Sari la conținut
News Alert

Zara profită de mişcarea greşită în online a H&M

Marea rivalitate H&M- Zara se tranşează în online. Şi grupul suedez pare a fi cel care a pierdut trenul. Tranziţia către comerţul electronic a devenit extrem de accelerată, iar H&M nu s-a mişcat cum trebuie. Acţiunile sale au căzut cu 16% într-o singură zi, în cel mai mare declin din 2001 încoace. Scăderea numărului de clienți din magazinele fizice i-a făcut pe reprezentanţii H&M să pună stop planurilor de extindere şi chiar să ia în considerare închiderea mai multor puncte de vânzări.

H&M a fost ani la rând una dinrre cele mai dinamice companii de profil. Însă a început să dea semne de oboseală şi neadaptare la tendinţele de consum. În ultimul trimestru financiar, grupul a anunţat o scădere a vânzărilor de patru la sută. Analiştii aşteptau o creştere de 2%, iar rezultatul a venit ca o surpriză. Vânzările H&M au scăzut doar în trei trimestre în ultimul deceniu, arată datele compilate de Bloomberg, ceea ce arată că e lucru serios. În aceste condiţii, pe bursă se pariază serios pe scăderea acţiunilor.

În timp ce compania suedeză a venit cu un rezultat negativ, rivalul spaniol Inditex a anunţat o creştere de 12% a vânzărilor în noiembrie şi început de decembrie. Rezultatele bune sunt datorate mai ales online-ului, o carte pe care însă H&M a mizat mai puţin.

Spre deosebire de H&M, care își propunea ca până la sfârșitul anului să vândă online în 43 de țări, gigantul spaniol face deja comerț online în 45 de piețe.

Deși acum reprezentanții grupului H&M se gândesc serios să închidă mai multe magazine fizice, la începutul acestui an anunțau că vor deschide aproape 500 de magazine noi în întreaga lume. Era o strategie pentru a compensa declinul rezultat din concurența acerbă de pe platformele online. În acest moment, lanțul de magazine suedez deține peste 4500 de magazine fizice în toată lumea. Rezultatele slabe la vânzări vin cu reducerile forţate de preţ pentru a reduce stocul de marfă.

Semnele tranziţiei către comerţul electronic erau prezente de mult şi ele s-au văzut de mai multă vreme în situaţia în care au ajuns mall-urile din Statele Unite. Dar au fost semne pe care alţi jucători din restul lumii nu le-au văzut. Acum aceiaşi tendinţă se extinde peste tot în lume şi unii sunt luaţi pe nepregătite.

O diferenţă mare între H&M şi Zara este făcută şi de sistemul logistic. Inditex, deţinătoarea brandului Zara are la bază un sistem centralizat de inventariere, care îi permite să distribuie hainele pe fiecare piaţă individual, în funcţie de nevoile de moment. Practic timpul de reacţie la cerinţele clienţilor este foarte mic. În schimb H&M are u nsistem logisitci mult mai lent- grupul e dependent de transporturile din Asia, iar timpii de răspuns sunt de ordinul săptămânilor sau lunilor.