Business Club: Lege cu dedicație la Camera Deputaților? Sute de firme, condamnate la dispariție. Piața de carburant, dată peste cap

Data publicării:
camion pentru transport carburanti
Foto: Guliver/GettyImages

Camera Deputaților a modificat Codul fiscal, astfel încât elimină din piață orice distribuitor de carburant care nu are depozite proprii. Sub pretextul combaterii evaziunii, piața este îngustată și asta va duce la dispariția a sute de firme.

Sunt o grămadă de mici afaceri care preiau carburant din depozitele marilor jucători și apoi le distribuie către benzinării indepedente, către agricultori. Și nu este vorba doar de supraviețuirea acestora, ci de concurență. 

Pare astfel că bravii noștri parlamentari fac legi cu dedicație, să omoare concurența și să întindă covorul roșu unor firme.  Marile grupuri nu se apucă să alimenteze tractorul pe teren, dar sunt alții interesați. Și dedicația e pentru ei.

Cine sunt inițiatorii legii

E o modificare a legii scandaloasă. Piața angro de carburanți va fi total dată peste cap.

Iar printre inițiatori avem niște nume cunoscute. Florin Iordache, ministrul justiției cu a sa celebră „altă întrebare” din epoca Dragnea, vocalul tânăr social-democrat Alfred Simonis și încă vreo trei de la PSD, cărora li se adaugă niște personaje de prin PMP și doi afiliați.

La vot a trecut cu sprijinul celor doua partide numite și a mai pus umărul și UDMR.

Guvernul este împotriva proiectului, asociațiile din domeniu sunt împotrivă, dar printr-un joc transpartinic s-a făcut această mizerie. Jucătorii mici sunt eliminați.

Cine are de câștigat

Claudiu Năsui de la USR a acuzat în plen că este o lege cu dedicație, iar beneficiară ar fi o companie care își aduce carburantul din Rusia.

Așa cum spuneam, marile grupuri, Petrom, Rompetrol, Lukoil au depozite speciale, dar nu fac acest mic comerț de distribuție. Ele vând direct acestor intermediari. Dar și ele pot fi afecate, pentru că dacă acești jucători nu mai cumpără de la ele, pierd în fața unor carburnați care ar putea fi importați, de pildă.

Dintre jucătorii independenți sunt puțini cei care au astfel de locuri speciale de stocare a carburanților. E și un regim diferit, presupune autorizarea de antrepozitare fiscală, pentru plata accizelor. Nu e un butoi în care bagi motorină.

Sunt puțini jucători mici care îndeplinesc astfel de condiții. Însă se remarcă un nume. Oscar Downstream este cel mai mare comerciant de carburanți neafiliat unui mare grup petrolier. Grosul afacerii este business to business. Are câteva benzinării, dar nu e ceva relevant.

Încercările precedente ale ANAF au eșuat în justiție

Modificarea de acum a Codului fiscal nu este prima încercare de a face aceste favoruri prin eliminarea concurenței. Au mai fost vreo trei.

Au fost la început prin ordine ale președinteului ANAF. Însă prima încercare a fost anulată de instanță. Apoi, oamenii din ANAF au anulat ordinul picat în instanță, dar au reintrodus rapid unul, cu același conținut. Rapid, ca să prindă pe nepregătite. A fost contestat și iarăsi a picat în instanță. Pentru că era un ordin, care nu avea susținere în Codul fiscal. Nu a mers așa, atunci s-au dus direct la sursă. Au modificat Codul fiscal. Instanța mai apoi vede că legea prevede așa și nu mai are ce face.

Sunt mizerii strigătoare la cer. Care nu trebuie să ajungă în vigoare. Va ajunge la președinte pentru promulgare acest amendament, care are dreptul să-l reîntoarcă. Iohannis trebuie să conștientizeze implicațiile.

(comentariu Business Club)

Editare web: Luana Păvălucă

Partenerii noștri