Sari la conținut

Puncte slabe. Scenariile pesimiste în cazul Tesla ar putea deveni realitate

Producţia Modelului 3, vehiculul electric al celor de la Tesla, a fost pusă pentru a doua oară în 2 luni, pe pauză. E acel model care, încă de la început, a întâmpinat probleme. Ba cu ţinta de producţie săptămânală, ba cu bateriile. Acum, angajaţii companiei care lucrează la asamblare au fost anunţaţi că vor sta acasă cel puţin 4 sau 5 zile. O fi dormit Elon Musk prin fabrică vreo câteva zile, aşa cum susţinea. Dar nu l-a ajutat prea mult. Timpul înseamnă bani, iar şeful Tesla se încăpăţânează să creadă că le are pe amândouă. Analiştii cred contrariul.

Producătorul auto de maşini electrice Tesla susţine că în procesul de producţie au apărut din nou blocaje, care trebuie acum remediate. Pe perioada în care asamblarea e suspendată, urmează să fie îmbunătăţit procesul de automatizare. De altfel, şeful companiei Elon Musk admite că a greşit atunci când a gândit strategia noului model. A crezut că va lua faţa competitorilor prin folosirea de roboţi pe liniile de asamblare. Dar susţine acum că a exagerat cu automatizarea. Majoritatea constructorilor auto remediază din mers eventualele probleme apărute, nu opresc producţia.

Tesla a pornit de la început cu stângul, iar acum angajaţii fabricii din Nevada au fost anunţaţi că trebuie să-şi ia câteva zile de vacanţă sau să intre în concediu fără plată.

În următoarele zile, vor fi păstraţi doar câţiva care să se ocupe de problemele apărute. Cunoscut drept o persoană căreia îi place să facă un spectacol din orice, Elon Musk a organizat, săptămâna trecută, pentru jurnaliştii americani un tur prin fabrica unde susţinea că a dormit câteva zile pentru a supraveghea producţia modelul 3S. Spunea atunci că 2 mii de autoturisme vor fi gata săptămânal şi că, în al doilea trimestru, Tesla va produce, cel mai probabil, de 3 ori mai multe modele pe săptămână. Sunt oricum ţinte mai mici decât cele enunţate anul trecut şi care, din nou, sunt date peste cap de suspendarea producţiei.

În primele 3 luni ale anului, Tesla nu a produs nici măcar 10 mii de modele 3S. Dar în noiembrie anul trecut, angajaţii companiei declarau public faptul că 90% dintre modelele ieşite de pe linia de asamblare se întorc în fabrică pentru că au diverse defecte precum uşi care nu se închid, scaune prinse greşit sau scurgeri de apă. Prin comparaţie, un producător precum Toyota are o rată de defecte pe linia de asamblare de cel mult 10 procente.

Iar producţia sedanului pe care Musk se chinuie să-l scoată pe piaţă a început încă din 2012. Viitorul producătorului de maşini electrice depinde de acest model, dar clienţii şi-au pierdut răbdarea. Au fost 400 de mii de persoane care au plătit câte o mie de dolari pentru a-şi rezerva noul model. Unii dintre ei şi-au retras deja precomenzile.

În vreme ce Musk e convins că Tesla va redeveni profitabilă în a doua jumătate a anului şi nu va mai avea nevoie de o nouă creştere de capital, analiştii sunt sceptici. Au mai auzit astfel de declaraţii din partea sa. A greşit de fiecare dată. Iar scenariile pesimiste în cazul Tesla ar putea deveni realitate. Nu mai departe de anul trecut, jurnaliştii de la Forbes identificau câteva motive pentru care Tesla s-ar putea dovedi o companie mult supraevaluată.

La acea vreme, în aprilie mai exact, acţiunile companiei erau de 10 ori mai mari decât ale gigantului american General Motors. În condiţiile în care înregistrase în anul anterior doar 2 trimestre cu profit. În plus, e de aşteptat ca noul model 3S să aibă un preţ de pornire în jur de 35 de mii de dolari. Dar, între timp, sunt şi alţi producători auto care lansează modele electrice chiar mai ieftine. Cu cât vor fi disponibile pe piaţă mai multe multe vehicule cu baterii electrice, cu atât preţul lor va deveni din ce în ce mai mic.

Tesla prezenta încredere tocmai pentru că era văzută drept o companie care poate revoluţiona piaţa maşinilor electrice. O eventuală atragere de fonduri s-ar putea dovedi extrem de dificilă în următoarea perioadă - mai ales că agenţia de evaluare Moody's a retrogradat ratingul Tesla în categoria junk - nerecomandată investițiilor.

Tesla a înregistrat pierderi uriaşe de peste 675 de milioane de dolari în ultimele 3 luni ale anului trecut. Este cea mai mare pierdere trimestrială şi o creştere accelerată faţă de aceeaşi perioadă din 2016, când pierderile au fost de doar 121 de milioane de dolari. Premisele nu sunt deloc bune. Cealaltă companie a lui Elon Musk - Space X - merge bine. Dar s-ar putea să fie singurul motiv de bucurie.

FOTO: Getty Images

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale