Piața imobiliară din Cluj s-a decuplat de restul țării

Data actualizării: Data publicării:
cluj

Specialiștii de la analizeimobiliare.ro menționează o scădere a cererii de proprietăți rezidențiale cu 5%, excepție făcând Clujul unde cererea este mai mare cu 21%. Unul dintre factorii care explică diminuarea cererii este creșterea dobânzilor în urma majorării ROBOR.

În ultimele 12 luni, cererea pentru proprietăți rezidențiale (apartamente, dar și case) a consemnat, pentru prima dată în ultimii ani, un declin, potrivit unei analize prezentate marți de situl analizeimobiliare.ro, valabilă pentru al doilea trimestru al acestui an.

”Este vorba, mai exact, despre o scădere cumulată de 5% la nivelul marilor centre regionale ale țării. Dintre cele șase orașe analizate, însă, doar trei au cunoscut o diminuare a apetitului pentru achiziții – cea mai notabilă, de -15%, având loc în Constanța. Cererea pentru proprietăți rezidențiale este mai mică decât în urmă cu un an și în București (-8%) și Brașov (-4%). Aceste scăderi pot fi puse pe seama influenței crescute a ceea ce se întâmplă în domeniul creditării: dacă anul trecut mulți români s-au grăbit să acceseze un credit Prima Casă în prima jumătate a anului din pricina fondurilor limitate, în al doilea pătrar din 2018 lucrurile s-au mai potolit pe fondul creșterii susținute a indicelui ROBOR, unii dintre potențialii cumpărători preferând chiar să-și amâne decizia de achiziție”, spun speciliaștii.

Care sunt, punctual, concluziile studiului

  • Singurul oraș în care a fost înregistrată o creștere a cererii, de 21%, este Cluj. În Timișoara și Iași, creșterile au fost neglijabile, cifrându-se la 2% și, respectiv, 1%.

  • În ciuda apetitului sporit pentru achiziții, capitala Transilvaniei se situează de-abia pe locul al patrulea în rândul marilor orașe din punctul de vedere al volumului de căutări, ce ajunge la 13.700. Spre comparație, acest indicator ajunge la 77.300 în București.

  • De notat este că, față de al doilea trimestru al anului 2015 – când piața rezidențială se afla deja pe un trend crescător – interesul pentru achiziții a înregistrat o creștere de 34% la nivelul marilor orașe (comparativ cu o diferență de 76% în primele trei luni ale acestui an).

  • Cea mai mare creștere din ultimii trei ani, de 102%, a avut loc în Iași – interesant este însă că, în ciuda majorării semnificative a cererii, prețurile locuințelor din capitala Moldovei rămân cele mai accesibile comparativ cu celelalte centre regionale, menținându-se sub pragul de 1.000 de euro pe metru pătrat util.

  • Apetitul cumpărătorilor este mai mare decât în 2015 și în București (cu 18%), Timișoara (cu 50%), Constanța (47%), Cluj-Napoca (36%), precum și Brașov (83%).

Apartamente vechi și apartamente noi

Din punctul de vedere al tipului de locuințe căutate de către potențialii cumpărători, cele nou-construite sunt în continuare majoritare, acestea menținându-se la o pondere de 57% din căutările pe cele șase mari orașe.

-Unitățile locative finalizate după anul 2000 dețin o cotă majoritară din totalul căutărilor în trei dintre acestea, respectiv în Cluj-Napoca (72%, în creștere de la 69% trimestrul trecut), Iași (69%, față de 67%) și București (60%, în scădere de la 62%).

În celelalte trei centre regionale, apartamentele noi sunt mai puțin populare decât cele vechi, deținând o pondere de 47% în Timișoara (în creștere de la 46%), 43% în Constanța (la fel ca trimestrul trecut) și, respectiv, 45% în Brașov (față de 42% în cele trei luni anterioare).

Explicații privind scăderea cererii

Experții cred că majorarea ROBOR a avut un rol important în comprimarea cererii. ”Diminuarea fondurilor pentru Programul Prima Casă, majorarea dobânzii ROBOR, mediul legislativ instabil și fluctuațiile economice sunt factori care afectează bugetele de dezvoltare. În acest context, construcția unei locuințe care să se încadreze în plafonul de 450.000 de lei (pentru o cotă de TVA de 5%) devine din ce în ce mai dificilă – dat fiind că obiectivul nostru final este să livrăm un produs echilibrat din punctul de vedere al raportului calitate-preț”, spune Andrei Sandu, director general Media City.

Studiul integral poate fi găsit aici.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri