Sari la conținut

De ce sunt puține șanse să apară un „Mark Zuckerberg de România”

Frica paralizează economia. Dintre antreprenorii care au trecut printr-un eşec, nouă din zece renunţă la afaceri, deşi au experienţa să încerce din nou şi să reușească. Societatea îl descurajează pe omul de afaceri care nu a reuşit din prima, arată practicienii în insolvenţă de la CITR. Iar de vină e cultura locală. Un loc de muncă sigur e de preferat unei afaceri mai riscante, iar când afacerea mai dă şi faliment e clar că antreprenorului i-ar fi mai bine să-şi caute un job. Occidentul oferă însă alt model. Un model în care eşecul are valoare, iar oamenii de afaceri care-au avut probleme organizează inclusiv conferinţe pentru a învăţa unii din greşelile altora.

Eşecul - sentinţă pe viaţă pentru antreprenori. 92% dintre oamenii de afaceri care au întâmpinat probleme se retrag din business, arată un studiu al specialiştilor în insolvenţă de la CITR Group. Se lasă de afaceri, deşi învăţând din greşeli ar putea avea succes la următoarea încercare.

Antreprenorii români însă se concentrează intens pe propriile limitări. 69% dintre managerii care au participat la chestionar spun că firma are de suferit mai mult din cauza conducerii neperformante decât din cauza contextului economic. Probabil e adevărat, măcar parţial, însă şi lipsa încrederii scade apetitul de făcut afaceri.

CITR arată că România nu produce atât de mulţi antreprenori pe cât de mulţi eşuează.

Pe termen lung, mediul privat ar putea fi golit de iniţiativă în condiţiile în care spiritul antreprenorial în ţară este oricum la cote reduse. Avem numai 22 de firme la mia de locuitori, pe când în Uniunea Europeană media este aproape de două ori mai mare.

Iar Europa este departe de a servi drept model.

Întreg continentul descurajează asumarea riscurilor şi are un grad mare de intoleranţă la eşec. Peste 40% dintre europenii cu vârste până în 35 de ani declară că teama de eşec îi opreşte să deschidă o afacere, comparativ cu doar 27% dintre sud-americani.

În nicio altă regiune din lume nu e frica atât de pregnantă. Rezultatul - numai 2% dintre tinerii germani au pus pe roate un business, în vreme ce în Statele Unite procentul este de 9%.

Cultura precauţiei e poate şi unul din motivele pentru care Europa nu are un Silicon Valley. Şi pentru care modelele de succes, precum Mark Zuckerberg sau Elon Musk, sunt rare şi fără prea multă vizibilitate.

În România, nu doar precauţia şi lipsa modelelor sunt problema ci şi percepţia că antreprenorul care a dat faliment e categoric lipsit de talent şi viziune. Ideea în sine inhibă curajul. Totuşi, restul Europei face eforturi să-şi depăşească teama.

La Bruxelles au fost desenate programe care îi încurajează pe antreprenori să înveţe din greşeli, dar până la acceptarea eşecului ca parte din succes mai e mult. Drept dovadă, ponderea tinerilor care visează la o carieră în afaceri este, potrivit Wall Street Journal, mai mică în Europa decât în Africa.

Etichete: antreprenor , sillicon valley , mark zuckerbergh , esec afaceri

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale