Sari la conținut

Noile reglementări privind datele personale deschid calea unor oportunităţi de afaceri

Europa devine de astăzi câinele de pază al datelor personale ale cetăţenilor din statele membre. A intrat în vigoare Regulamentul General privind Protecţia Datelor - pe scurt GDPR. E important, era un pas care trebuia făcut şi, din acest punct de vedere, Uniunea Europeană s-a mişcat bine, mai ales în acest context tensionat legat de scurgeri de date. Multe companii însă nu s-au pregătit şi sunt speriate de acest regulament. Altele şi-au suspendat serviciile către europeni, iar unele încearcă deja să fenteze legea. Noile reglementări deschid, însă, calea unor oportunităţi de afaceri. Şi marile câştigătoare se pot dovedi firmele de analiză şi procesare date. Care sunt dispuse să ofere servicii de cloud, de stocare a datelor: înregistrate cine ştie pe unde şi în ce condiţii. Poate că nu suntem departe de un „paradis al datelor", după modelul celor fiscale.

Noul regulament schimbă regulile după care companiile din toată lumea, indiferent unde sunt înregistrate, colectează şi stochează datele persoanele ale cetăţenilor din statele membre. Spre exemplu, o firmă de call center din India sau o platformă din Australia care lucrează cu clienţi europeni trebuie să se supună regulilor.

Reglementările au rolul, aşadar, de a proteja informaţiile personale şi le obligă pe firme să aibă mai multă responsabilitate.

Este şi motivul pentru care, în ultima perioadă, cetăţenii europeni s-au confruntat cu tot felul de cereri din partea entităţilor care până acum au avut acces la datele personale. Au fost întrebate dacă sunt de acord să primească în continuare notificări sau dacă vor să mai figureze în baza de date. Pentru că noul regulament facilitează, întâi de toate, dreptul de a fi uitat, de a fi şters din baza de date sau de a primi, la cerere, o copie despre informaţiile stocate şi felul în care sunt procesate. Firmele care nu se conformează riscă amenzi de până la 4% din cifra de afaceri anuală. Ceea ce s-ar putea dovedi usturător mai ales pentru companiile mici.

Dar sunt unele companii mari care preferă, deocamdată, să nu-şi bată capul.

Unele site-uri americane, precum LA Times, şi-au suspendat pentru moment serviciile oferite pe teritoriul Uniunii Europene.

Iar alte site-uri cer acordul utilizatorului în ferestre separate înainte să poată fi utilizare. O analiză citată de CNN Money arată că 85% dintre firme au declarat că nu sunt pregătite pentru noul regulament, iar una din 4 spune că nu se va adapta regulilor până la sfârşitul anului. Cele care domină însă o anumită piaţă a serviciilor au o mai mare influenţă asupra clienţilor.

Max Schrems, avocat australian: „Multe dintre aceste companii încearcă acum să te forţeze pentru a-ţi da consimţământul în legătură cu noile politici de confidenţialitate, ceea ce este total împotriva legii”.

Nici nu a intrat bine în vigoare regulamentul că au şi apărut primele plângeri. Facebook, Google, Instragram şi WhatsApp sunt acuzate că aplică o politică de genul: acceptă prelucrarea datelor sau nu mai poţi folosi serviciile. Iar noile reguli interzic inclusiv acest lucru. Utilizarea serviciului nu trebuie să fie condiţionată de un refuz de prelucrarea datelor persoanle.

Companiile care lucrează cu datele europenilor au avut la dispoziţie 2 ani pentru a se pregăti pentru noul regulament. Dar, în tot acest timp, firmele care se ocupă de analizarea şi stocarea datelor ştiau că pot beneficia din plin. Şi-au mărit personalul, au angajat oameni pregătiţi în acest domeniu. Şi acum se pregătesc să fie contractate pentru servicii de cloud, de stocare. Spre exemplu, compania X poate invoca lipsa infrastructurii IT şi poate decide să mute datele clienţilor săi într-o bază de date administrată de societatea Y, înregistrată eventual în afara Uniunii Europene. Undeva unde operaţiunile sunt mai greu de urmărit. În cazul unei încălcări a regulamentului european privind datele personale, compania care răspunde în faţa legii este cea care stochează datele. Bazându-se pe un contract mărinimos de prestare servicii, poate decide, eventual, că este mai profitabil să plătească o amendă către organismele de reglementare antieuropene. În situaţia în care ajunge să fie trasă la răspundere. Experţii citaţi de New York Times spun că una este să ai o lege clară pusă pe hârtie şi alte e sa urmăreşti modul în care e respectată. În România, instituţia care trebuie să vegheze la respectarea regulamentului poartă numele de Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Va avea mult de lucru în următoarea perioadă.

FOTO: Shutterstock

Etichete: protectia datelor personale , companii date personale regulament , regulament european protectia datelor personale , afaceri date personale

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale