Cum poate aduce profit gratuitatea transportului în comun

Data publicării:
autobuze tallinn

10 milioane de euro a câștigat Primăria din Tallinn de pe urma gratuității transportului public. Acum un an, scepticii percepeau noul sistem ca pe o mutare preelectorală populistă şi costisitoare. Cu zero venituri încasate din vânzarea de bilete către rezidenţi, filozofia din spatele experimentului stătea mai puţin în profitabilitate şi mai mult în crearea unui oraş mai curat, mai aerisit, în general mai locuibil. Traficul însă nu a fost decongestionat, dar, paradoxal, mişcarea a fost un adevărat succes financiar pentru Primăria capitalei.

Cei 10 milioane de euro în plus au venit din taxe. În numai un an, 13.000 de locuitori s-au declarat rezidenţi pentru a beneficia de gratuitate. Înainte de introducerea programului, în capitala Estoniei erau circa 40.000 de nerezidenți, ceea ce înseamnă că, deși locuiau şi munceau în oraș, plăteau taxele către localitatea de domiciliu.

Gratuitatea pentru transportul public i-a convins să-şi facă rezidenţă în Tallinn, motiv pentru care baza de impozitare s-a mărit într-un timp foarte scurt.

Totuşi, cei 10 milioane de euro în plus câştigaţi din taxe nu acoperă complet ce s-a pierdut de pe urma eliminării tarifelor la transportul în comun. Acestea aduceau 12 milioane de euro, iar cu cei 10 milioane de euro în plus din taxe tot iese pe minus cu 2 milioane de euro. Însă acestea pot fi acoperite din tăierea unor costuri de administrare, căci regia de transport nu mai are nevoie de vânzători de bilete, de controlori sau chiar de biletele a căror tipărire costă.

Înainte de gratuitate, banii din vânzarea biletelor nu acopereau decât o treime din costurile funcţionarii reţelei de transport public. Grosul banilor venea direct de la municipalitate, sub formă de subvenţii.

Câştigurile din taxe au permis achiziţionarea de noi autobuze, iar în cinci ani se estimează că întreaga flotă va fi modernizată.

Însă gratuitatea nu a schimbat prea mult felul în care arată capital Estoniei. În mare, şoferii nu au fost convinşi să îşi lase maşinile acasă, deşi traficul în cele mai mari intersecţii a fost redus cu 14 procente. Gradul de utilizare a mijloacelor de transport în comun a crescut destul de timid, cu puţin peste un procent. Per total, programul a descurajat mai degrabă mersul pe jos, dar nu şi pe cel cu maşină proprie.

A fost însă o veste bună pentru locuitorii din cartierele mărginaşe ale capitalei. În zonele mai sărace gradul de utilizare a mijloacelor de transport în comun a crescut şi cu 10 procente. În zone cu şomaj înfloritor, transportul public gratuit a dus la creşterea mobilităţii populaţiei.

Primăria susţine că economiile realizate prin folosirea gratuită a mijloacelor de transport în comun echivalează cu al 13-lea salariu, bani care s-ar putea reflecta în sporirea consumului, care, la rândul său, înseamnă taxe.

În România, un sondaj la care au participat mai bine de 6.000 de persoane a ajuns la concluzia că aproape 70% dintre oameni ar renunţa să conducă maşină personală dacă transportul în comun ar fi gratuit.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate