Raport ANPC: 16.000 de reclamații împotriva băncilor în doi ani

Data publicării:
banca credite ghiseu finante sursa foto digi24

Raportul solicitat de către premierul Mihai Tudose Autorității pentru Protecția Consumatorilor a fost publicat. Peste 16.000 de români au depus plângeri în perioada 2016-2017 împotriva instituțiilor de credit.

Raportul controalelor făcute de către Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a fost publicat, miercuri seară, după ce premierul a cerut acest lucru în şedinţa de Guvern, raportul fiind o sinteză a verificărilor făcute la bănci începând din 2015, în care nu sunt însă precizate şi numele unităţilor bancare la care au fost descoperite probleme, şi doar consemnate neregulile depistate şi măsurile luate.

Raportul, care are 108 pagini şi care a fost publicat miercuri seară pe site-ul Ministerului Economiei, prezintă o sinteză a unor controale făcute de ANPC începând cu anul 2015 şi până în luna august a acestui an, potrivit News.ro.

În acest raport nu sunt menţionate şi numele băncilor la care au fost descoperite nereguli. Astfel, potrivit raportului, în perioada 27 noiembrie 2015 - 31 martie 2016 au fost făcute verificări vizând respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de credit de consum, cu sau fără ipoteca, de către bănci, fiind încheiate 249 de procese-verbale de constatare a contravenţiei, cu amenzi în valoare totală de 1,74 milioane lei. Au fost restituite consumatorilor sume în valoare de 1,09 milioane lei, 112.161 euro și 361.828 franci elveţien. La nivel naţional au fost instrumentate 10.476 de reclamaţii privind băncile.

În acest an, au fost făcute verificări în perioada 8 mai - 16 iunie, fiind însă verificate instituţii financiare nebancare pentru contracte încheiate în perioada februarie - mai. În raport se precizează că au fost verificate 40 de instituţii financiare nebancare, au fost date amenzi în valoare totală de 337.000 de lei şi dispuse diverse măsuri de remediere a problemelor constatate. La nivel naţional, au fost instrumentate 6.137 de reclamaţii.

"La nivelul structurii centrale, au fost încheiate 57 de procese-verbale de constatare a contraven'iei, cu amenzi în valoare totală de 489.000 de lei şi au fost restituite consumatorilor sume în valoare de 489.155 de lei, 20.082 de euro, 13.724 de franci elveţieni şi 252 de dolari", se mai menţionează în raport.

De asemenea, în perioada 2016-2017 au fost emise nouă ordine prin care s-a dispus încetarea practicilor comerciale incorecte, iar ANPC a înaintat în instanţă 46 de acţiuni împotriva băncilor, pentru clauze abuzive din contracte.

În raportul publicat miercuri seară sunt detaliate neregulile depistate la fiecare unitate verificată, precum şi măsurile luate de ANPC.

Premierul Mihai Tudose a cerut, miercuri în debutul şedinţei de Guvern, reprezentantului Ministerului Economiei să facă publică sinteza activităţilor de control realizată de Autoritatea Naţională Pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) privind sistemul bancar, susţinând că "va fi o lectură frumoasă şi interesantă pentru toată lumea”.

"O rugăminte mare către Ministerul Economiei. La mine a ajuns o sinteză a activităţilor de control făcută de ANPC în sistemul bancar. Dat fiind faptul că ANPC e în coordonarea dumneavoastră, vreau ca acest raport să fie pe site, public”, a cerut premierul Mihai Tudose în debutul şedinţei de Guvern.

Marţi, premierul Mihai Tudose a continuat atacul la adresa băncilor, spunând că el refuză să îşi ţină salariul pe card deoarece nu acceptă să dea băncii ”câte doi bani” de fiecare dată când foloseşte cardul şi a povestit o experienţă personală potrivit căreia a depus la bancă 500 de dolari, iar după doi ani a fost sunat de bancă pentru a plăti 50 de dolari comision, în condiţiile în care banii depuşi nu mai erau în cont.

”Am refuzat să-mi pun leafa pe card ca să-i dau băncii câte doi bani de câte ori folosesc cardul. Nu vreau să-i dau. Consider că nu-i merită”, a spus Mihai Tudose întrebat de ce nu are niciun cont bancar.

El a povestit şi o experienţă personală cu o bancă, potrivit căreia a depus într-un cont 500 de dolari, iar după doi ani a fost sunat de bancă pentru a plăti 50 de dolari comision, în condiţiile în care banii depuşi nu mai erau în cont.

”Eu am avut nişte experienţe cu băncile. Am avut un cont în bancă cu o sumă minoră, 500 de dolari, şi după doi ani m-a sunat banca să-mi spună nu doar că nu mai am am banii, ci că mai trebuie să mai dau eu 50 de dolari, că de fapt comisionul cu care au avut grijă de ei, i-au păzit, i-au dus la toaletă noaptea sau le-au dat să bea apă când le era sete, a mâncat fondul şi trebuie să mai aduc şi eu nişte bani de acasă. Din momentul ăsta eu am zis «Iertaţi-mă, dar Terente era copil pe lângă voi! Chiar era băiat bun»”, a povestit Tudose.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri