Autostrada Transilvania rămâne fără constructori. CNADNR reziliază toate contractele

Data publicării:
autostrada transilvania 4675438-Mediafax Foto-Mircea Rosca

Americanii de la Bechtel nu sunt singurii care vor fi alungaţi de pe Autostrada Transilvania. Compania de Drumuri vrea să rezilieze şi contractul semnat cu omul de afaceri Dorinel Umbrărescu pentru asfaltarea a opt kilometri de şosea, între Gilău şi Nădăşelu. Lucrările la acest tronson vor continua doar dacă şefii de la Drumuri vor găsi un constructor dispus să asfalteze pe banii lui şi să aştepte chiar şi 30 de ani pentru a-şi recupera investiţia din taxele de drum.

Negocierile cu americanii de la Bechtel sunt pe ultima sută de metri, spun autorităţile. S-au convins şi ei că România nu mai are bani pentru continuarea lucrărilor. Americanii nu vor pleca însă cu mâna goală. Vor fi despăgubiţi. 

„Încetarea înainte de termen dă dreptul constructorului să primească despăgubiri. Nu este vorba de penalizări de jumătate de miliard de euro vehiculate la un moment dat chiar de foşti miniştri ai transporturilor”, declara pe 7 aprilie, la Digi24, Dan Şova, ministrul delegat pentru Marile Proiecte.

Bechtel a încasat deja mai bine de jumătate din valoarea iniţială a proiectului, de 2,2 miliarde de euro, cu toate că a finalizat doar 52 din cei peste 400 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania, între Câmpia Turzii şi Gilău.

Bani nu s-au mai găsit şi pentru asfaltarea celor 62 de kilometri dintre Suplacu de Barcău şi Borş, aşa că şantierul s-a oprit la jumătate. Am avea nevoie de 250 de milioane de euro pentru continuarea lucrărilor.

Bani nu sunt nici pentru cei 8 kilometri de autostradă dintre Gilău şi Nădăşelu, pe care Dorinel Umbrărescu, unul dintre regii români ai asfaltului, vrea să-i realizeze la un cost de 6,6 milioane de euro pe kilometru.

Un adevarat chilipir, daca ne gândim că americanii au încasat şi 20 de milioane de euro pentru fiecare kilometru de asfalt turnat pe Autostrada Transilvania.

Francezii de la Colas cer despăgubiri de 60 de milioane de euro

Orice reziliere de contract presupune însă anumite costuri. Aproape 300.000 de euro cheltuie Compania de Drumuri pe servicii juridice pentru a se proteja de pretenţiile francezilor de la Colas.

Alungaţi de pe autostrada Cernavodă - Medgidia, francezii cer despăgubiri în valoare de 60 de milioane de euro.

Un alt contract reziliat a fost cel încheiat cu firma lui Nelu Iordache, pentru construirea primilor 22 de kilometri ai autostrăzii Nădlac - Arad. S-a pus punct contractului după ce experţii antifraudă au descoperit că omul de afaceri a folosit şase milioane de euro din banii primiţi de la CNANDR pentru a-şi cumpăra avioane şi terenuri.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Munca de tip on call. Ce scrie în Codul Muncii şi cum se plăteşte
Digi FM
Ada Galeș, despre forma rară de cancer care i-a pus vocea în pericol: M-a ajutat faptul că...
Pro FM
Dolly Parton, noi declarații după ce s-a confruntat cu probleme de sănătate: „Nu am timp să îmbătrânesc!”
Film Now
Adele își face debutul în actorie. Cântăreața va juca în filmul lui Tom Ford, „Cry to Heaven”
Adevarul
Care este călcâiul lui Ahile al NATO: țările baltice sau România/Bulgaria? Răspunsul neașteptat al unui...
Newsweek
Cum au pierdut pensionarii 275 lei la pensie într-un an? Medicamentele cu 5% mai scumpe. Uleiul, pâinea cu 10%
Digi FM
Începe postul Crăciunului 2025. Ce se mănâncă și care sunt zilele cu dezlegare la pește
Digi World
Cum să dormi mai bine în sezonul rece fără să umfli factura la căldură. De la importanța lenjeriilor de pat...
Digi Animal World
Cea mai mare pânză de păianjen din lume, descoperită într-o peșteră la granița Greciei cu Albania. 110.000 de...
Film Now
Brittany Snow din Pitch Perfect spune că plecarea de la Hollywood, la 23 de ani, i-a salvat viața: "Nu aș mai...
UTV
Radu Vâlcan vorbește despre rolul de tată și cum reușește să fie prezent în viața celor trei copii. „E foarte...