Tarom: Cât e factura celor două aeronave Boeing 737-800

Doru Cireaşă Data publicării:
18582383_815186068647791_8570575884242209603_n

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, spune că Boeing și Tarom ar fi semnat clauze de confidențialitate privind prețul plătit pe cele două aeronave Boeing 737-800, ultima intrată miercuri în flota liniei aeriene. Prețul unei aeronave este însă cuprins între 50 și 89 de milioane de dolari, adică poate ajunge și de patru ori profitul înregistrat de companie în cel mai bun al al acesteia.

La capătul a zece ani în care nu a achiziționat nicio aeronavă nouă, bazându-se pe vechile aeronave, linia aeriană națională a ieșit al cumpărături pe o piață în care cererea de avioane depășește cu mult oferta. Motiv pentru care statul pare a închide ochii la banii scoși din buzunar pentru achiziția aeronavelor, mai ales că momentul poate fi exploatat cu brio în fața opiniei publice. Informațiile sunt că s-a plătit pe cele două aeronave un preț destul de piperat, spunea recent un oficial din conducerea companiei aeriene, sub protecția anonimatului. Pe piață avionale se vând ca pâinea caldă, iar fostul director general Tarom, belgianul Christian Heinzmann menționa inclusiv posibilitatea de a se adresa pentru achiziții unor producători mai puțin cunoscuți, precum Embraer, pentru a face rost de aeronave. Competiția acum este însă limitată la cei doi mari producători, respectiv Boeing și Airbus.

Preț confidențial

Întrebat de prețul plătit pe aeronave, ecuație de maximă importanță în orice afacere, ministrul se eschivează. Cuc spune că Tarom ar fi convenit cu Boieng o ”clauză de confidențialitate” în privința prețului plătit. Tarom ar fi plătit ”prețul pieței”. Unul care nu este însă mic. Potrivit Forbes, prețul de listă al unui Boeing 737-800 este de 89,1 milioane dolari din care se scad eventuale discounturi acordate de producător.

Publicația menționată notează că gigantul low-cost Ryan Air ar fi plătit pe bucată între 40 și 50 milioane dolari la o achiziție de 175 de aeronave din acest model. Discountul masiv nu ar putut fi obținut de Tarom în condițiile în care linia aeriană a cumpărat aeronavele în viteză, la capătul unor discuții ce au durat doar câteva luni. Cele două aeronave erau destinate de fapt unui low cost din Turcia. Pozele postate inițial pe Facebook de către ministrul Transporturilor indicau un avion cu inscripții bilingve în engleză și turcă.

Dar cât de mare este suma de 89 de milioane de dolari pentru afacerile Tarom? Este uriașă. Este de patru ori mai mare decât cel mai mare profit înregistrat de companie în ultimii zece ani. În 2007, cel mai bun an de după 2000 al companiei și probabil unul din cei doi-trei ani din ultimele două decenii în care Tarom a ieșit pe plus, profitul s-a cifrat la 22 milioane de euro. Practic pentru a plăti ratele la cele două aeronave în zece ani, cât este perioada de leasing, Tarom ar trebui să dedice întregul profit obținut. Dacă acesta va exista căci pe 2017 ministrul Transporturilor speră ca Tarom să ajungă măcar pe zero.

Există însă și reversul monedei. Nu este exclus ca noile aeronave nu numai să nu aducă profit, ci să cauzeze pierderi. Situația este în special îngrijorătoare în privința a alte două aeronave lung curier care ministrul Transporturilor le vrea achiziționate prentru a le introduce în curse către New York și China.

Ministrul Transporturilor a dat miercuri asigurări că alte două avioane lung curier noi vor intra în acest an în flota Tarom. ”Odată cu ele lansăm şi curse directe spre SUA şi China”, spune Cuc.

Compania are însă pierderi uriașe. Reluarea zborurilor către China și Statele Unite, după ce acestea au fost întrerupte în 2003 tocmai din cauza pierderilor, nu se știe dacă va fi profitabilă.

Pentru a își acoperi costurile, o cursă transatlantică trebuie să aibă un grad de ocupare spre 90% în condițiile în care gradul mediu de ocupare Tarom este sub 70%, sub media europeană. Zborurile transatlantice presupun cheltuieli sporite la destinație cu cazarea personalului, servicii tehnice, alimentare, catering, bagaje, etc.

În 2003 numai pe relația New York, compania Tarom înregistra pierderi cifrate anual la 10 milioane de dolari. Compania a încheiat anul trecut cu perderi cifrate la 60 de milioane de lei în condițiile în care planul de management prevedea un profit de 147 milioane lei. Compania nu a mai adus profit de zece ani.

Simpla proprietate a aeronavelor nu aduce obligatoriu profit. Va conta foarte mult managementul acestora, gesionarea costurilor implicate. Asigurarea profitabilității pentru o cursă transoceanică este o dovadă de măiestrie, iar în Europa de est nu sunt multe companii care se încumetă a zbura către America. Situația este îngreunată și de alianța Sky Team, din care face parte Tarom. Concurența făcută de linia aeriană națională ar putea să nu fie văzută cu ochi buni de parteneri de alianță ai Tarom care zboară și ei spre America, cum ar fi Air France sau KLM.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate