Sari la conținut

BUSINESS CLUB | Discriminare: Preţuri după mărimea portofelului

Atunci când o persoană îşi exprimă preferinţele pe Facebook sau caută ceva pe Google, oferă, de fapt, informaţii care pot fi folosite împotriva sa sub forma unor preţuri mai mari. Cu cât un magazin îşi cunoaşte mai bine clienţii, cu atât ştie mai bine câţi bani să îi ceară fiecăruia în parte. Unui client cu venituri ridicate îi poate cere un preţ mai ridicat pentru un produs pentru care o persoană cu venituri mici plăteşte mai puţin. La fel, o persoană care are neapărată nevoie de acel produs poate fi dispusă să ofere mai mult pe el decât clientul care mai poate aştepta.

Magazinele online sunt cele în care poate fi aplicată cel mai uşor aşa-numita discriminare prin preţ, deoarece vizitatorul site-ului de cumpărături nu ştie dacă preţul afişat pe ecran este acelaşi pentru toţi ceilalţi clienţi.

Iar acesta este abia începutul. Netflix, site-ul american care difuzează filme şi seriale contra-cost, spune că a înregistrat un profit cu 1,4% mai mare în momentul în care a început să practice preţuri diferite pentru vizionarea aceloraşi producţii. La formarea preţurilor, compania a folosit informaţii demografice şi detalii despre căutările făcute de fiecare client în parte.

Însă această discriminare nu există doar pe internet.

De exemplu, unii taximetrişti din marile oraşe, îndeosebi din Bucureşti, cer mai mult pentru o cursă atunci când plouă sau în serile de weekend. Taximetriştii sunt conştienţi că mulţi clienţi vor să dea oricât pentru a ajunge acasă, aşa că profită de această situaţie. Desigur, aceasta este o formă ilegală de discriminare, care arată însă cât de mult poate să conteze cunoaşterea clientului sau mediul.

Există însă şi forme cât se poate de legale de discriminare, care iau forma unor oferte speciale. De exemplu, medicamentele au preţuri foarte dinamice. Cine are un card de fidelitate emis de o farmacie poate cumpăra un produs la un preţ mult mai mic decât un client care nu are card. Diferenţe de preţ apar şi de la un client fidel la altul, în funcţie de cumpărăturile făcute în trecut şi de frecvenţa achiziţiilor.

Chiar şi cinematografele îşi discriminează clienţii. Biletele din săptămâna premierei unui film sunt mai scumpe decât cele din săptămânile ulterioare.

Însă, de departe, cea mai costisitoare formă de discriminare prin preţ este cea a companiilor aeriene. Acestea stabilesc preţul biletelor printr-un algoritm complex, pe care clienţii nu au cum sa îl înţeleagă, deoarece se bazează pe informaţii pe care le cunoaşte doar un calculator. Biletul se poate ieftini sau scumpi de la un minut la altul, în funcţie atât de interesul pasagerilor pentru respectiva rută, cât şi de data la care este făcută rezervarea. Aşa se face că doi pasageri care zboară la aceeaşi oră, în aceleaşi condiţii, au plătit sume complet diferite pentru bilet.

Autorităţile nu pot elimina discriminarea prin preţ, care poate avea şi efecte economice bune atunci când încasările suplimentare ale vânzătorilor generează locuri de muncă. Autorităţile pot, în schimb, să protejeze mai bine datele personale ale clienţilor, astfel încât preţurile să nu fie stabilite pe baza unor informaţii la care vânzătorii nu ar trebui să aibă acces.

Etichete: preturi , internet , online , taximetristi , discriminare , companii aeriene , portofel , discriminare prin pret

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale