bani de la bugetul central: stadionul, pasajul Basarab sau metroul.

Mai mult, cetățeanul va înţelege perfect dacă cheltuirea banilor va fi transparentă. Să vadă în rapoartele Curţii de Conturi sau într-un audit independent că banii care i s-au luat în plus s-au dus corect către proiecte ale comunităţii.

De asemenea, primăriile, mai ales cele comunale, care nu pot să crească impozitele pentru că nu au oamenii cum să le plătească, poate nu merită să existe şi ar trebui înghiţite de altele.

Se pot găsi soluţii chiar şi pentru cei care chiar sutn foarte săraci. Pentru bâtrânul cu pensie foarte mică, cel care are un apartament în Bucureşti, Cluj sau Constanţa se pot introduce chiar scutiri de impozit. Printr-un contract de fiducie care amână plata impozitului pe perioada vieţii, spre exemplu, deoarece o rudă tot moşteneşte locuinţa respectivă. Şi atunci pe baza de contract, omul este scutit de impozit până la deces, iar moştenitorul achită taxa toată, ca o valoare reziduală, la preluarea imobilului. Este gratis până la un punct.

Citiți și: 

Premierul Cioloș vrea impozit pe locuințe în funcție de valoarea de piață a acestora

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri