Sari la conținut
News Alert

Cifre rușinoase pentru guvernele României. Cât au costat puținele drumuri construite în ultimii 25 de ani

Când vine vorba de infrastructură, statul român nu se uită la bani: 6,1 milioane de euro a costat în medie kilometrul de autostradă construit după Revoluție. Ca orice medie, însă, păcătuiește prin generalizare. S-au bifat și proiecte pe care România a plătit de patru ori mai mult decât standardele de cost, dar şi proiecte în care anticorupţia a intrat cu buldozerul.

Dacă la căderea regimului comunist România avea deja mai bine de 100 de kilometri de autostradă, la instaurarea capitalismului, construcţiile au început cu o pauză. O pauză de 15 ani după care au urmat marile tunuri date bugetului de stat.

În 2004 se tăia panglica primului tronson al epocii postdecembriste. Bucureşti - Fundulea - Drajna, un segment de nici 100 de kilometri din Autostrada Soarelui care a costat peste 670 de milioane de lei.

Însă tot în acel an, sub Guvernul Năstase, se punea ștampila şi pe contractul păgubos cu americanii de la Bechtel. Compania a primit mai bine de 4 miliarde de lei pentru doar 52 de kilometri de autostradă, de circa patru ori mai mult decât prevedeau standardele de cost pentru drumurile de mare viteză din zonele de deal.

Contractul cu americanii a fost însă reziliat nouă ani mai târziu, în 2013. Autostrada Transilvania a rămas în aer, iar România nu a reuşit nici până în ziua de azi să se lege la culoarele europene de transport.

Maghiarii şi-au dus autostrada spre Vama Borş, dar în România tot nu are cu ce se uni. După cei 98 de kilometri dați în folosință în 2004, România a mai avut nevoie de încă trei ani pentru a mai tăia o panglică.

În 2007, România a intrat în Uniunea Europeană, iar în infrastructura țării au început să fie băgați nu doar bani de la buget, ci și bani de la Bruxelles. Însă anul a adus doar 51 de kilometri de drum rapid şi după alți trei ani, pe hartă au mai apărut 69 de kilometri.

Practic, din 2005 până în 2010, când Tăriceanu și Boc au făcut cu rândul la putere, în România s-au construit doar 120 de kilometri de autostradă. Pentru ei s-au cheltuit 5 miliarde de lei, adică mai bine de o treime din cheltuielile pentru întreaga rețea ridicată după 1989, deși lungimea e de numai o cincime din total, arată datele compilate de ZF.

În 2011 s-au desenat pe hartă doar 63 de kilometri de autostradă, care au costat însă peste 1,2 miliarde de lei. Totuși, în următorii doi ani, ritmul construcțiilor a crescut semnificativ.

În 2012 şi 2013 s-au deschis 241 de kilometri de autostradă. Factura a fost însă de peste 6 miliarde de lei, cam cât bugetul Sănătății din acest an. Statului român i s-au pus la dispoziție sume importante pentru a se lega la coridoarele europene de transport, însă banii europeni sunt marea ocazie pierdută.

Anul trecut, mai bine de o treime din fonduri nu au fost accesate, dar acesta e cel mai bun rezultat în absorbția fondurilor pentru infrastructură. În 2013, România accesa puțin peste 40% din fonduri, iar în 2012 nu lua nici măcar o cincime din banii disponibili.

În 2014 nu s-au construit nici măcar 50 de kilometri de autostradă, e cel mai slab an din 2010 încoace. Însă 2015 ar putea fi și mai rău.

După 25 de ani de promisiuni și contracte obscure, România nu poate fi traversată rapid nici de la vest la est, nici de la nord spre sud. Şi la factura de 14 miliarde de lei, cât au costat autostrăzile, se mai adaugă şi oportunitățile pierdute ale economiei.

Etichete: Romania , constructie autostrazi , autostrazi romania , kilometri autostrada romania

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale