Anul 2020 pentru giganții tech: De la creșteri financiare în pandemie la controlul supravegherii de tip Big Brother

Young asian woman watching a lot of movies. Digital transformation.
Anul 2020 pentru industria tech globală a însemnat creșteri financiare considerabile dar și dispute cu autoritățile de control și societatea civilă. Foto: Getty Images

Pandemia de COVID-19, care a accelerat tranziţia spre sectorul digital, a consacrat omniprezenţa giganţilor din industria internetului, care au miliarde de utilizatori, dar a reprezentat în acelaşi timp şi un semnal de deşteptare pentru statele lumii în faţa influenţei covârşitoare pe care o deţin aceste companii, informează AFP.

Şedinţe desfăşurate pe Zoom, căutări pe motorul online Google, cumpărături pe Amazon, mesaje pe WhatsApp şi seri întregi petrecute vizionând producţii Netflix: beneficiind deja de poziţii de forţă înainte de pandemie, grupul giganţilor americani GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple şi Microsoft) şi cel chinez Batx (Baidu, Alibaba, Tencent şi Xiaomi) au devenit omniprezente pe parcursul anului 2020, potrivit Agerpres.

Aceste "super-staruri" ale capitalismului din industria platformelor online "au transmis sentimentul, într-o lume în care atât de multe lucruri care păreau solide sunt astăzi fragilizate, că sunt din altă lume şi chiar invincibile", a rezumat Joelle Toledano, profesoară de economie la Universitatea Paris-Dauphine.

Mai mult decât economic - pentru că Google suferă dintr-o dată din cauza scăderii pieţei de publicitate, iar Booking.com este afectat de stoparea turismului -, triumful lor este mai degrabă unul de ordin financiar.

În timp ce statele lumii cheltuiesc mii de miliarde de dolari pentru a evita falimentele în serie şi şomajul în masă, valoarea bursieră a grupurilor ce alcătuiesc GAFA nu încetează să crească: aceste companii valorează împreună în prezent aproape 8.000 de miliarde de dolari la bursa americană - de trei ori mai mult decât PIB-ul Franţei -, în comparaţie cu valoarea lor cumulată de 2.000 de miliarde de dolari în urmă cu cinci ani.

Începând din ianuarie, cursul acţiunilor lor pare să fi fost stimulat puternic de pandemia de COVID-19: +35% pentru Facebook, +65% pentru Amazon, +68% pentru Apple. Cât despre Zoom, platforma de videoconferinţe creată în 2011 de un inginer californian, valoarea acţiunilor sale a crescut cu 600% în 2020. Iar pentru Airbnb, valoarea acţiunilor s-a dublat în ziua debutului său la bursă.

Citește și: Elon Musk a devenit al doilea cel mai bogat om de pe planetă, depășindu-l pe Bill Gates

La rândul lor, multă vreme limitate la piaţa locală, aplicaţiile chineze încep să prolifereze în lumea întreagă. Este vorba despre Tik Tok, desigur, dar şi despre SHEIN (articole vestimentare) şi Likee (videoclipuri).

Recâştigarea puterii

Însă anul 2020 a reprezentat şi un semnal de deşteptare pentru statele lumii, care vor să frâneze expansiunea nelimitată, marcată de sute de achiziţii, a acestor conglomerate apărute în noul mileniu.

"Până în 2017, se considera că avantajele aduse, mai ales în termeni care ţin de domeniul inovaţiei, erau mai mari decât pagubele provocate", însă vântul şi-a schimbat de acum direcţia, a declarat Joelle Toledano, autoarea cărţii "GAFA: reprenons le pouvoir!".

Pe lângă controlarea de facto a accesului la universul digital - motorul de căutare Google deţine o cotă de piaţă de 93% -, aceste monopoluri îi închid pe utilizatori în "ecosisteme blocate", a subliniat aceeaşi specialistă franceză în economie.

Învăţând lecţia eşecurilor din trecut - proceduri lungi şi tardive, amenzi puţin descurajatoare -, Bruxelles-ul a plasat acest domeniu de activitate sub incidenţa unui ambiţios plan de noi reglementări, care vizează chestiuni precum concurenţa, lupta împotriva incitărilor la ură în spaţiul online şi transparenţa algoritmilor online.

Procedurile se înmulţesc şi în Statele Unite împotriva Google şi Facebook, acuzate de comiterea unor abuzuri ce au fost favorizate de deţinerea unei poziţii dominante pe piaţă. Somaţi să răspundă public, directorii acestor companii au fost convocaţi de mai multe ori în faţa Congresului american.

În China, autorităţile înăspresc de mai multe luni reglementarea conţinuturilor care sunt distribuite pe diverse platforme online. De asemenea, autorităţile chineze au anunţat o nouă reglementare a comerţului online.

Suspendarea in extremis a intrării la bursă a gigantului din domeniul plăţilor online Ant Group a fost interpretată ca un avertisment al guvernului chinez către un sector devenit extrem de puternic şi care a generat averi considerabile.

"Capitalism de supraveghere"

Puterea deţinută de "Big Tech" este tot mai mult contestată şi de societatea civilă, însă fără ca această nemulţumire să le afecteze până acum performanţele economice, nici numărul de consumatori sau de internauţi.

Citește și: „Alertă uigură”. China ar fi detectat și monitorizat membrii minorității uigure cu ajutorul unui sistem de recunoaștere facială

"Sunt companii care dispun de o imaginaţie incredibilă, sunt extraordinar de bine administrate şi oferă o mare calitate a serviciilor lor", a declarat Jacques Cremer, profesor la Ecole d'Economie din Toulouse, care a lansat totodată un avertisment împotriva tentaţiei de a căuta "un ţap ispăşitor".

În Franţa, Amazon a cristalizat aceste nemulţumiri, care au variat de la apeluri la boicotarea politicienilor şi până la proteste faţă de implantarea pe teritoriul francez a imenselor depozite robotizate ale grupului american. Însă aceste acţiuni nu au împiedicat filiala franceză a companiei conduse de miliardarul Jeff Bezos să realizeze vânzări record cu ocazia evenimentului "Black Friday".

Citește și: Compania Google, anchetată de autoritățile americane pentru că și-ar fi supravegheat angajații

În Statele Unite, Facebook a fost afectat în iulie - însă şi în acest caz fără pagube economice majore - de un boicot lansat de 100 de branduri care i-au reproşat că nu a adoptat măsuri suficiente împotriva conţinuturilor rasiste, pe fondul mobilizărilor organizate de mişcarea Black Lives Matter. În California, platformele VTC Uber şi Lyft, care refuză să îi angajeze pe miile lor de şoferi, aşa cum o cere legislaţia din acest stat federal, au reuşit să îi convingă pe alegători să le susţină, cu ocazia unui referendum crucial, organizat pe 3 noiembrie, odată cu alegerile prezidenţiale.

Dominaţia psihologică a giganţilor internetului este de asemenea criticată. Protagonista documentarului "The social dilemma", difuzat pe Netflix şi care acuză GAFA că îi împinge pe adolescenţi spre sinucidere şi pe democraţiile lumii către război civil, Shoshana Zuboff, o specialistă americană în economie, a denunţat şi "un capitalism al supravegherii", bazat pe profiturile obţinute din vânzarea datelor personale ale utilizatorilor.

Din aceste aspecte rezultă şi urgenţa de a organiza cel de-"al patrulea spaţiu" în care se desfăşoară activitatea umană, după pământ, mare şi aer, a declarat Thierry Breton, comisar european pentru Piaţa internă.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate