Sari la conținut

Cum ne-a depășit Serbia la kilometri de autostradă

După ce am fost depășiți de Bulgaria, și Serbia a ajuns să aibă mai mulți kilometri de autostradă.

Foto: Centura Belgrad la profil de autostradă. În București, lipsește

Țara vecină a ajuns la o lungime a rețelei de autostrăzi de 747 kilometri, cu toate că are un PIB de 4-5 ori mai mic decât cel al României și nu primește fonduri europene, cifrate la miliarde de euro, pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere.

Cu o suprafață de 77.453 de kilometri pătrați, de peste trei ori mai mică decât cea a România, Serbia a reușit în ultimii ani să egaleze dacă nu cumva chiar să depășească România la capitolul lungime a rețelei de autostrăzi. Aceasta în pofida faptului că pentru perioada 2014-2020 țara vecină primește de la UE 1,5 miliarde euro fonduri nerambursbile, față de 33 de miliarde euro alocate României.

Ultimele date prezentate de compania de stat ”Drumurile Serbiei”, omoloaga Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR), arată că țara vecină avea în aprilie 2017 o rețea de 747 kilometri autostradă, respectiv cam cât are România în prezent (746 kilometri de autostradă).

Aceasta însă în condițiile în care posibilitățile celor două țări sunt diferite. România are un PIB de 187 miliarde dolari, față de 37,74 miliarde de dolari ale Serbiei, iar populația țării vecine este de șapte milioane locuitori.

Autostrăzi finanțate din taxă

Cifrele furnizate de ASECAP - Asociația Europeană a Operatorilor de Autostrăzi pentru 2016 arată că Serbia are 603 kilometri de autostrăzi cu taxă, acestea fiind o sursă importantă de finanțare a noilor proiecte.

În perioada 2015-2016, taxa de autostrăzi a asigurat în Serbia 50%-60% din fondurile necesare derulării proiectelor, împrumuturile de la instituții financiare internaționale au avut o pondere de 10% - 29% iar bugetul de stat între 21% și 28%. Numai din taxa de autostradă Serbia a colectat în 2015 139,55 milioane euro, sumă importantă dacă ne gândim că România (țară care nu utilizează o taxare la distanță a autostrăzilor) a strâns din vinieta pusă pe drumuri naționale/autostrăzi aproximativ 200 milioane euro.

În 2016, an in care România nu a deschis niciun kilometru de autostradă în pofia alocării a patru miliarde de euro pentru Transporturi între 2007 și 2013, Serbia a deschis trei segmente de autostrăzi anume Dobanovici – Ostruznica cu o lungime de 10km, Grabovnica-Levosoje, 25,4 kilometri și Nis Dimitrovgrad 74,11 kilometri.

Autostrăzile Serbiei sunt și mai bine dotate cu spațiile necesare șoferilor. Există 109 benzinării pe autostrăzi, 177 spații de odihnă, 20 de restaurante și 60 de hoteluri.

Cum se explică decalajele

În România marile realizări prezentate public de membrii Guvernului nu sunt deschiderea unor noi secțiuni de autostrdaă, ci scoaterea la licitație a unor noi proiecte. Proiectele de infrastructură ce vor fi lansate anul acesta în licitații în domeniul transporturilor cumulează în jur de cinci miliarde de euro din fonduri europene, a declarat, recent, la TVR1, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.

Însă, de cele mai multe ori ulterior după licitare, proiectele se blochează din cauza contestațiilor cauzate de documentația proastă de licitație sau de atribuirea arbitrară a contractelor de către CNAIR, a lipsei de finanțare, lipsei exproprierilor etc. Firmele constructoare prezente în România, venite din UE, sunt de regulă mici, cu probleme de finanțare sau în insolvență și provin de regulă din sudul continentului. Multe au probleme cu autoritățile anticorupție din țările de origine.

Exproprierile merg greu și la fel obținerea diferitelor avize necesare. Absorbția fondurilor pare a fi dificilă pentru funcționarii din ministerele și companiile de stat în pofida sporurilor de ”lucru cu fonduri UE” ce pot ajunge la 75% din salarii.

În acest an, al patrulea din perioada de alocare a fondurilor UE 2014-2020, România nu are acreditată autoritatea de management pentru fondurile europene din Programul Operațional Infrastructură Mare, în care sunt cuprinse și autostrăzile.

Progresele Serbiei vin după ce România a fost depășită și de o altă țară vecină, respectiv Bulgaria. Cu 786 de kilometri de şosea rapidă, vecinii bulgari au urcat 2 trepte într-un top european al calităţii drumurilor, în timp ce România este în continuare codaşă. Are cu aproape 50 de kilometri de autostradă mai puţin decât bulgarii. În 2016 autorităţile au reuşit doar să repare groapa din autostrada Cunţa - Sălişte şi să redeschidă traficul pe cei 22 de kilometri de şosea de mare viteză.

Etichete: ministrul transporturilor , cnair , Razvan Cuc , serbia autostrazi

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale