Sari la conținut

Șeful Wizz Air: Este doar o chestiune de timp până când TAROM va dispărea de pe piaţă

Wizz Air, cea mai mare companie aeriană de pe plan local, a transportat anul trecut 6,8 milioane de pasageri în și dinspre România, mai mult decât TAROM și Blue Air la un loc. Pentru anul acesta are programată o capacitate de 8,8 milioane de locuri, a anunțat Jozsef Varadi, CEO Wizz Air, într-o conferinţă de presă la București. 

Wizz Air a reușit în ultimii ani să depășească compania națională TAROM în ceea ce privește numărul de pasageri transportați. Astfel, unul dintre trei pasageri care au ales anul trecut zborurile cu avionul au fost cei transportați de Wizz Air.

Din București, compania a transportat 3,1 milioane de pasageri, iar pentru acest an sunt programate 4 milioane de locuri spre vânzare, în creștere cu 18% față de anul trecut. La nivel național, compania va oferi 8,8 milioane de locuri la vânzare și va mai adăuga trei avioane bazelor din România. Un avion va veni la București în luna aprilie. Tot atunci un alt avion va fi alocat bazei din Iași, iar în iunie un altul la cea din Sibiu. În total, Wizz va avea 24 de avioane alocate României, ceea ce înseamnă circa 25% din întreaga capacitate.

În plus, 20% din afacerile Wizz sunt generate de piața locală. Listată pe bursa de la Londra, compania aeriană a înregistrat în prima jumătate a anului financiar care s-a încheiat la 30 septembrie 2017, o cifră de afaceri de 1,14 miliarde de euro şi un profit de 288,6 milioane de euro.

Întrebat dacă Wizz Air va face același lucru și va recunoaște sindicatele, așa cum a făcut competitorul Ryanair, care în toamna anului trecut s-a văzut nevoit să anuleze mai multe zboruri din cauza unei greve a piloților, Jozsef Varadi spune că nu crede în această formă de organizare și că, în România, 70% din forța de muncă are apartenență la sindicate, în timp ce în Polonia procentul este de 15%.

„Eu nu cred că sindicatele sunt calea cea mai potrivită de a rezolva lucurile. Cred că se apelează la această formă de organizare ca o măsură atunci când lucurile nu merg bine într-o companie. Într-o sală alăturată am avut o întâlnire cu membri ai echipajului și însoțitorii de zbor, care se întalnesc cu conducerea și discută problemele și îngrijorările pe care le au. Eu cred într-un dialog deschis. Sindicatul nu face altceva decât să tragă în jos performanțele financiare ale unei companii, eficiența şi managementul timpului”, a declarat CEO-ul Wizz Air, potrivit economica.net

Și ca să ofere un exemplu, directorul companiei s-a referit la TAROM, care are o cotă de piață la jumătate față de cea a Wizz: 15,9% față de 34,7%. 

„Uitați-vă la Tarom. Piloții poate că se simt mulțumiți acolo pentru că fac parte dintr-un sindicat. Cu tot respectul, dar este o doar o chestiune de timp până când Tarom va disparea de pe piață. Acesta este compania voastră națională care are 15% din piață, Blue Air este companie mai mare și Ryanair începe să fie o companie mai mare. Nu e o problemă doar pentru Tarom, este o problemă la nivel global”, mai adaugă Varadi.  

Datele prezentate de Wizz Air, referitoare la cotele de piață, au fost calculate în funcție de capacitatea oferită în luna ianuarie 2018. Cu o cotă de 34,7%, Wizz este urmată de Tarom și Blue Air cu 15,9%, Ryanair cu 10,2%, iar 23,3% din traficul de pasageri este asigurat de celelalte companii. 

Pe de altă parte, raportul administratorilor Tarom pentru rezultatele financiare din 2015, primul publicat după mulţi ani, arată că pătrunderea operatorilor low-cost pe piaţa internă, dar şi rutele lansate de atunci nou-venitul Ryanair, s-au numărat printre cauzele care au dus la reducerea veniturilor Tarom.  

„Oferta majorată de locuri de pe piaţă a condus la scăderea nivelului tarifelor oferite, ceea ce a dus la scăderea venitului mediu realizat”, se mai arată în documentul citat. 2016 a fost al nouălea an cu pierderi pentru Tarom, iar unul dintre motivele invocate a fost retragerea din flotă a celor două avioane A310, care a redus cu 20% capacitatea companiei.