BUSINESS CLUB. Vremea caldă face turismul neprofitabil

Data publicării:
partie de ski zapada putina

În timpul săptămânii, în majoritatea staţiunilor bate vântul. Hotelurile şi restaurantele sunt mai mult goale şi se dezmorţesc abia spre sfârşitul săptămânii. Încasările sunt la pământ, aşa că pentru mulţi hotelieri bilanţul pe ianuarie va ieşi cu siguranţă pe minus. Situaţia poate că ar fi fost alta dacă hotelierii ar fi fost dispuşi să mai taie din tarifele de cazare şi dacă autorităţile locale ar investi mai mult în diversificarea serviciilor de agrement. Muntele poate fi frumos tot timpul anului, nu numai atunci când ninge. Hotelierii se bazează însă prea mult pe amatorii de schi, iar când aceştia dispar, trebuie să se mulţumească doar cu angajaţii trimişi de şefii lor la conferinţe.

În Predeal, gradul de ocupare a camerelor nu mai sare de 20% nici la final de săptămâna, se plâng proprietarii hotelurilor. Aceeaşi situaţie este şi la Poiana Braşov, unde e atât de cald încât nici tunurile de zăpadă nu pot fi pornite. Hotelierii din staţiunile montane se aşteaptă să primească între 150 şi 170 de mii de turişti luna aceasta. Anul trecut, în aceeaşi perioadă, au fost aproape jumătate de milion.

Scăderile sunt între 50 şi 80 la sută, în funcţie de segmente şi de staţiune. Sunt staţiuni în care în timpul săptămânii nu este niciun turist, mai sunt şi hoteluri pline în această perioadă, hoteluri care au contracte cu diferite firme pentru organizarea de simpozioane, conferinţe”, a declarat Dragoş Răducan, vicepreşedintele Federaţiei Patronatelor din Turism.

Însă doar hotelurile mari câștigă din organizarea de conferințe. Hotelurile mici și pensiunile se bazează însă doar pe banii din cazări, așa că sunt cele mai afectate de vremea mult prea blanda. Pe lângă faptul că sunt mai puțini, turiștii lasă mai puțini bani în urmă. Cheltuielile făcute de un turist pentru un weekend la munte se situează în jurul a 100 de euro, suma în care intră cazarea pentru două nopți și masă.

Circa o mie de hoteluri și pensiuni au fost construite în plină criză, între 2008 și 2012, deși numărul de turiști a urcat puțin, cu doar 10 la sută. În acești cinci ani, profitabilitatea hotelierilor a scăzut cu aproape 20 la sută. Impozitul forfetar, aplicat de anul acesta, va pune și mai multă presiune pe bugetele hotelierilor. Și nu este exclus ca o parte din veniturile unor pensiuni sau hoteluri să ajungă în zona gri.

Pentru agenţiile de turism care se ocupă mai mult de destinaţii în afara României, lipsa de zăpadă de la noi este mană cerească.

Agenţiile îi trimit în alte ţări pe cei care vor să schieze în perioada asta. Tarifele sunt mai mari decât în România, dar sunt mai mici decât înainte de sărbători.

Cea mai bună opţiune rămâne Austia şi celebrele sale pârtii din Alpi. Pentru un sejur într-o staţiune austriacă, tariful unei nopţi de cazare porneşte de la 70 de euro pentru hotelurile de trei-patru stele. Însă, cu tot cu transport sejurul ajunge să coste câteva mii de euro. Dintre destinaţiile mai ieftine, staţiunile bulgare sunt cele mai accesibile. La Bansko, de exemplu, o noapte de cazare porneşte de la circa 50 de euro, la care se adaugă cheltuielile pentru transport şi masă. Problema este că nici la bulgari nu prea a nins. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri