BUSINESS CLUB. Cine este investitorul surpriză al Guvernului
Dar dacă e un constructor auto și nu doar un producător de subansamble, lista este scurtă și le putem lua prin eliminare: Daimler, Volkswagen cu tot ce are în curte și BMW. Dacă ar fi să le luăm prin eliminare, cu ceva șanse, dar nu prea multe ar fi ultimul grup.
Investiția într-o uzină auto ar urma să fie făcută de la zero. Ceea ce ar însemna că producătorul surpriză este în căutare unui teren uriaș unde să-și instaleze fabrica. Acesta poate fi unul dintre motivele pentru păstrarea tăcerii în jurul subiectului, astfel încât să nu pornească speculațiile imobiliare. Mai ales că s-au pierdut investiții importante din această cauză, în urmă cu câțiva ani.
„Există un memorandum cu o companie din Europa pentru o nouă investiție. Când se va putea face anunțul oficial, vă vom face cunoscut acest lucru. Ne prinde bine să fim criticați toată ziua și eu și Șova am avut discuții cu investitori importanți. În acest an vom avea investitori importanți”, susține premierul Victor Ponta.
Din lista producătorilor posibili trebuie scos Daimler, producătorul Mercedes. România a avut șansa să atragă o investiție uriașă a grupului din Stuttgart, dar din cauza negocierilor dificile, a infrastructurii precare și a speculațiilor imobiliare, a fost aleasă Ungaria. Anul trecut, fabrica din vecini a fost inaugurată și în ea și-au găsit de lucru 3.000 de oameni.
Volkswagen ar putea fi și el scos din această ecuație cu necunoscută. Chiar dacă în urmă cu circa cinci ani se vorbea de o posibilă investiție a Audi în România, șansele sunt aproape de zero. Audi a mărit în urmă cu un an și jumătate capacitatea unitații de la Gyor, din Ungaria. În plus grupul mamă a anunțat recent că va deschide șapte noi fabrici în China, iar harta Europei Centrale și de Est cu care lucrează producătorul german pare să se termine la Cehia și Slovacia; acolo au fabrici și producție consistentă.
Dintre marii costructorii auto germani mai ramâne BMW. În urmă cu jumătate de an, cotidianul Handelsblatt anunța că producătorul bavarez ar avea în plan noi uzine, inclusiv în Europa de Est. Oficial, informația a fost negată, dar povestea nu este închisă. BMW este în expansiune și are nevoie de noi capacități de producție. Unde vor apărea acestea nu se știe. Experții spun că o variantă ar fi America de Sud, acolo unde se estimează că vor crește vânzările.
Europa de Est ar fi o variantă, dar, deși au trecut 23 de ani de la căderea Cortinei de fier, BMW nu a pășit spre Răsărit, iar în Europa are uzine de asamblare a mașinilor BMW doar în Germania. A părăsit țara natală doar pentru producția de subansamble și în urma unor preluări britanice.
Marele dezavantaj al României la atragerea investițiilor străine îl reprezintă infrastructura precară. Însă, cel puțin pentru livrarea produselor finite, acest obstacol ar putea fi depășit o dată cu finalizarea lucrărilor pe coridorul IV.
Un atu ar fi însă o industrie a componentelor auto foarte dezvoltată, care ar reduce costurile pentru o posibilă uzină.
La sfârșitul săptămânii trecute autoritățile din Cluj anunțau o investiție de 200 de milioane de euro la Jucu din partea unui mare producător de subansamble. Pentru economia românească ar fi bine să nu fie investitorul surpriză al Guvernului.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News