Banii în mișcare. Evită insolvența! Ce trebuie să știi despre circuitul de conversie a banilor

cum sa eviti insolventa si sa gospodaresti banii
Foto: Guliver/GettyImages

Săptămâna această ne adresăm antreprenorilor actuali sau celor care vor să înceapă o afacere în viitor. Începem să vorbim despre ciclul de conversie a banilor în business, un important avantaj competitiv față de concurență sau, dacă nu este gestionat cum trebuie, principala cauză care alimentează presiuni asupra lichidității viitoare a companiilor. Deci, miza este mare!

În această săptămâna vorbim despre:

  • etapele circuitului de conversie;
  • finanțarea ciclului pozitiv;
  • destinația ciclului negativ;
  • cele mai bune practici de echilibrare și gestiune eficientă a circuitului de conversie.

Ce este circuitul de conversie a banilor

Orice companie începe cu un NUMERAR, pe care îl folosește pentru achiziții, urmate apoi de transformarea mărfurilor, vânzare și încasarea facturilor. Cu cât te miști mai repede în acest proces, cu atât faci bani mai rapid. Dacă și marja de profit este mare, înseamnă că faci mulți bani repede! 

Practic, aceasta este esența circuitului de conversie a banilor, deoarece îți arată cât de repede reușești să convertești 1 leu introdus în circuit într-un leu plus marja de profit la finalul circuitului.

Indiferent de sectorul de activitate, obiectivul tuturor companiilor este ca, pe parcursul anului, să închidă cât mai multe cicluri de conversie a banilor, cu o marjă de profit cât mai mare. Adică, să facă bani mulți și repede! De aceea, literatura de specialitate și practica de business confirmă că gestiunea eficientă a circuitului de conversie a banilor este unul dintre principalele avantaje competitive pe care firmele îl au față de concurență.

Cum ținem afacerea departe de insolvență

În același timp, dacă nu este gestionat corect, circuitul de conversie deficitar crește riscul de insolvență. Practic, 9 din 10 companii care au intrat în faliment în ultimul deceniu în România au ajuns în incapacitate de plată din cauza gestiunii defectuoase a ciclului de conversie a banilor.

De aceea, orice antreprenor care își dorește să dezvolte un business de success trebuie să stăpânească secretele gestiunii eficiente a circuitului de conversie a banilor.

Începem cu începutul, și vedem care sunt etapele și cum se calculează viteza circuitului de conversie.

Prima etapă în circuitul de conversie este NUMERARUL, introdus în circuit pentru aprovizionare cu produse de la furnizori, ceea ce duce la stocare de materie primă, producție în curs de execuție și mărfuri, care apoi sunt monetizate prin vânzare și încasarea creanțelor, adică facturile emise clienților. De aceea, spunem că circuitul de conversie a banilor ne arată viteza cu care o firmă transformă 1 leu introdus în circuit într-un leu plus marja de profit la finalul circuitului.

Un pont ca să țineți minte mai ușor etapele circuitului de conversie este să va gândiți la punctele cardinale, doar că în loc de E de la Est aveți F de la Furnizori.

Viteza optimă pentru conversia banilor

Pentru a calcula viteza circuitului de conversie a banilor, trebuie să avem în vedere că aprovizionările se realizează cu plata la termen, deci firma subiect poate beneficia de un credit comercial de la furnizorii săi. Pe partea cealaltă, majoritatea companiilor au nevoie de timp pentru a vinde stocurile și oferă clienților un termen de încasare pentru vânzările făcute.

De aceea, durata circuitului de conversie a banilor, prescurtat CCC, de la englezescul Cash Conversion Cicle, este egală cu durata de încasare a vânzărilor plus timpul de rotație a stocurilor, minus termenul de platp al furnizorilor.

Fiecare termen de rotație se exprimă în număr de zile și se calculează astfel:

  • termenul mediu de plată a furnizorilor se calculează împărțind furnizorii la cheltuieli cu mărfurile și înmulțim cu 365 de zile
  • durata medie de rotație a stocurilor se calculează împărțind stocurile la cheltuieli cu mărfurile și înmulțim cu 365 de zile
  • durata medie de încasare a creanțelor se calculează împărțind creanțele la cifra de afaceri și înmulțim cu 365 de zile

Cum facem marja de profit mare

Extremele din business sunt următoarele: PRODUCȚIA, care înregistrează cicluri foarte lungi, dar cu marja de profit mai mare și RETAIL-ul, care înregistrează cicluri foarte scurte, dar cu marja de profit mai mică. În orice caz, indiferent de SECTORUL de activitate, obiectivul tuturor companiilor este ca, pe parcursul anului, să închidă cât mai multe cicluri de conversie a banilor, cu o marja de profit cât mai mare.

În episoadele următoare analizăm fiecare componentă în parte: rotația stocurilor, creanțelor și a furnizorilor. Țineți aproape de noi, că să învățați cum se construiesc afacerile inteligente!

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate