Sari la conținut

Statul își face firmă pentru autostrăzile - fantomă

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va putea prelua diferite şantiere abandonate sau reziliate de către antreprenori, a anunţat, luni, ministrul Transporturilor, Lucian Şova, într-o conferinţă de specialitate.

Potrivit sursei citate, acest lucru se va putea realiza în urma unui proiect de reorganizare a CNAIR, aprobat în Consiliul de Administraţie al companiei de drumuri, potrivit Agerpres.ro.

"Am făcut un proiect de reorganizare a CNAIR. Am aprobat chiar în cursul săptămânii trecute în Consiliul de Administraţie un proiect de organizare a unei antreprize de lucrări, care să poată prelua diferite şantiere abandonate sau reziliate din diverse motive de către antreprenori, astfel încât să mai scurtăm din timpii pe care îi pierdem acolo unde proiectele nu înregistrează succes", a precizat ministrul.

De asemenea, şeful de la Transporturi a susţinut că este necesară o restructurare fundamentală a modului în care se implementează proiectele de infrastructură mare şi în modul în care acestea se derulează.

"Constat că o mulţime de proiecte deja puse în operă în ultimii ani - şi nu mă refer la infrastructura rutieră, mă refer şi la infrastructură feroviară, chiar şi la Aeroportul Otopeni - trenează de foarte mult timp. Trebuie o restructurare fundamentală a modului în care se implementează şi a modului în care se derulează proiectele de infrastructură în România. Este clar după 20 de ani că se vede că aşa cum a fost gestionată până acum problematica implementării proiectelor de infrastructură mare nu a fost un succes şi nu din cauza incompetenţei sau incapacităţii administrative, ci cred eu în primul rând din cauza termenelor prea mari care au fost parcurse în procedurile de achiziţie publică, a contestaţiilor nenumărate care întotdeauna au fost făcute la toate licitaţiile pe care le-au promovat diverse companii care au în responsabilitate acest lucru. Termenele au fost întotdeauna foarte mari. Desigur că după aceea, atunci când la sfârşitul unei proceduri de achiziţie publică s-a ajuns să se şi definească un câştigător, uneori acesta deja nu mai avea capacitatea administrativă, tehnică, financiară să implementeze proiectul", a explicat Şova.

În acest sens, ministrul a atras atenţia asupra faptului că trebuie să "schimbăm fundamental ceva în modul în care se lansează noile proiecte.

Aceasta ar fi a treia companie care se ocupă de realizarea autostrăzilor, după cum a explicat aici Digi24.ro. Problema pare a fi nu atât numărul mic de firme de stat însărcinat cu realizarea autostrăzilor ci managementul prost al proiectelor de către stat. Este vorba de procedurile de selecție ce permit intrarea în licitații a firmelor obscure, lipsite de forță financiară și expertiză, de organizarea proastă a proiectelor de către CNAIR, anume proiectare, realizare, exproprieri, control proiecte etc.