Banii în mișcare. Cum și când se fac banii

Americanii se reinventează. În ultimele luni au înființat mai multe companii ca niciodată în SUA
Americanii se reinventează. În ultimele luni au înființat mai multe companii ca niciodată în SUA. Foto: Guliver/GettyImages

În episoadele anterioare am vorbit despre primul și cel mai important principiu pentru obținerea independenței financiare, respectiv CIRCUITUL PRODUCTIV AL BANILOR și cum poate fi acesta inoculat copiilor de la o vârstă fragedă.

Astăzi vorbim despre al doilea principiu, care constă în triunghiul de perfecționare continuă: EDUCAȚIE – EVALUARE OPORTUNITĂȚI de INVESȚII  – DECIZII. Reluat obsesiv în timp, acest triunghi va duce la consolidarea unei experiențe care te va ajuta să iei decizii din ce în ce mai bune. 

Benjamin Franklin, unul dintre fondatorii Statelor Unite ale Americii, a sintetizat această idee foarte bine în cartea „Calea către bogăție”, publicată în anul 1758, spunând că „investiția în educație generează cea mai bună dobândă”.

Educația este cea mai importantă avere

Mă preocupă faptul că prea multă lume se concentrează exagerat de mult asupra banilor și pasivelor, precum case sau mașini, neglijându-și cea mai importantă avere, care este educația lor. Dacă oamenii vor fi pregătiți să fie flexibili, deschiși să învețe, se vor îmbogăți tot mai mult pe parcursul acestor schimbări în viață. Inteligența rezolva problemele și produce avere. Banii fără o inteligență financiară sunt bani care se duc repede!

Este foarte important să înțelegem că averea noastră se formează din capitalul financiar și capitalul uman.

Capitalul financiar

Prima componentă, conștientizată de majoritatea, este capitalul financiar care reprezintă averea netă, adică totalul activelor, economiilor, investițiilor și proprietăților deținute, minus datoriile acumulate. În mod normal, capitalul financiar este mai mic atunci când ești tânăr și ar trebui să crească pe măsură ce înaintezi în vârstă și acumulezi mai multă avere. În general, capitalul financiar atinge punctul maxim la vârstă de pensionare, iar apoi scade pe măsură ce consumi din economiile acumulate.

Capitalul uman

În schimb, capitalul uman se referă la capacitatea de a face bani în viitor și depinde de situația sănătății, nivelul educației, abilităților și experienței acumulate. Cu cât ești mai tânăr și mai sănătos, cu atât capitalul uman este mai mare, deoarece ai mai mulți ani de muncă în față.

La majoritatea oamenilor, capitalul uman scade odată cu înaintarea în vârstă. Desigur, există unele excepții, precum acumularea unor experiențe și abilități care pot fi valorificate semnificativ la o vârstă înaintată, așa cum se întâmplă la profesorii cu experiență sau managementul senior al unor companii.

Astfel, averea totală trebuie privită din perspectiva capitalului financiar, dar și al celui uman. Problema din societate este că majoritatea se concentrează prea mult asupra capitalului financiar pentru a se îmbogăți. Această mentalitate este limitată și insuficientă, deoarece capitalul financiar poate crește mai accelerat prin îmbunătățirea calității capitalului uman.

Ce îți trebuie pentru a deveni tot mai bun

Aceasta din urmă nu se poate obține decât prin educație, certificări, traininguri de specialitate, lectură și un cerc de prieteni și anturaj profesional de la care să ai ce să înveți.

Anturajul de calitate devine accesibil doar atunci când tu devii un profesionist mai bun, te implici în asociații profesionale, aduci contribuții pozitive în societate, ești din ce în ce mai vizibil și mai respectat.

Desigur, capitalul uman poate fi exploatat la maximum doar atunci când ești în putere. De aceea, păstrarea unui stil de viață sănătos, bazat pe o alimentație echilibrată, odihnă suficientă, sport, relaxare activă și evitarea exceselor îți va permite să materializezi potențialul uman.

România, cu restanțe mari la trainingul profesional

Din păcate, cifrele oficială ne arată că mai avem mult de lucrat la capitalul uman. Conform indicelui de calitate a capitalului uman realizat de Banca Mondială, România se află la coadă clasamentelor din Europa la acest capitol.

Acest indice include mai multe variabile, inclusiv numărul de persoane adulte cu vârstă cuprinsă între 25-64 de ani care au participat la cel puțin un training în ultimele 6 luni de la momentul sondajului. Spre exemplu, din perspectiva ultimului indicator, România este codașa Europei, cu un procent de 1,2%. Unul din 100 de adulți trece printr-un program de training profesionist la fiecare 6 luni în România, de aproape zece ori sub media europeană de 11,2%.

Esența călătoriei financiare a fiecărui individ este necesitatea de acumulare a capitalului financiar atunci când ești în putere, astfel încât să te bucuri de economii și randamentul investițiilor realizate atunci când capitalul uman și corpul sunt slăbite.

Săptămâna viitoare revenim către antreprenori pentru a discuta despre cele mai bune practici ca să dezvolți o afacere de success. Apoi continuăm cu cele 8 principii rămase pentru a dobândi independența financiară.

Până atunci … NU UITA! Banii sunt întotdeauna în mișcare. Fii înțelept și fă-i să lucreze pentru tine, familia și afacerea ta.
Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate