Sari la conținut

Afacerea din România care e predispusă la faliment în primul an de funcționare

Investesc zeci de mii de euro în deschiderea unor restaurante, baruri sau cafenele. Aleg un loc bun, fac amenajări, angajează chefi, ospătari, barmani, dar tot dau faliment în doar câteva luni. Este povestea a mii de români care au pornit la drum fără un plan de afaceri bine pus la punct. Datele arată că șase din zece restaurante, baruri şi cafenele din România se închid în primele nouă luni de funcţionare. Iar 80% dispar după doar cinci ani.

Bucuresti, Lipscani, centru vechi

Foto: Shutterstock

La kilometrul zero al distracţiei din Bucureşti, baruri şi restaurante noi se deschid şi se închid la foc automat.

Bebi Oprea, Asociaţia Barmanilor Profesionişti din România: Pe strada noastră sunt doi în renovare, au închis doi şi unul doar ce a deschis.

Mulţi ajung rapid în faliment pentru că pleacă la drum cu lecţiile nefăcute, spun veteranii din industrie. Greşesc crezând că îi vor convinge pe români - codaşii Europei când vine vorba de banii cheltuţi la restaurant - să ia mai des masa în oraş.

Octav Dura, Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România: Media pe bon creşte în fiecare an. Este vizibilă creşterea pe care oamenii o au pe partea de venituri şi salarii. Clientul român cheltuieşte pe bon între 5 şi 50 de euro, cu o medie undeva la 25 de euro.

Florin Maxim, fondator și trainer Hospitality Culture: În acest moment sunt date de genul ăsta. Este o diferenţă foarte mare, care se traduce în 30% minus la venituri şi care în 9 luni duce la faliment.

Specialiştii din domeniu spun că multe afaceri se închid din cauză că multora dintre cei care se visează proprietari de restaurante, baruri sau cafenele le lipsesc informaţii esenţiale care să-i ajute să ia cele mai bune decizii. Acum un institut independent, vrea să corecteze acest lucru. Vrea să afle tot ce este de ştiut despre clientul român - de la cât este dispus să cheltuiască în oraş, cum alege un resutaurant, până la ce îi place să mânănce. Este prima cercetare de acest gen din industria ospitalităţii de la noi şi va fi făcută în Capitală şi în alte patru mari oraşe.

Oricât de bun ar fi planul de afaceri, el nu te salvează, însă, dacă ce pun bucătarii în farfurie este gătit prost.

Octav Dura, Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România: Astăzi investim foarte mult în partea de aspect şi mobilier şi investim prea puţin dar ignorăm de multe ori calitatea şi aspectul farfuriei.

Aproape 40 de mii de baruri, restaurante şi cafenele funcţionează, în acest moment, în România.