Est-europenii trec prin criză mai bine decât unii consumatori din Vest

Data actualizării: Data publicării:
femeie care se uita la haine intr-un magazin
Retailerul de modă LPP vrea să-și extindă prezența în România Foto: Profimedia Images

Consumatorii din Europa de Est trec prin criza costului vieţii mai bine decât unii consumatori din Europa Occidentală, conform LPP, unul din cei mai mari retaileri de fashion din regiune, care, încurajat de o astfel de constatare, vrea să-și extindă prezența în România și Cehia, transmite Bloomberg, preluată de Agerpres.

Grupul polonez LPP, care vinde haine sub mărci ca Reserved, Cropp, House, Mohito şi Sinsay, a raportat o creştere anuală a vânzărilor de 19% în trimestrul care s-a încheiat la 31 iulie, în pofida ieşirii din Rusia. Joi, acţiunile retailerului au urcat la Bursa de la Varşovia cu 10%, după ce a anunţat că tendinţele rămân intacte şi şi-a menţinut previziunile anuale de profit.

LPP, care oferă preţuri uşor mai scăzute decât ale rivalilor, intenţionează să-şi extindă prezenţa în ţări ca Cehia şi România, pentru a compensa pierderea pieţei din Rusia. De asemenea, va deschide magazine în Londra şi o primă unitate în Italia, la Milano.

Semnalul pozitiv de la LPP contrastează cu imaginile mai sumbre de la firmele din Europa Occidentală, cum ar fi Hennes & Mauritz AB (H&M) şi Next Plc, care au atras atenţia asupra efectelor inflaţiei asupra consumatorilor lor.

„Încă nu vedem în rândul clienţilor tendinţa de a trece la branduri mai ieftine. Pentru moment, putem trece asupra consumatorilor costurile mai ridicate şi rămânem încrezători că vânzările până la finalul anului nu se vor modifica semnificativ, dar există incertitudini ridicate privind evoluţia din 2023”, a afirmat directorul financiar al LPP, Przemyslaw Lutkiewicz.

Datele bune privind vânzările firmei poloneze vin în pofida inflaţiei ridicate şi a încetinirii creşterii în Europa de Est, cea mai afectată regiune de criza energetică provocată de invadarea Ucrainei de către Rusia. Deocamdată, pieţele solide ale forţei de muncă şi programele guvernamentale îi ajută pe consumatori să facă faţă dificultăţilor.

„Câştigurile LPP arată că Europa de Est, cu un şomaj scăzut şi o creştere a salariilor în linie cu inflaţia, este în prezent mai puternică pentru sectorul de îmbrăcăminte decât Europa Occidentală”, a apreciat Tomasz Sokolowski, analist la Santander Bank Polska. Acesta a adăugat: „Grupul polonez, care are deja un brand recunoscut low-cost, Sinsay, pare bine poziţionat pentru viitoarea încetinire a economiei şi investitorii ar putea realiza acest lucru”.

Grupul polonez, afectat de deprecierea monedei naţionale, zlotul, care a avut anul acesta una din cele mai slabe performanţe pe plan global, deja a majorat preţurile cu 7-10% şi ia în considerare noi creşteri, dacă dolarul rămâne în continuare solid. 

Partenerii noștri