BUSINESS CLUB. Portul Constanța funcționează la jumătate din potențial. Ce șanse sunt să devină un nod regional?

Data publicării:
constanta hub regional animatie

CNN încearcă să afle dacă Portul Constanţa este cel mai competitiv port la Marea Neagră. Până la Revoluţia din 1989, portul era folosit mai pentru exportul și importul României.

„Acum, Portul Constanţa este mai mult sau mai puţin o poartă. În primul rând pentru România, fiind legătura ei cu lumea. În acelaşi timp, e o poartă pentru Europa Centrală şi de Est”, a declarat Traian Băsescu la CNN.

Sau, cel puțin, își dorește acest statut.

Deocamdată, este folosit la jumătate din capacitate. Nu e nici măcar în top zece al porturilor europene, după datele Eurostat.

Potențialul există. Portul Constanţa este singurul legat de Dunăre și apoi se poate ajunge pe apă până la cel mai important port european, Rotterdam, prin canalul Rhin-Main-Dunăre. Și chiar dacă Olanda pare îndepărtată, portul ar putea fi o intrare pentru mărfuri destinate unor țări precum Ungaria sau Austria. E o autostradă pe apă în care Constanța ar putea avea poziţie strategică, neexploatată.

„Ca prioritate pentru România, cât de sus se află portul?”, l-a întrebat jurnalista de la CNN pe Traian Băsescu. „Este de o importanţă extraordinară, având practic legătura cu toată Europa. Dar trebuie să dezvoltăm capacităţile pentru vapoarele mari. Sunt multe alte lucruri care trebuie făcute”, a răspuns președintele.

Sistemul fiscal din România îi sperie pe transportatori. Ce argumente are România

Menţinerea unor activităţi precum cele de la terminalul de containere ar putea fi una dintre cheile pentru viitorul ţării, susține CNN. Dar transportul de mărfuri este faultat și de sistemul fiscal din România.

Ambasadorul danez în România, Michael Sternberg, atrăgea atenția anul trecut că plata TVA în avans, în port, este o piedică pentru ca acesta să se transforme un „hub” pentru țările din regiune. Danemarca are un interes evident. De acolo provine cea mai importantă companie de transport naval de containere, Maersk, dar sistemul în sine este penalizator și firmele de navigație aleg alte porturi europene.

Plata TVA în avans reprezintă o preocupare și pentru investitorii turci. Cu ocazia unei vizite efectuate în Turcia, președintele Traian Băsescu explica de ce Bucureștiul a introdus plata TVA în avans și de ce nu e dispus să renunțe la ea: „Ea a fost introdusă ca urmare a faptului că foarte multe firme introduceau pe piaţa românească 10, 15, 20 de camioane de legume, nu li se taxa TVA-ul, dar, a doua zi după ce se vindeau legumele şi fructele, firma dispărea şi statul nu mai avea de unde să-şi recupereze TVA-ul. Acelaşi lucru nu numai la legume şi fructe, ci şi la multe altele. Şi atunci, aici aş vrea să fiu foarte deschis şi să vă spun că nu întrevăd o renunţare la plata în avans a TVA-ului", le-a transmis preşedintele investitorilor turci, la 13 decembrie 2011, la un forum al oamenilor de afaceri desfășurat la Istanbul.

Ce șanse mai are Constanța

Pentru Constanța o șansă la dezvoltare ar putea fi resursele energetice din Marea Caspică. Cu Strâmtoarea Bostfor deja foarte aglomerată, Constanța și apoi transportul pe Dunăre ar putea avea o șansă.

Portul urmează să intre într-o etapă de modernizare a digului prin investiții de 150 de milioane de euro din bani europeni.

Cine va beneficia de această investiție nu este foarte clar. În Parlament, e în circuitul de avizare un proiect de lege care prevede transferul acțiunilor de la Ministerul Transporturilor către autoritățile locale din Constanța. Dacă acest transfer se va face, atunci consiliile județului și orașului Constața vor avea pachetul majoritar de acțiuni.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri