BUSINESS CLUB. Metroul din Drumul Taberei întârzie patru ani

Data publicării:
29012013 20metrou-46524

Partea proastă este că Guvernul, deşi nu are bani pentru proiectele de infrastructură, va fi obligat să plătească în toată această perioadă o serie de penalităţi pentru creditele accesate, dar neutilizate.

Planurile de construcţie pentru 2013 erau chiar serioase. Chiar şi în vara anului trecut, când deja se anunţa o restrângere a investiţiilor de la buget, magistrala de metrou către Drumul Taberei avea promise fonduri de 110 milioane de euro. La întocmirea bugetului nu a mai ieşit stamba la cot. Potrivit „Ziarului Financiar”, lucrările au primit un buget de cinci ori mai mic, undeva la 21 de milioane de euro.

Ceea ce înseamnă plata arieratelor de anul trecut. Lucrări noi îmi este și frica să mă gândesc unde se va ajunge, fiindcă din banii ăștia nu se mai poate face nimic”, a comentat pentru emisiunea „Business Club” de la Digi24Gheorghe Udrişte, fost director Metrorex. El spune că suma necesară pentru ca proiectul să meargă în ritmul anunțat era de vreo 500.000 de milioane de lei.

Noul termen de finalizare - 2018

Proiectul pare a fi primul sacrificat când vine vorba de investiţii. La începutul anul trecut, lucrările aveau o finanţare asigurată de 86 de milioane de euro. Au venit apoi rectificările, iar metroul către Drumul Taberei a rămas cu mai puţin de jumătate din suma iniţială.

Exista speranţa pentru 2013, dar a murit din fașă, de la întocmirea bugetului.

Fără fonduri, lucrările de la acest proiect se vor prelungi, iar noul termen de finalizare va fi, spre disperarea locuitorilor din zonă, până în 2018. Şi asta nu este tot. Amânarea acestor termene va duce în final la o majorare a costurilor finale. Şi asta pentru că firmele angajate vor solicita sume suplimentare, pentru că de acum încolo vor trebui făcute de fapt lucrări de conservare.

Tronsonul Drumul-Taberei Eroilor a fost câştigat de constructori pentru suma de 215 milioane de euro. El face parte din magistrala 5, Drumul Taberei-Pantelimon, care va costa în total aproape 1,3 miliarde de euro. 460 de milioane de euro vin dintr-un împrumut de la Banca Europeană de Investiţii. E un împrumut care ar trebui utilizat, căci statul român oricum plăteşe dobânzi.

Pentru metroul de la Străulești sunt bani

Pe de altă parte, în timp ce fondurile metroului spre Drumul Taberei au fost subţiate, guvernul va finanţa lucrări pentru prelungirea metroului spre Străuleşti, care ar trebui să fie gata la începutul lui 2015. Costurile totale se ridică la circa 160 de milioane de euro şi înseamnă un tunel de 1,3 kilometri, cu două staţii, un depou şi o autogară. Interesant este că acest proiect merge înainte ceva mai repede, deşi el a fost atribuit abia în vara anului trecut.

Și parcă venit dintr-un alt film, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, cel care s-a dus cu bugetul spre aprobare la Guvern, se jură că termenele pentru Magistrala 5 vor fi respectate, deși în acest an, practic, în acest proiect nu se bagă niciun ban. Întrebat de jurnaliști, ministrul a recunoscut că nu știe de ce nu se mai lucrează la Magistrala 5.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri