Sari la conținut
News Alert

Avertisment al unei mari companii privind viitorul lumii: corupție generalizată, dominația marilor corporații, produse fără design

Restricțiile aplicate țigaretelor riscă să fie extinse, puțin câte puțin, și către alte industrii, au avertizat luni oficiali ai JTI , în cadrul conferinței „Intellectual Property in the Digital Economy for Small and Medium-sized Enterprise”.

„Creșterea abruptă a taxelor, introducerea avertismentelor combinate de sănătate, restricționarea publicității și a promovării produselor sau pachetele generice, sunt măsuri luate din ce în ce mai mult în considerare și pentru alte bunuri de consum, cum ar fi: băuturi alcoolice și răcoritoare, alimente, dar și pentru telecomunicații și sfera digitală”, afirmă Gilda Lazăr, director Corporate Affairs & Communications JTI Romania, Moldova și Bulgaria.

Taxele pe produse ”nesănătoase”, din ce în ce mai răspândite

Potrivit unui studiu Deloitte din 2012, în ultimii 40 de ani, creșterea taxelor și restricțiile la publicitate s-au extins de la produsele din tutun la alte bunuri de consum. Spre exemplu, în 2010, Danemarca a majorat cu 25% taxele pentru alimentele și băuturile „nesănătoase”, iar în 2011, guvernul ungar a introdus o taxă specială pentru alimentele cu conținut ridicat de grăsime, sare și zahăr. Și România se înscrie în această tendință, motivată de strategia Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), în domeniul bolilor netransmisibile.

În România există chiar o beție a inițiativelor legislative prin care se restrâng libertățile producătorilor, deseori fără o justificare solidă. Oficialii JTI reamintesc faptul că, recent, a fost depusă la Senat propunerea legislativă privind etichetarea produselor alimentare procesate pentru reducerea riscului de boală cardiovasculară. Pe 9 martie, a fost respinsă de Camera Deputaților propunerea legislativă pentru reducerea consumului băuturilor carbogazoase de către minorii cu vârsta de până la 16 ani. Pe 9 februarie, a fost depusă la Senat, propunerea legislativă pentru taxarea poluării produsă de autovehiculele utilizate în România.

Viitorul? Ambalajul fără niciun design, adică generic

Lovitura finală va fi introducerea ambalajelor generice. Adică, uniformizarea tuturor ambalajelor, ceea ce înseamnă că mărcile înregistrate, logo-urile, culorile și grafica sunt eliminate, iar numele brandului, scris cu fonturi și dimensiuni standard, rămâne singurul element permis.

”Chiar dacă e o măsură extremă, impunerea pachetelor generice, ca în Australia, nu mai este doar o problemă a industriei tutunului, ci poate afecta și alte categorii de bunuri și servicii. De precizat că studiile arată că măsuri de acest tip nu scad incidența fumatului și determină creșterea comerțului ilegal cu bunuri contrafăcute. Minuta unor dezbateri ale Senatului australian din octombrie 2015 arată dificultatea de a oferi date relevante pentru sănătatea publică, ca urmare a adoptării pachetelor generice”, spun oficialii JTI.

Măsuri extreme, cum ar fi trecerea la produse generice ajung să fie luate cu uşurinţă, în afara oricăror consultări publice de către simpli oficiali ai statului, chiar fiind şi miniștri.

„Și România se înscrie în această tendință, de „demonizare” a anumitor industrii legale, tendință care în ceea ce ne privește este din ce în ce mai vizibilă, mai ales în ultima perioadă. Refuzul Guvernului de a dialoga, în spiritul transparenței decizionale, cu producătorii de țigarete, pentru urgentarea transpunerii Directivei tutunului, precum și schimbarea arbitrară a textului proiectului de lege după adoptarea în ședința de guvern, constituie semnale de alarmă. Mai mult, proiectul transformă Ministerul Sănătății în reglementator unic al pieței țigaretelor și lasă acestuia posibilitatea de a introduce prin Ordin de ministru pachetele generice. Chiar și în țările în care această măsură extremă a fost introdusă, proiectele au trecut prin Parlament, nefiind eludat procesul legislativ firesc”, a adăugat Gilda Lazăr.

Organizațiile neguvernamentale și de sănătate publică subliniază, din ce în ce mai des, asemănările dintre tutun, alcool și produse alimentare, cerând reglementări similare pentru a reduce consumul. Planul OMS pentru prevenția și controlul bolilor netransmisibile între 2013 și 2020 menționează consumul de tutun, lipsa activității fizice, dieta nesănătoasă și abuzul de alcool, ca fiind cauzele principale ale dezvoltării acestor boli.

La început la tutun, apoi la telefoane mobile şi calculatoare

În același timp, apar din ce în ce mai multe articole despre nocivitatea radiațiilor produse de telefoanele mobile și pericolele pe care le reprezintă utilizarea în exces a calculatoarelor, spun oficialii JTI.

Dar care va fi impactul? Odată dispărut brandul, singurul element de diferențiere va fi prețul. Și marile corporații potente financiar vor avea de câștigat.

„Singura modalitate prin care companiile își vor putea diferenția produsele va fi prețul. Garanția calității, conferită de branduri, va dispărea, produsele interzise vor fi disponibile pe piața neagră, iar societatea va fi cuprinsă, ca în perioada prohibiției din SUA, de corupție generalizată. La nivel global, va avea loc o conglomerare de mari corporații, dat fiind că vor fi singurele capabile să-și susțină produsele pe piață. O singură bancă universală, un singur furnizor de internet, un motor unic de căutare...? Nu putem spera decât că vom reuși să apărăm în continuare principiile statului de drept și ale democrației: proprietatea în toate formele ei, inclusiv cea intelectuală, dialogul constructiv al sectorului privat cu administrația publică, dreptul de a alege, în deplină cunoștință de cauză”, spune oficialul JTI.

Etichete: proprietate intelectuala , jti , produse generice , japan tobacco international , gilda lazar , produse nesanatoase

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale