Reacția Damen, după suspendarea licitației pentru corvete

Data actualizării: Data publicării:
Damen_Shipyards_Galati_Arial_View

Compania Damen precizează că nu a fost înştiinţată oficial despre suspendarea licitaţiei pentru corvetele multifuncţionale, dar că susţine autorităţile române în desfăşurarea investigaţiei privind informaţiile confidenţiale legate de licitaţie care au apărut în spaţiul public.

„Până la acest moment, nu au fost primite informaţii oficiale de la autorităţile române privind suspendarea licitaţiei. Acest lucru va întârzia şi mai mult întregul program de reînnoire a flotei navale române. Aşteptăm comunicarea ulterioară din partea autorităţilor române privind licitaţia şi despre această suspendare. Suntem disponibili pentru clarificări suplimentare, iar Damen va coopera pe deplin şi în mod transparent cu autorităţile române în această chestiune, dacă ni se va cere. Susţinem pe deplin autorităţile române în desfăşurarea investigaţiei privind informaţiile prezentate în mod repetat de o parte a presei româneşti şi care ar putea fi considerate confidenţiale”, precizează Damen într-un comunicat.

Compania menţionează că înţelege necesitatea unor proceduri de verificare şi că sprijină în totalitate autorităţile române, reafirmând că oferta Damen respectă cu stricteţe procedurile de licitaţie şi normele în vigoare.

Damen precizează că oferta sa este pe deplin conformă cu întregul program de reînnoire a flotei Forţelor Navale Române.

„Suntem încrezători în experienţa noastră vastă în cadrul şantierului naval Damen Galaţi, unde oferim un produs demonstrat ca fiind avansat din punct de vedere tehnologic sunul construit respectând termenele limită şi costurile specificate”, subliniază compania.

În comunicat se menţionează că Grupul Damen a investit considerabil în şantierul naval de la Galaţi, făcând din Damen Galaţi una dintre cele mai de succes privatizări din istoria României, construind începând cu anul 2002 peste 400 de nave şi peste 30 de nave militare care deservesc peste 30 de forţe navale şi de pază a coastelor în toată lumea, incluzând state membre NATO şi UE. De asemenea, şantierul naval Galaţi a devenit unul dintre cei mai mari exportatori de produse militare din România.

„Acesta este al patrulea an de proceduri de când România a început negocierile pentru o nouă capacitate navală de apărare, iar 2019 ar fi fost anul în care am fi sărbătorit lansarea primei nave, în locul acestei suspendări. Astfel, în loc de lansarea primei nave Sigma pentru marina română, inginerii români de la Şantierul Naval Damen Galaţi au sărbătorit la finalul anului trecut lansarea unei corvete Sigma pentru marina mexicană, unde au avut o contribuţie directă. Acesta a fost a 11-a navă Sigma construită de Grupul Damen”, se mai arată în comunicat.

Damen consideră că oferta sa este cea mai potrivită soluţie pentru necesităţile navale româneşti: conţine sisteme de armament din Statele Unite ale Americii care sunt interoperabile la nivelul alianţei NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS) şi din Uniunea Europeană.

„Acestea pot fi construite în România de către Damen Galati intr-un  şantier naval existent, cu forţă de muncă locala şi ingineri români care ar putea începe lucrările imediat după semnarea contractului şi finalizând toate acestea prin respectarea tuturor termenelor limită. Damen este pe deplin hotărât să răspundă în continuare aşteptărilor României, fiind un partener de nadejde, pe baza celei mai bune soluţii tehnice, prin singurul şantier naval militar din România care a construit 30 de nave pentru forţe navale şi garzi de coastă din lume”, se mai arată în comunicat.

Procedura de achiziţie a corvetelor multifuncţionale a fost suspendată de Ministerul Apărării Naţionale (MApN), care a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, „în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii”. MApN a precizat că, la acest moment, există şi un litigiu pe rolul Curţii de Apel Constanţa, prin care Şantierul Naval Constanţa, ca parte la „Asocierea dintre Naval Group Franţa şi Şantierul Naval Constanţa S.A.”, solicită „anularea în tot a HG nr. 48 / 2018”, act normativ care fundamentează derularea licitaţiei.
 
Procesul este judecat de Curtea de Apel Constanţa, care a stabilit termen în 16 ianuarie.
 
Şantierul Naval Constanţa a cerut în octombrie în instanţă anularea licitaţiei, cu argumentul că nu respectă cadrul legal în domeniu şi încalcă normele europene privind achiziţiile publice. Cererea de chemare a Guvernului şi Ministerului Apărării în judecată, cu solicitarea de anulare a hotărârii de guvern emisă în februarie 2018, a fost înregistrată pe 19 octombrie. O săptămână mai târziu, MApN prelungea din nou termenul licitaţiei, pentru 12 ianuarie.
 
Şantierul Naval Constanţa a încheiat, în aprilie 2018, un acord de asociere cu Naval Group din Franţa pentru a participa la procesul de achiziţie al programului de corvete multifuncţionale lansat de Guvernul României. La procesul de achiziţie mai participă Damen (Olanda) şi Fincantieri (Italia).

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri