CRONOLOGIE. CFR Marfă, privatizare cu scandal

Data publicării:
privatizare scandal

Privatizarea CFR Marfă era prezentată de autorităţi ca o afacere de succes în primăvară, în momentul în care au început pregătirile pentru vânzare. Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, vorbea de 12 potenţiali investitori interesaţi de preluarea companiei.

În cele din urmă, însă, doar trei companii au depus oferte pentru cumpărarea pachetului majoritar. Încercarea statului de a găsi un nou proprietar pentru CFR Marfă s-a dovedit a fi dificilă şi plină de controverse.

Condiţiile de participare au fost schimbate din mers, procedura de privatizare a fost contestată în permanenţă, iar în final licitaţia s-a desfăşurat cu un singur competitor: Grup Feroviar Român, compania care a prosperat tocmai pe spatele operatorului de stat.

CFR Marfă a fost scoasă la vânzare la începutul lunii aprilie. O privatizare importantă, pentru că de succesul ei depindea nu numai finalizarea acordului preventiv cu FMI în vigoare la acel moment, ci şi semnarea unuia nou. Autorităţile se lăudau că sunt mulţi investitori.

E un interes destul de mare, sunt vreo 12 companii care au anuntat deja că vin să cumpere caietul de sarcini”, declara fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, în luna aprilie.

Dar nu s-a dovedit aşa. Doar trei companii au fost dispuse să ofere cel puţin 180 de milioane de euro pentru 51% din acţiunile CFR Marfă. Este vorba despre Grupul Feroviar Român, la conducerea căruia se află omul de afaceri Gruia Stoica, asocierea dintre Transferoviar Grup şi fondul de investiţii austriac Donau-Finanz, precum şi compania americană OmniTRAX. Pentru că nu aveau actele în ordine, niciuna nu a reuşit să treacă în etapa următoare, iar procedura de privatizare a fost reluată. Nu înainte, însă, de a relaxa condiţiile de participare prin coborârea cifrei de afaceri de la 100 de milioane de euro la numai 20 de milioane de euro.

La CFR Marfă se îmbunătățește caietul de sarcini în așa fel încât condițiile să nu fie excesiv de restrictive”, spunea premierul Victor Ponta la mijlocul lunii mai.

Mai departe, au depus oferte aceleaşi trei companii, iar de data aceasta le-au fost acceptate.

Surpriza a venit ulterior, când americanii de la OmniTRAX au fost descalificaţi. Pe ultima sută de metri, în cursă au rămas doar doi investitori. Însă în momentul în care trebuiau depuse ofertele financiare, consorţiul Transferoviar Grup şi Donau-Finanz s-a retras din competiţie. CFR Marfă a rămas cu un singur ofertant: Grup Feroviar Român care a oferit 202 milioane de euro.

Mă bucur că e român, nu am nimic cu investitorii străini, sunt bineveniți și e foarte bine să vină, dar nu înţeleg de ce a tăbârât presa să-l omoare pe un investitor doar pentru că e român. Eu cred că e foarte bine să avem și investitori români și nu e un escroc cu genți de bani cash”, declara primul ministru.

Gruia Stoica, proprietarul GFR, nu e însă străin de declinul CFR Marfă. Compania sa, înfiinţată în 2001, a prosperat tocmai pe spatele companiei de stat, care a rămas fără contracte în favoarea GFR.

Dintr-o companie profitabilă, CFR Marfă a trecut pe pierdere începând cu 2008, iar gaura la bugetul companiei s-a adâncit până la 1,2 miliarde de lei în ultimii patru ani. În schimb, Grup Feroviar Român a obţinut în aceeaşi perioadă, 2008 - 2011, un profit de peste 70 de milioane de lei. Cu banii strânşi în urma acestor afaceri, Gruia Stoica ocupă poziţia a opta în topul miliardarilor Forbes, cu o avere estimată la 420 de milioane de euro.

Disputa iscată între premierul Victor Ponta şi preşedintele Traian Băsescu pe tema CFR Marfă s-ar putea finaliza vineri, dacă în şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării se decide cine îşi asumă în cele din urmă responsabilitatea pentru privatizarea companiei.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri