Sari la conținut

Povestea IT-istei care a transformat în succes o afacere cu cărți: Curtea Veche

Există o Românie a oamenilor de succes, a celor care şi-au construit afaceri sau cariere prin muncă şi determinare. E o Românie a oamenilor care nu au făcut compromisuri, au depus eforturi pentru a reuşi chiar şi într-un mediu ostil. Datorită lor ţara face progrese. Sunt persoanele campaniei România Fast Forward, în care Digi24 vă prezintă poveşti de succes.

România e pe unul dintre ultimele locuri în Europa la numărul de cărţi citite pe cap de locuitor, dar şi într-un astfel de mediu s-a dezvoltat o industrie de succes. Piaţa e mică, estimată la circa 80 de milioane de euro, faţă de 120 de milioane în Ungaria, o ţară a cărei populaţie e cât jumătate din cea a României. Chiar şi pe un asemenea segment îngust, sunt antreprenori inimoşi care se aventurează nu doar să facă afaceri, ci şi să educe.

 

Sergiu Voicu, jurnalist Digi24: Căutăm mereu modele, căutăm oameni de succes, căutăm companii care sunt pe plus, căutăm oameni frumoşi care ne arată că în România se poate, că România poate să fie pe plus, că România poate să meargă pe repede înainte. În ediţia de astăzi de la România Fast Forward o cunoaştem pe Iren Arsene, cea care a pus pe picioare editura şi asociaţia Curtea Veche.

***

Sergiu Voicu: Am căutat oameni care să ne inspire şi care să ne arate că România merge mai departe într-un ritm accelerat, deşi poate nu vrem să acceptăm lucrul acesta. Sunteţi un astfel de model. De unde a început totul ?

Iren Arsene, antreprenor: În 90, când culoarul se deschide, am considerat imediat că trebuie să încetez orice am făcut până atunci - lucram la Institutul de matematică al Academiei Române - şi să văd ce înseamnă libertatea.

Sergiu Voicu: Sunteţi la bază IT-ist, puteaţi să aveţi o carieză în domeniul matematicii, dar aţi decis să alegeţi alt drum. De ce drumul cărţilor? De ce lumea poveştilor?

Iren Arsene: A fost o întâmplare. Aşa a fost să fie.

Sergiu Voicu: Care a fost punctul zero? De unde a început totul?

Iren Arsene: Mental, mental este setul necesar.

***

Din 1993 şi până în 1998 Iren Arsene a încercat lumea afacerilor doar prin servicii de tehnoredactare de carte. Era ce ştia să facă din perioada în care lucrase la Academia Română şi contribuia la scoaterea pe piaţă a cărţilor scrise de academicienii din domeniul matematicii.

Iren Arsene: Înainte de 98 a fost o poveste personală. Am avut o problemă de sănătate, cu coloana, ce m-a ținut imobilizată aproape un an de zile și atunci am citit cartea lui Dale Carnegie, Secretele succesului, și am considerat că dacă mie mi-a fost de mare folos, și m-a ajutat să mă recuperez psihic, mental, atunci am considerat că și alții se pot inspira și aici s-a întâmplat să aleg primul titlu.

A fost secretul ce avea să reprezinte piatra de temelie a editurii Curtea Veche.

Iren Arsene: Este o legendă, colegii mei editori spun că erau bani mult mai mulți. Aproape că îi cărai așa acasă și nu mai știai ce să faci cu ei...vorbesc de acele tiraje teribile Eliade și alți autori români interziși înainte.

Sergiu Voicu: Ați plecat vreodată acasă cu plasele pline de bani, așa cum spuneau colegii înainte?

Iren Arsene: Din păcate, a început prea târziu pentru noi. Deja unele edituri dădeau faliment în 98.

Totuşi, debutul a fost unul foarte curajos. Primul titlu lansat, Secretele succesului, a fost tipărit prima oară în 8000 de exemplare, un volum uriaş pentru o carte dintr-un domeniu care nu mai exista în România.

Nimeni nu îmi dădea șanse, nici familia, nici cunoștințele, nici editurile. Se considera că noi nu avem nevoie de cum să ne învețe cineva ceva”, explică Iren Arsene.

Sergiu Voicu: Secretele succesului este prima voastră carte şi după 20 de ani încă se vinde?

Daniel Văduva, director de vânzări la Curtea Veche: Da, în câteva mii de exemplare anual. Da, avem 27 de cărţi care au cuvântul secret în titlu.

Sergiu Voicu: Românii sunt atraşi de secrete ?

Daniel Văduva: Probabil. Unii l-au şi aflat.

Sergiu Voicu: Ați fost deschizători de drumuri pe această parte de cărți motivaționale, de educare, pentru psihologie. Nu mai erau pe piață. Nu se editau. A fost nișa de care era nevoie?

Iren Arsene, antreprenor: A fost mai mult decât o nișă. Aşa am crezut și eu, că sunt 2-3 cărți și se termină. Dar e o industrie mondială, este nevoie, răspunde la cerere. Sunt cărți care au creat generații de antreprenori.

***

Momente de succes

Literatura de dezvoltare personală se plia perfect pe nevoile unei societăţi româneşti aflate în tranziţie.

Sergiu Voicu: Suntem în depozitul editurii Curtea Veche. Sunt 750 de mii de cărţi aici, în cât timp se vând aceste cărţi?

Daniel Văduva, director de vânzări Curtea Veche: Dacă ar fi să nu mai tipărim nicio carte anul acesta, toate s-ar duce până la sfârşitul anului. Ne ajung mai puţin de un an. Cam aşa.

Sergiu Voicu: Cea mai mare colecţie câte cărţi are?

Dan Văduva: Cea mai mare colecţie este „Cărţi Cheie”, care a avut debutul în toamna lui 1997, când a debutat prima carte, Secretele succesului, care a fost publicată apoi în altă colecţie. Iar colecţia în momentul de faţă numără 188 de cărţi.

De la colecţia Cărţi Cheie, editura a continuat pe domeniul de business, educaţie financiară şi socială, segmente pe care a fost şi a rămas, în cei aproape 20 de ani de activitate, lider de piaţă.

„Am avut situaţia fericită când editura noastră a crescut de la an la an, aşa este când porneşti de mic. Am pornit cu o carte, am făcut 2, 3, acum apar 4, 5 cărţi pe săptămână. Avem spre 2.000 de titluri apărute, din care 1.200, 1.300 sunt active, adică ele pot fi găsite”, spune Iren Arsene.

Sergiu Voicu: Toate cărţile pe care le vedem aici se vând bine sau sunt şi cărţi pe care nu reuşiţi să le vindeţi?

Daniel Văduva: Sunt şi cărţi pe care nu reuşim să le vindem. Bineînţeles, ca în orice pădure, şi în piaţa de carte există uscăciuni. Sunt cărţi care se vor vinde a la long, cum este Secretele succesului, care se vinde de peste 20 de ani, în câteva mii de exemplare anual. Sau alte cărţi din care se vând câteva zeci, sute de exemplare, sau deloc.

Sergiu Voicu: Refuzaţi multe propuneri?

Maria Desmiran, director executiv: Foarte multe, primim manuscris, unul o dată cam la două zile din România, doar scrise de autori români, pe de altă parte, noi publicăm cam 95% autori străini - şi aici vin cam mii de manuscrise lunar din toată lumea.

Sergiu Voicu: Aveţi nume foarte grele în portofoliu, cum s-a întâmplat ca aceste nume să ajungă să vă fie clienţi?

Iren Arsene, antreprenor: Au venit propunerile către noi, problema este dacă accepţi sau nu. Aşa a venit cartea preşedintelui. Preşedintele oferise cartea altei edituri şi nu a avut casa editorială încredere. Noi,în august, s-a întâmplat asta, am publicat volumul. Eu am considerat că este important să îţi cunoşti preşedintele: venea de undeva de la Sibiu şi nu era clar pentru întreaga ţară cine este şi ce a făcut.

Nu există o reţetă a succesului alta decât cea spusă de Einstein, 99% transpirație și 1 % inspirație. De atunci nu s-a schimabat nimic”, spunea Klaus Iohannis când și-a lansat cartea.

Alegerea în funcţia de preşedinte a transformat lansarea oficială a cărţii sale „Primul pas” într-un record.

„A fost un moment unic în lumea editorială. 3000 de persoane strânse la Romexpo”, își amintește Miruna Meiroșu, director de comunicare la Curtea Veche.

Atunci, spune Iren Arsene, s-a stabilit un record, s-au vândut aproape toate cărţile din stand, 4.000 de cărţi vândute în 4 ore.

Un alt succes a fost cartea poliţistului Marian Godină.

„Să iei un necunoscut, să iei un om care avuse un ecou oarecare pe online şi să ai încredere în el şi să îl propui publicului va fi greu de bătut ca număr de exemplare vândute sau ca influenţă”, explică Iren Arsene.

Mi-am dorit ca prin această carte să aduc o schimbare şi în scurt timp de la lansarea ei s-a produs deja o schimbare. Oamenii şi-au schimbat percepţia despre poliţist şi respectă mult mai mult regulile de circulaţie”, spunea Marian Godină, care a vândut 40 de mii de cărţi în câteva luni de la apariţie.

În portofoliul editurii Curtea Veche sunt peste 25 de titluri legate de Casa Regală. Casa Regală a României, istoria şi viaţa.Sunt cărţi care s-au vândut foarte bine. De exemplu: cartea de bucate a principesei Margareta s-a vândut în 25 de mii de exemplare, doar în ediţia de chioşc, la care se adaugă şi librăriile.

„Proiectele cu Casa Regală încercau să aducă această poveste a regalităţii, din altă perspectivă, să încercăm să mergem dincolo de partea istorică, să vedem care este protocolul de la Casa Regală, care sunt pasiunile lor”, explică Miruna Meiroșu.

În ultimii ani, editura a promovat şi cărţile doctorului nutriţionist Mihaela Bilic, ale consilierilor guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu și Lucian Croitoru, dar şi a ambasadorului României în Germania Emil Hurezeanu.

Tot în portofoliul editurii Curtea Veche este şi Mihail Şîşkin, cel mai important candidat rus la Premiul Nobel pentru literatură.

„Scriitorul trebuie să transpună în limbaj ceea ce este fundamental, viaţa şi moartea. Scriitorul traduce viaţa în cuvinte. E important pentru fiecare să scrie o singură carte, cea a vieţii sale. Un scriitor profesionist trebuie să inventeze detalii, dar în viaţa reală nu eşti nevoit să inventezi, pentru că poveştile sunt adevărate. În cazul meu a fost aşa: nu aveam prieteni, aveam o mulţime de cărţi, iar într-o zi am început să mă joc cu cărţile şi acum nu mă mai pot opri din joc”, spunea Mihail Șîșkin.

***

Momente de cumpănă

Sergiu Voicu: Într-un top al editurilor, unde includem Curtea Veche?

Iren Arsene: Este o piaţă mică, de 80 până în 100 de milioane de euro. Noi ne-am situat, de la momentul în care am reuşit să creştem, între primii cinci.

Sergiu Voicu: Cum arată vânzările în magazin, cum se simte asta pentru voi?

Daniel Văduva, director de vânzări Curtea Veche: Undeva la 47 de mii de exemplare se vând lunar, asta ar fi împărţite la cele peste 1700 de cărţi din portofoliul Curtea Veche. La sfârşitul anului trecut, am totalizat vânzări de 562 de mii de exemplare. Cifra de afaceri a crescut cu peste 20%, iar încasările cu peste 30%.

Sergiu Voicu: Ce s-a întâmplat cu compania de la început până acum? Cum a crescut la capitolul numărul de angajaţi, cum a crescut ca afacere în aceşti ani?

Maria Desmiran, director executiv Curtea Veche: Noi am avut o creştere continuă în cei 20 de ani. Sigur, au fost momente în care creşterea a fost de 2 % şi atunci nu putem să o catalogăm ca fiind o dezvoltare.

Sergiu Voicu: Când a fost acest moment?

Maria Desmiran: Când a fost perioada de criză în special, atunci nu a mai crescut atât de mult şi am fost nevoiţi să găsim canale alternative de distribuţie. La un moment dat, am distribuit carte împreună cu ziarul, pentru că nu există librării în România. Există 300 de librării, din care aproape jumătate sunt în Bucureşti.

Iren Arsene: Ni s-a propus şi să vindem alături de sacii de cartofi cartea ...

Şi nu a fost singura perioadă dificilă din viaţa editurii Curtea Veche.

Iren Arsene povestește că la un moment dat, mafia imobiliară a ocupat sediul editurii, casa în care era, fără a avea drepturi, fără a avea o hotărâre judecătorească. „Sediul editurii a fost însuşit ilegal, pe nedrept. Am fost aruncaţi în stradă în 2010. Și atunci am făcut cărţi de pe stradă. Atunci a şi părăsit echipa un număr de angajaţi. A fost una dintre cele mai mari încercări”, mărturisește Iren Arsene.

„Am ajuns până la peste 50 de angajaţi. Și câteva sute de colaboratori, noi nu angajăm decât în cazuri foarte rare, traducători sau parte din redactori, corectori şi atunci ei lucreză în regim de colaborare”, explică Maria Desmiran.

Caritate pentru carte

Sergiu Voicu: În 2014 aţi decis să puneţi pe picioare asociaţia Curtea Veche, de ce aţi decis să faceţi şi o asociaţie?

Iren Arsene: Pentru că nu se citeşte în România suficient. Şi am zis că asta putem face. Pentru că instituţiile statului nu fac destul sau aproape nimic.

Sergiu Voicu, jurnalist Digi24: Nu întâmplător suntem într-o şcoală, nu întâmplător suntem în această şcoală. Ea este parte a programului vostru. Cum s-au implicat copiii de aici în ideile şI planurile voastre de a ajuta comunităţiile?

Valentina Roman, director executiv Asociaţia Curtea Veche: Donează bani, îşi doneză meniul de fast-food, echivalentul meniului respectiv, ca anumiţi copii de la sat să primescă cărţi, cei care nu au posibilităţile lor materiale, să primească practic această şansă la educaţie, prin cărţi potrivite vârstei lor. Și cei de aici, copiii de aici, au donat anul trecut şi donează şi anul acesta.

Iren Arsene: Odată, într-o iarnă, am primit o cutie foarte mare cu mere la editură şi era o pensionară din judeţul Covasna, care spunea că are o pensie foarte mică, dar că are mere în livadă şi ne oferă o cutie cu mere şi dacă noi considerăm că putem să oferim cărţi, pentru că este iarna lungă şi ar dori să citească împreună cu nepoţii. Este idea noastră...iată...o idee de marketing.

Mulţi copii ar oferi un măr la schimb cu o carte.

Sergiu Voicu: Asociaţia s-a înfiinţat în 2014, în aceşti trei ani ce aţi reușit? Care e bilanţul?

Valentina Roman, director executiv Asociaţia Curtea Veche: Am reușit foarte multe, spun eu, 200 de donaţii prin ţară, 17 judeţe în care noi am fost în deplasări, am vizitat comunităţi de acolo şi peste 50 de mii de cărţi donate copiiilor de acolo, două ediţii de festival de lectură, zeci de întâlniri cu elevi de prin ţară, momente de lectură Foarte, foarte multe.

Sergiu Voicu, jurnalist Digi24: Ne aflăm într-un parc, în jurul nostru sunt copii care se joacă, sunt adulți care vin să se plimbe, să stea pe bancă, dar vedem prea puțin oameni care vin să citească.

„În România se citește până în 5 euro de om pe an, un pachet de țigări este pe acolo. Nu investim în cărți, și dacă le cumpărăm, nu întotdeauna le citim”, spune Iren Arsene, IT-ista care a lăsat abstracta lume virtuală pentru o alt fel de lume: cea a cărților.

Urmăriţi reportajul integral în materialul video de mai sus.

Etichete: companie , carte , afacere , curtea veche , Asociatia Curtea Veche , Iren Arsene , editura curtea veche , patroana curtea veche , edituri de succes

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale