Sari la conținut

Sindromul shopping-ului compulsiv. Trucuri pentru a cumpăra inteligent

Cu toții suntem atrași să cumpărăm mai mult decât avem nevoie, mai ales când sunt reduceri și oferte. Pentru persoanele care suferă de sindromul shopping-ului compulsiv, așa cum îl numesc cercetătorii americani, chemarea cumpărăturilor este mai puternică decât ele, așa că mereu cumpără pe fond emoțional.

De câte ori nu se întâmplă să aruncăm banii pe aşa-zise „chilipiruri”, iar apoi să ne dăm seama că am „uitat” de cheltuielile mai importante? Persoanele care au probleme în a-şi controla impulsul de a cumpăra în exces trebuie să ştie că există o mulţime de trucuri. De exemplu, unul dintre ele este alegerea momentului în care merg la supermarket.

psih. dr. Anamaria Iulian, specialist în tratamentul obezităţii infantile: Ar fi bine să nu mergeţi la cumpărături nemâncaţi. Pentrui că într-un fel reacţionezi la glicemie de 60-70 şi în alt fel la 100-120. Apoi dacă aţi merge la cumpărături de la sală, unde veţi fi încărcaţi de endorfine, nu veţi fi la fel de uşor de ispitit. Având deja această stare de bine de care am vorbit anterior.

Cumpărătorii compulsivi ar trebui să se ferească şi de plata cu cardul. Explicaţia?

Alina Ioniţă, trainer : Cu cardul tu ai impresia că nu dai bani. Nu îi vezi cum pleacă din buzunarul tău. S-au făcut nişte studii în America: cumpărătura medie cu cash era de 4,5 dolari, cumpărătura medie cu cardul era la 7 dolari. Deci 30-40% creştere. Dacă te ştii impulsiv plăteşte cash.

În plus, căruciorul din supermarket poate fi înlocuit cu un coş mai mic. Astfel, cumpărătorii compulsivi nu vor mai fi tentaţi să cumpere atât de multe lucruri. De asemenea, o lista de cumpărături ajută la ţinerea în frâu a cheltuielulor, dar şi evitarea magazinelor mari, în care oamenii petrec mai mult timp.

Alina Ioniţă, trainer: Pentru că studii făcute, cu cât petreci mai mult în magazin , cu atât cheltui mai mult! Noi trebuie să ştim asta în momentul în care mergi în supermarket, că acolo se cheltuie cel mai mult, când desfaci lista de cumpărături, încearcă să ţi le aşezi şi pe traseu şi mergi la un magazin pe care îl cunoşti. Unde ştii cum sunt aşezate produsele.

De fiecare dată când o persoană îşi doreşte să cumpere lucruri care nu erau pe lista nevoilor, ar trebui să se gândească la un singur lucru: cât de necesare îi sunt acele obiecte în realitate. Un alt sfat al specialiştilor este stabilirea unui obiectiv pentru care merită făcute economii.

Alina Ioniţă, trainer: Un lucru pe care să nu îţi fie uşor să îl cumperi în fiecare zi şi pe care poate ţi-l doreşti de mult timp şi te-ar satisface pe tine emoţional. În momentul în care vei merge la cumpărături vei pune în balanţă: ok, contează mai mult lucrul asta sau contează obiectivul meu, să ciuntesc din el?

Nu în ultimul rând, specialiştii recomandă cumpărarea produselor de calitate. Acestea vor alimenta respectul faţă de propria persoană şi îi vor ţine pe cumpărătorii înfocaţi departe de magazine, pentru o perioada mai lungă de timp. Potrivit cercetătorilor americani, shopping-ul compulsiv este o formă de dependenţă.

Alina Ioniţă, trainer:  Merge la cumpărături într-o stare proastă, în momentul în care cumpără îi creşte brusc nivelul de fericire şi mult mai mult decât în cazul cumpărătorului obişnuit şi în momentul în care ajunge acasă nivelul scade brusc sub starea pe care a avut-o când a plecat.

Pe când cumpărătorul obişnuit...

Alina Ioniţă, trainer: ... Pleacă la cumpărături într-o stare bună, îi creşte nivelul de fericire în momentul în care cumpără, iar în momentul în care ajunge acasă nivelul de fericire este şi mai sus!! E starea aia de încântare.

psih. dr. Anamaria Iulian, specialist în tratamentul obezităţii infantile: Vorbim de tulburare în momentul în care cumpărăm des, nu ne putem opri, nu avem nicio raţiune pt care să facem asta, ne împrumutăm, ne ascundem de cei care ne sunt dragi, cumpărăm lucruri inutile doar pt că nu ne putem abţine, pt că avem această nevoie greu de controlat! Atunci discutăm de o problemă.

Atenţie şi la următoarele semnale de alarmă...

Alina Ioniţă, trainer: Cumpăr implusiv, mă abat de la lista, ajung să cumpăr lucruri, le cumpăr şi când ajung acasă îmi dau seama că nu am nevoie de ele şi cazul cel mai rău că nu îmi plac. Simt cel mai repede un sentiment de vinovăţie şi de ruşine pentru că am cumpărat sau mai rău cumpăr şi ascund cumpărăturile de cei din jurul meu.

Petruţa Gheorghe, psiholog: Când cantitatea de emoţie e prea mare, când cineva cumpără fără să mai poată face priză cu realitatea, cumpără din banii pe care nu îi are, îşi cheltuie absolut toţi banii, atunci putem să ne gândim ce se întâmplă acolo? 02.35 în general e un comportament maniacal şi asta ce înseamnă? Că în spate e o mare suferinţă. Şi e ca o evadare din acea suferinţă!

Alina Ioniţă , trainer: Cumperi pt a cumpăra dragostea cuiva. Copiii noştri asociază sentimentul de iubire, de dragoste cu bunurile materiale şi ajungem ca în momentul în care vrei să îi exprimi cuiva un gest de prietenie să cumperi.

Dar pot banii cumpără fericirea? În America, deşi veniturile oamenilor s-au dublat în ultimii 50 de ani, nivelul de fericire a rămas constant, conform studiilor.

Etichete: tinerete fara batranete , shopping , shopping compulsiv , terapie prin cumparaturi , cumparaturi compulsive

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale