O nouă companie chineză se pregăteşte să devină un gigant al lumii

Data publicării:
xiaomi

O nouă companie chineză se pregăteşte să devină un gigant al lumii şi să se extindă masiv inclusiv în Europa. Xiaomi, producător de smartphone-uri şi dispozitive conectate a renăscut din propria cenuşă şi se încălzeşte pe margine pentru ceea ce ar putea deveni cea mai mare listare la bursă a unei companii de tehnologie din China din ultimii 4 ani.

În 2014, Xiaomi devenea al treilea mare producător de telefoane inteligente din lume, dar a căzut repede din acea poziţie. Acum, e din nou pe val. Şeful acestei companii e denumit Steve Jobs al Chinei şi are ambiţii mari.

Compania Xiaomi a fost înfiinţată în 2010 de un fost angajat al unei companii chineze care producea softuri similare cu cele ale Microsoft.

La început, acesta şi-a propus să devină un lider pe plan local, nicidecum unul la nivel mondial. Compania a crescut însă foarte mult, într-o perioadă foarte scurtă.

În 4 ani, Xiaomi avea să prindă locul 3 în clasamentul mondial al producătorilor de telefoane inteligente, după Apple şi Samsung. Îşi făcuse un renume cu smartphone-uri la preţuri mici şi era considerat la acea vremea cel mai de succes start-up al lumii, poziţie pierdută ulterior în faţa celor de la UBER.

Xiaomi nu a rezistat foarte mult în top. În 2015 şi 2016, chinezii au înregistrat scăderi semnificative. Au căzut pe locul 5 pe piaţa chineză şi pe 7 la nivel mondial. Numărul de telefoane vândute a scăzut aproape la jumătate, iar la acea vreme şeful companiei dădea vina pe furnizorii de materiale. Crescuse prea repede.

Confruntată cu lipsa de interes pentru smartphone-urile sale, compania s-a axat mai mult pe furnizarea de soluţii hardware şi servicii online. Dar în ultima perioadă a investit masiv în inovaţie. În a doua jumătate a anului 2016, Xiaomi a început să negocieze cu Foxconn, Samsung şi cu alţi furnizori de componente pentru a-şi stabiliza producţia. Şeful companiei spunea la acea vreme că are 2 opţiuni: să meargă acasă sau să meargă în sus. A ales a doua variantă şi a început să vândă mai mult decât telefoane şi gadgeturi pentru purificatoare de aer. Xiaomi a cumpărat participaţii în sute de startup-uri din domeniul tehnologiei. A avut acces astfel la ideile a mii de ingineri care au creat conţinut şi aplicaţii preinstalate pentru propriul sistem de operare al companiei - dezvoltat pe platforma Android. A reuşit, în acest fel, să vândă mai bine de 500 de produse şi servicii unui număr de 190 de milioane de clienţi din 70 de ţări. De asemenea, a deschis sute de magazine în China şi India.

Xiaomi arată că se poate bate, din nou, cu producătorii mari. Anul trecut, şi-a dublat numărul de smartphone-uri vândute, comparativ cu 2016. 70% din vânzările Xiaomi sunt reprezentate de telefoanele inteligente, dar marjele de profit sunt extrem de mici.

Potrivit Bloomberg, un singur smartphone aduce un profit de 2 dolari. Prin comparaţie, Samsung câştigă 19 dolari, iar Apple 250 de dolari per unitate. Xiaomi ocupă acum locul al patrulea în rândul producătorilor de smartphone-uri, după Samsung, Apple şi Huawei, dar vrea să devină numărul unu în China în cel mult 2 ani şi jumătate.

Există însă o problemă, spun unii analişti, şi un război al preţurilor nu e un truc suficient pe termen lung. În privinţa vânzărilor de telefoane, Xioami e puternic dependentă de piaţa chineză, una care, între timp, dă semne că a ajuns la saturaţie. Succesul companiei a fost alimentat şi de Guvernul de la Beijing - care a blocat aplicaţiile dezvoltate de Google, aducând un avantaj celor dezvoltate de Xiaomi.

Şi-a lansat produsele în India, iar acum se orientează către vest: Europa este prima pe listă. Are în plan şi piaţa din Statele Unite, dar ţinând cont de problemele întâmpinate acolo de conaţionalii de la Huawei şi ZTE, s-ar putea dovedi mai dificil.

Până la planurile de extindere, Xioami simte însă că un succes este foarte aproape.

Săptămâna aceasta, a depus la Bursa din Hong Kong documentele pentru lansarea unei oferte publice iniţiale prin care speră să atragă 10 miliarde de dolari. Dacă va reuşi, capitalizarea va urca până la 100 de miliarde de dolari, iar listarea ar putea deveni cea mai mare a unei companii de tehnologie din China, după cea a gigantului Alibaba - din 2014.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri