Ce tipuri de contracte pot conține clauze abuzive. Consumatorul trebuie informat despre cea mai neagră situație

Data publicării:
bogdan nica

În contractele-tip nu ar trebui să existe clauze abuzive, adică acele clauze care ascund comisioane considerate incorecte de normele europene. Atunci când încheie un contract, consumatorul trebuie să fie informat despre cel mai negru scenariu care i se poate întâmpla, a declarat la Digi24 Bogdan Nica, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.

El atrage atenția că pot exista clauze abuzive nu numai în contractele bancare, ci și în contractele pentru construcții, contractele pentru telefonie mobilă sau pentru cablu.

Problema clauzelor abuzive din contractele bancare rămâne „în ceaţă". Nu s-a stabilit nici instanţa care va judeca litigiile, deşi mai sunt două săptămâni până la 1 octombrie, data la care acestea ar trebui eliminate. Prevederile legislative privind eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credite ar putea băga în buzunarele clienților sute de milioane de euro din returnarea comisioanelor încasate abuziv de bănci.

Noul cod de procedură civilă prevede ca, în cazul în care instanța stabilește prin decizie definitivă, că o clauză dintr-un anumit contract este abuzivă, atunci și ceilalți clienți care au în contracte respectiva clauză trebuie despăgubiți, chiar dacă nu au apelat la justiție, a precizat Bogdan Nica în emisiunea „Catalog imobiliar” de la Digi24.

Bancherii au obţinut iniţial un răgaz până în iulie şi apoi o prelungire până în octombrie, prin amânarea repetată a intrării în vigoare a unor prevederi din legea de aplicare a Codului de procedură civilă, care facilita eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credit.

Întrebat dacă, în opinia sa, legea se va aplica totuși, de la 1 octombrie, Bogdan Nica s-a declarat optimist. El crede că Parlamentul va lua această decizie, după ce va fi studiat în prealabil și studiul de impact pentru sectorul financiar-bancar realizat de Banca Națională. Studiul estimează că băncile ar putea piede un miliard de euro.

Peste 400 de filiale bancare au fost amendate de Protecţia Consumatorilor cu aproape 4 milioane de lei în ultimul an şi jumătate. Inspectorii au primit 6000 de reclamaţii din partea celor care au împrumuturi. Majoritatea vizează comisioanele de risc, clauzele abuzive şi modificarea datei scadente a ratei fără să trimită înştiinţare.

Cele mai multe dintre amenzile date de Protecţia Consumatorului vizează neaplicarea unei legi din 2010, care cere eliminarea clauzelor abuzive din contractele de împrumut.

Nereguli descoperite de ANPC

- nerespectarea clauzelor contractuale

- existenţa clauzelor abuzive

- perceperea comisionului de risc

- lipsa unei copii a contractului

- modificarea scadenţei pentru plata ratelor

- neacceptarea monedelor la plata facturii la ghişeu

Urmăriți explicațiile și comentariile lui Bogdan Nica în materialul video de mai sus.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri