Banii în mișcare. Afacerile, între stocuri și datorii

gestionarea stocurilor
Gestionarea eficientă a stocurilor, una dintre cheile succesului în afaceri Foto: Guliver/GettyImages

Continuăm să vorbim despre circuitul de conversie a banilor la afacerile solide și vedem cum analizăm ciclul operațional, adică rotația cumulată a stocurilor și a creanțelor.

Timpul parcurs de la aprovizionarea cu materie primă, producția în curs de execuție, obținerea și vânzarea produsului finit este reflectat prin durata medie de rotație a stocurilor. Desigur, în retail și distribuție, ciclul stocurilor este mai scurt, deoarece firmele se aprovizionează direct cu mărfuri și produse finite pe care nu trebuie decât să le vândă mai departe către consumatorul final. La capătul celălalt, anumite sectoare nu au stocuri deloc, precum sunt firmele care activează în transporturi, servicii de consultanță sau intermediarii care vând doar pe baza de comandă.

Regula pe care trebuie să o reții este următoarea: cu cât durata de rotație a stocului este mai extinsă, cu atât ai nevoie de o valoare adăugată mai mare pe lanțul de producție sau distribuție. Altfel, nu o să poți finanța intrinsec stocul respectiv și rișți să te blochezi cu lichiditatea!

Stocurile subdimensionate pot periclita evoluția vânzărilor, deoarece compania riscă să nu poată onora posibile comenzi foarte mari din partea clienților. Pe de altă parte, stocurile supradimensionate pot genera tensiuni asupra trezoreriei companiei, deoarece blochează resurse financiare suplimentare.

Cheia succesului pentru gestionarea stocurilor

După cum probabil deja ai observat, este bine ca stocurile să nu fie nici prea mari, nici prea mici. Complicată problema? Chiar este! Pentru că, în esență, stocurile trebuie să fie SUFICIENTE, având în vedere evoluția vânzărilor. Cheia succesului este să ai un proces logistic eficient, să anticipezi cât mai corect vânzările viitoare și nevoia clienților. Pentru aceasta, trebuie să investeșți în sisteme informatice pentru centralizarea și analiza datelor sau, așa cum sunt denumite, celebrele ERP, un acronim care vine de la englezescul Enterprise Resource Planning. De asemenea, trebuie să dezvolți un sistem eficient de transport și să ai o logistică foarte bună a stocurilor.

Deja te întrebi de unde bani pentru toate acestea? Nu îți face griji! Despre surse de finanțare și cum să-ți atragi investitori vorbim în episoadele următoare. Esențial este că TU să fii pasionat, să te pricepi la business, să știi ce să faci cu banii și să execuți ceea ce planifici!

Până acum am văzut lucrurile static. Haideți să vedem cum privesc analiștii financiari și creditorii dinamica termenului de rotație a stocurilor.

Riscurile stocurilor pentru antreprenori

Deseori, antreprenorii își doresc multe stocuri, dar aceasta implică câteva riscuri. Haideți să vedem care sunt acestea, împreună cu soluțiile aferente.

• În primul rând, deținerea de stocuri nevandabile sau depășite moral. În această situație se impune analiza gradului de perisabilitate a stocurilor sau măsura în care acestea au o durată limitată de valabilitate. Pentru a evita potențiale pierderi mari, trebuie să te asiguri că vinzi repede stocurile care se apropie de termenul de expirare!

• În al doilea rând, creșterea expunerii companiei subiect la riscul de volatilitate a prețului materiei prime și a produselor finite. Spre exemplu, acest risc se poate materializa atunci când materia primă este achiziționată la un cost ridicat, iar produsele finite sunt vândute la un preț mai mic. În această situație, se recomandă utilizarea instrumentelor financiare pentru fixarea prețului materiei prime sau a produsului finit (spre exemplu: contractele forward sau  futures, despre care o să vorbim în săptămânile viitoare).

• În al treilea rând, stocurile mari pot avea un caracter speculativ, respectiv creșterea achiziției materiilor prime sau a mărfurilor atunci când prețul acestora este la un nivel minim sau se estimează creșteri viitoare ale prețului. Dacă vrei să speculezi aceste oportunități, asigură-te că nu îți asumi riscuri foarte mari și poți să finantezi stocul respectiv din numerarul operațional generat intrinsec de companie. Promit că o să vorbim în săptămânile viitoare despre această sursă important de cash flow!

Reducerea duratei de rotație a stocurilor

Haideți să vedem cum analizăm reducerea duratei de rotație a stocurilor?    

• În primul rând, scăderea stocurilor poate fi explicată de creșterea subită a cererii pentru produsul respectiv din partea clienților, în contextual în care furnizorii reacționează lent și nu pot face față. Țineți minte, acest lucru s-a întâmplat la debutul pandemiei Covid-19 în România, când erau cozi interminabile la farmacii și supermarketuri. În aceste situații, soluția pentru companii nu poate fi decât una: diversificarea furnizorilor.  

• În al doilea rând, reducerea stocului poate reflecta eficientizarea procesului de producție sau îmbunătățirea procesului de logistică. Ca de exemplu: automatizarea fluxului de gestiune a stocurilor, sortarea rapidă sau livrarea eficientă din depozit;  

• Din perspectivă negativă, scăderea stocurilor poate însemna reevaluarea acestora din cauza uzurii morale sau fizice. De asemenea, aceasta poate ascunde frânarea aprovizionării și vânzarea din stoc pentru a face rost de lichiditate. O să vedem în săptămânile viitoare cum facem deosebirea între cele două.

În episodul următor trecem la analiza rotației creanțelor.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate