Contractul cu Bechtel a fost desecretizat. Traseul autostrăzii, ales de americani

Data publicării:
autostrada transilvania 4675438-Mediafax Foto-Mircea Rosca-2

Contractul, foarte controversat de-a lungul timpului, a fost încheiat în anul 2004.

Departamentul Marilor Proiecte a fost cel care a publicat contractul. Documentul are 1.500 de pagini.

„Astăzi, 30.07.2013, au fost publicate pe pagina web a Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, www.dpiis.ro, documentele declasificate referitoare la contractul dintre statul român si Bechtel International Inc”, arată Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiții Străine.

Ordinul privind declasificarea acestor documente a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 406 în data de 05.07.2013 şi a fost semnat de Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, Dan Şova, Relu Fenechiu, Ministrul Transporturilor şi Ion Moraru, Secretarul General al Guvernului, arată instituția.

Statul român a reziliat contractul în primăvara acestui an.Ministrul delegat Dan Şova a anunţat la finele lunii mai că a fost reziliat contractul cu Bechtel pentrul construirea Autostrăzii Transilvania, statul român urmând să plătească companiei americane 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro.

Contractul cu americanii de la Bechtel a fost reziliat, iar statul român va plăti despăgubiri de 37, 2 milioane de euro - o gaură considerabilă în buget. Problema încă nerezolvată rămâne construcţia Autostrăzii Transilvania. La 10 ani de la semnarea contractului, statul român are 52 de kilometri de autostradă în funcţiune şi 1,4 miliarde de euro deja plătite.

Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003 şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până cel târziu în 2012.

Ce spune contractul

Americanii au fost cei care au ales traseul viitorului drum de mare viteză. Autorităţile române nu au avut niciun cuvânt de spus nici în privinţa cantităţilor de materiale necesare construcţiei, nici în privinţa preţului la care erau achiziţionate. Aşa au încasat americanii peste 1,4 miliarde de euro în cei 10 ani de contract.

Scump au costat şi exproprierile, relocările de utilităţi şi descărcările arheologice. Lucrările la autostradă au mers greu şi pentru că statul nu a achitat la timp facturile către Bechel. De exemplu, americanii încasau o dobândă consistentă de la stat pentru fiecare zi de întârziere. Era plătită în euro, la valoarea de 4% pentru fiecare zi întârziată.
Contractul cu americanii a fost semnat în 2003. A fost acordat fără licitaţie, iar valoarea iniţială a fost de 2,2 miliarde de euro. Americanii urmau să lege Braşovul de Borş prin 415 km de autostradă. În 10 ani nu au construit decât 52 de km şi au încasat 1,4 miliarde de euro. După două modificări, în 2006 şi 2011, pe 29 mai, contractul a fost reziliat. Americanii au fost despăgubiţi cu puţin peste 32 de miloane de euro.

Dan Suciu: „Nu există constrângeri atât de puternice pentru a menține contractele la secret”

Jurnalistul Dan Suciu a atras atenția că nu a fost publicat contractul inițial încheiat cu firma americană, dar a apreciat faptul că o serie de documente au fost desecretizate.

„Declasificarea este un element pozitiv, dovadă că aceste contracte în care este implicat statul pot fi ușor declasificate. Ține doar de voința Guvernului României, nu există constrângeri atât de puternice pentru a menține contractele la secret”, a comentat Dan Suciu, analist economic.

„Nu ştiu dacă se vor disjunge chestiuni penale, dar putem învăţa de ce statul român e foarte slab”, a completat jurnalistul.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri