CFR a avut pierderi de patru miliarde de lei în ultimii trei ani. Guvernul vrea să majoreze preţul biletelor

Data publicării:
tren-2

Companiile feroviare de stat acumulează pierderi de ani întregi. Doar în ultimii trei ani, CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă au înregistrat pierderi de aproape patru miliarde de lei. Pentru a scăpa de presiune pe bugetul de stat, Guvernul s-a angajat să ia o serie de măsuri.

Autorităţile şi-au asumat în faţa FMI încheierea privatizării CFR Marfă, care trebuie finalizată până la sfârşitul lui septembrie. În acest moment, vânzarea companiei a intrat în impas. Executivul a semnat hotărârea de de privatizare, dar a cerut şi avizul CSAT.

„O dată ce Guvernul a decis, şi a şi dat o hotărâre că privatizarea e bună, înseamnă că şi-a însuşit inclusiv că procedura de privatizare este corectă”, este de părere Răzvan Orăşanu, director de cercetare al Societăţii Academice din România.

„ Noi am fost de la început împotriva privatizării CFR Marfă. Am semnalat că procesul de privatizare a fost total netransparent, nu am avut acces la date legate de privatizare, am contestat preţul la care s-a vândut compania”, a spus şi secretarul general al Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România, Radmilo Felix.

În ceea ce priveşte CFR Călători, Executivul vrea să majoreze preţul biletelor de luna viitoare. Specialiştii sunt de părere că această măsură va duce treptat la îndepărtarea clienţilor.

„În decursul anului 2011 a crescut preţul cu 18%, iar veniturile directe din vânzarea de bilete în 2012 au crescut cu doar 5%. Ceea ce e clar că, în realitate, foarte mulţi călători au migrat dinspre zona de plătitori în zona de călători cu naşul sau spre valte forme de transport”, a amintit Ştefan Roşeanu, fost director general al CFR Călători.

Vor fi recalculate subenţiile pentru trenurile de călători

În plus, Ministerul Transporturilor va recalcula subvenţiile pentru trenurile de călători. Şi aceasta în condiţiile în care subvenţiile nu acoperă nici măcar jumătate din cheltuielile făcute de CFR Călători pentru a ţine garniturile în circulaţie.

Autorităţile iau în calcul şi insolvenţa sau chiar lichidarea unor subsidiare ale CFR Călători şi CFR Infrastructură. În scrisoarea de intenţie nu se precizează care ar fi acestea.

Totodată, CFR Infrastructură va da spre închiriere 1.500 de kilometri de şină de cale ferată. Sunt vizate în special rutele cu un trafic redus, care aduc pierderi companiei.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri